logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Didactisch opvoeden: een balans tussen pedagogiek en praktijk

Het opvoeden van kinderen is een complex proces dat zowel psychologisch als pedagogisch van invloed is. In de hedendaagse maatschappelijke context is het belangrijk dat ouders en opvoeders zich bewust zijn van de kansen en uitdagingen die het opvoeden met zich meebrengt. Uit de bronnen blijkt dat er een onderscheid is tussen pedagogiek en didactiek. Pedagogiek is de theorie en onderzoek naar hoe kinderen zich ontwikkelen en hoe ze kunnen worden begeleid, terwijl didactiek de praktijk is waarin deze kennis wordt toegepast. Het is belangrijk dat ouders en opvoeders zowel de theorie als de praktijk in de gaten houden om een evenwichtige opvoeding te realiseren.

Het verschil tussen pedagogiek en didactiek

De bronnen leggen uit dat pedagogiek en didactiek vaak als gelijkwaardig worden beschouwd, maar er zijn wel verschillen. Pedagogiek is de theoretische basis en onderzoekt wat werkt en waarom. Opvoedkunde daarentegen vertaalt deze kennis naar praktische handvatten voor de opvoeding. De pedagogische benadering richt zich op de ontwikkeling van kinderen, terwijl de didactische aanpak zich bezighoudt met de manier waarop leerinhouden worden overgedragen. Het verschil is dus dat pedagogiek zich bezighoudt met het waarom en het hoe, terwijl didactiek zich bezighoudt met het hoe en het wat.

De rol van ouders en opvoeders

De opvoeding van kinderen is een samenspel tussen ouders, opvoeders en de school. Uit de bronnen blijkt dat ouders en opvoeders samenwerken om kinderen te begeleiden in hun ontwikkeling tot zelfstandige, verantwoordelijke en betrokken personen. Dit gebeurt door het bieden van liefde, veiligheid, kennis en richting, zodat kinderen leren omgaan met zichzelf, anderen en de samenleving. Elke kind is uniek, waardevol en bedoeld met een doel. Ouders en opvoeders helpen kinderen om hun gaven en talenten te ontdekken en in te zetten, zowel voor hun eigen ontwikkeling als voor het welzijn van anderen. Hierbij staan waarden als respect, eerlijkheid en verantwoordelijkheid centraal.

Het belang van authentiek zijn

In de bronnen wordt uitgelegd dat ouders en opvoeders authentiek moeten zijn. Ze mogen geen rol spelen, maar moeten zichzelf blijven. Dit is belangrijk omdat kinderen zich zullen vertrouwen op wie je bent. Ze zullen van je leren hoe je bent, hoe je leeft. Niet van wat je beweert of doet omdat je denkt dat je dat moet doen. Authentiek zijn betekent dat je jezelf moet zijn en je kinderen moet laten zien wie je bent. Dit helpt hen om hun eigen persoonlijkheid te ontwikkelen en te leren omgaan met hun eigen gedrag en gevoelens.

Het belang van een positief pedagogisch klimaat

Een goed pedagogisch klimaat is essentieel voor het leren en ontwikkelen van kinderen. Dit klimaat zorgt ervoor dat leerlingen zich veilig voelen, gezien en gehoord worden. Ze worden geaccepteerd zoals ze zijn. Een fijne, voorspelbare en positieve sfeer zorgt ervoor dat leerlingen (en ouders) graag naar school komen. Dit geeft een goede, ontspannen startsituatie om te leren. Aandacht en concentratie zijn daarnaast belangrijk om tot leren te komen. Als het lawaaiig of onrustig is, moeten leerlingen zich meer inspannen om zich te kunnen concentreren of lukt het ze niet om zich te concentreren. Een instructie kan inhoudelijk sterk zijn, maar als de leerlingen niet goed luisteren steken ze er niet genoeg van op.

De rol van de leraar

De leraar speelt een cruciale rol in het leren en ontwikkelen van kinderen. Uit de bronnen blijkt dat de leraar een authentieke persoon moet zijn, passie moet hebben voor lesgeven, leerlingen persoonlijke aandacht moet geven en humor moet hebben. De leraar moet zichzelf kunnen zijn en zich kwetsbaar en beschikbaar opstellen in dienst van het leren. Met een open vizier de leerlingen tegemoet treden, zoals een leraar aangaf. Leraren geven het goede voorbeeld. Dat vraagt van leraren ook dat ze ingrijpen als leerlingen elkaar pesten of uitlachen. Leerlingen verwachten dit van een goede leraar. Een goede leraar is fair: hij beloont gewenst gedrag en corrigeert ongewenst gedrag.

De invloed van pedagogisch handelen

Pedagogisch handelen heeft een aantoonbaar positief effect op de leerprestaties van leerlingen. Uit onderzoek van de Amerikaanse onderwijsdeskundige Robert Marzano blijkt dat pedagogisch handelen en klassenmanagement van de docent een aantoonbaar positief effect hebben op de leerprestaties van leerlingen. Marzano beschrijft een aantal aspecten die voorwaarde zijn voor het leren van de leerlingen. Te denken valt aan het zich veilig voelen in de klas, zich geaccepteerd voelen door medeleerlingen en vertrouwen hebben in eigen kunnen.

Het belang van een goed pedagogisch klimaat

Een goed pedagogisch klimaat is voelbaar in de fijne (werk)sfeer in de groep. Het vraagt van leraren dat ze zich kwetsbaar en open durven opstellen en fouten kunnen toegeven. Met een open vizier de leerlingen tegemoet treden, zoals een leraar aangaf. Leraren geven het goede voorbeeld. Dat vraagt van leraren ook dat ze ingrijpen als leerlingen elkaar pesten of uitlachen. Leerlingen verwachten dit van een goede leraar. Een goede leraar is fair: hij beloont gewenst gedrag en corrigeert ongewenst gedrag.

De uitdagingen van pedagogisch en didactisch handelen

De bronnen leggen uit dat pedagogisch en didactisch handelen complex zijn. Docenten zijn nog niet altijd gewend aan deze aanpak. Zij worstelen in de dagelijkse praktijk met de vele verschillen tussen hun leerlingen. Er wordt binnen de scholen niet gestuurd op pedagogische competenties, maar op orde houden, op rust en regelmaat. Het is immers wel prettig als leerlingen gewoon leren wat ze moeten leren volgens een vaste methodiek. Diversiteit in leerstijlen binnen de klas en binnen de school zorgt voor onrust. Het is kennelijk ingewikkeld voor leerkrachten om de samenhang te blijven zien en het vertrouwen te hebben dat het goed komt met de overdracht van kennis, ook als zij afwijken van de klassikaal didactische aanpak.

De rol van de school

De school speelt een cruciale rol in het leren en ontwikkelen van kinderen. De taak van de school bij de vorming van jongeren is het voorbereiden op het leven c.q. het participeren in de (democratische) samenleving, de volwassen wereld. Het is volgens De Winter de taak van de school om jongeren bewust te maken van hun mogelijkheden (talentontwikkeling, afstemmen op onderwijsbehoefte en leermogelijkheden) en om vorm te geven aan participatie. Binnen de context van deze APS-verkenning zijn vier rondetafelgesprekken gevoerd met schoolleiders en experts. Hierbij werd aangegeven dat het onderwijssysteem en de eisen die vandaar uit aan scholen en de onderwijsgevenden worden gesteld, hen onder druk zetten. Dat is met name het geval ten aanzien van de pedagogische vaardigheden en de pedagogische rol waarin verschillen worden gesignaleerd, geanalyseerd en van een passend antwoord worden voorzien. In de school ligt (te)veel nadruk op cognitieve prestaties gerelateerd aan leerstof en op opbrengsten in kennisoverdracht. Aandacht voor de condities waaronder leerlingen leren, waarbij rekening wordt gehouden met leerstijlen, tempoverschillen en sociaal-emotionele ontwikkeling raken daarbij naar de achtergrond. De schoolleiders geven aan dat het streven om meer opbrengstgericht te werken, daarbij contraproductief is op deze aspecten.

De invloed van pedagogisch en didactisch handelen

De bronnen leggen uit dat pedagogisch en didactisch handelen complex zijn. Docenten zijn nog niet altijd gewend aan deze aanpak. Zij worstelen in de dagelijkse praktijk met de vele verschillen tussen hun leerlingen. Er wordt binnen de scholen niet gestuurd op pedagogische competenties, maar op orde houden, op rust en regelmaat. Het is immers wel prettig als leerlingen gewoon leren wat ze moeten leren volgens een vaste methodiek. Diversiteit in leerstijlen binnen de klas en binnen de school zorgt voor onrust. Het is kennelijk ingewikkeld voor leerkrachten om de samenhang te blijven zien en het vertrouwen te hebben dat het goed komt met de overdracht van kennis, ook als zij afwijken van de klassikaal didactische aanpak.

De rol van de leraar

De leraar speelt een cruciale rol in het leren en ontwikkelen van kinderen. Uit de bronnen blijkt dat de leraar een authentieke persoon moet zijn, passie moet hebben voor lesgeven, leerlingen persoonlijke aandacht moet geven en humor moet hebben. De leraar moet zichzelf kunnen zijn en zich kwetsbaar en beschikbaar opstellen in dienst van het leren. Met een open vizier de leerlingen tegemoet treden, zoals een leraar aangaf. Leraren geven het goede voorbeeld. Dat vraagt van leraren ook dat ze ingrijpen als leerlingen elkaar pesten of uitlachen. Leerlingen verwachten dit van een goede leraar. Een goede leraar is fair: hij beloont gewenst gedrag en corrigeert ongewenst gedrag.

Conclusie

In de hedendaagse maatschappelijke context is het belangrijk dat ouders en opvoeders zich bewust zijn van de kansen en uitdagingen die het opvoeden met zich meebrengt. Uit de bronnen blijkt dat er een onderscheid is tussen pedagogiek en didactiek. Pedagogiek is de theorie en onderzoek naar hoe kinderen zich ontwikkelen en hoe ze kunnen worden begeleid, terwijl didactiek de praktijk is waarin deze kennis wordt toegepast. Het is belangrijk dat ouders en opvoeders zowel de theorie als de praktijk in de gaten houden om een evenwichtige opvoeding te realiseren. Authentiek zijn is belangrijk omdat kinderen zich zullen vertrouwen op wie je bent. Een goed pedagogisch klimaat is essentieel voor het leren en ontwikkelen van kinderen. De leraar speelt een cruciale rol in het leren en ontwikkelen van kinderen. Pedagogisch handelen heeft een aantoonbaar positief effect op de leerprestaties van leerlingen. De school speelt een cruciale rol in het leren en ontwikkelen van kinderen. De invloed van pedagogisch en didactisch handelen is complex. De leraar speelt een cruciale rol in het leren en ontwikkelen van kinderen. De invloed van pedagogisch en didactisch handelen is complex.

Bronnen

  1. Pedagogisch en didactisch handelen - leerkrachtgedrag
  2. Wees gewoon jezelf (ook als ouder)
  3. Opvoedkunde
  4. Washington Commanders - Kliff Kingsbury
  5. Leren en opvoeden
  6. Leren voor morgen - Pedagogiek en didactiek
  7. Pedagogisch klimaat

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven