Kinderopvang in de wijk Zuiderburen: Aanbod, Capaciteit en Uitdagingen
juli 20, 2025
De kinderopvangtoeslag is een belangrijk instrument voor ouders om de kosten van kinderopvang deels te vergoeden. In 2022 zijn er een aantal duidelijke richtlijnen en wijzigingen opgesteld die ouders moeten kennen bij het indienen van een aanvraag of het berekenen van hun eventuele vergoeding. In deze artikel wordt ingegaan op de maximaal te vergoeden uurprijzen, de inkomenstabel en de verdeling van de toeslag op basis van het inkomen en het aantal kinderen. Ook wordt aandacht besteed aan praktische tips voor ouders, zoals het maken van een proefberekening en het doorgeven van nieuwe uurtariezen aan de Belastingdienst.
De kinderopvangtoeslag is gebaseerd op een maximum uurprijs die varieert per type kinderopvang. Voor 2022 zijn deze tarieven definitief vastgesteld en zijn er enkele kleine veranderingen ten opzichte van 2021. Voor ouders die gebruik maken van kinderopvang zijn deze tarieven van belang, omdat de vergoeding alleen geldt voor kosten tot aan het maximum uurprijsbedrag. Kosten boven dat tarief moeten ouders zelf betalen.
De maximale uurprijzen voor de kinderopvangtoeslag in 2022 zijn als volgt:
Type kinderopvang | Maximaal te vergoeden uurprijs 2021 | Maximaal te vergoeden uurprijs 2022 |
---|---|---|
Dagopvang (kinderdagverblijf, crèche, peuterspeelzaal) | € 8,46 | € 8,50 |
BSO (VSO en NSO) | € 7,27 | € 7,31 |
Gastouderopvang | € 6,49 | € 6,52 |
Deze tarieven zijn licht gestegen vergelelijk met 2021. De stijging varieert per type kinderopvang, maar in absolute termen is het slechts een kleine verandering. Voor ouders die gebruik maken van deze vormen van opvang is het belangrijk om te weten dat zij alleen vergoeding krijgen voor kosten tot aan deze tarieven. Elke kosten die hierboven liggen, moeten zelf betaald worden.
De hoogte van de kinderopvangtoeslag hangt ook af van het inkomen van de ouders. Hoe lager het inkomen, hoe hoger het vergoedingspercentage. In 2022 is er een inkomenstabel vastgesteld die bepaalt hoeveel procent van de uurprijs wordt vergoed op basis van het gezamenlijke toetsingsinkomen van de ouders. Het is belangrijk om te weten dat voor het tweede kind en verder het vergoedingspercentage hoger is dan voor het eerste kind.
Inkomen (per jaar) | % KOT 1e kind | % KOT 2e kind en verder |
---|---|---|
0 – 20.584 | 96% | 96% |
20.585 – 21.955 | 96% | 96% |
21.956 – 23.324 | 96% | 96% |
23.325 – 24.696 | 96% | 96% |
24.697 – 26.066 | 96% | 96% |
26.067 – 27.437 | 95,5% | 95,6% |
27.438 – 28.807 | 94,4% | 95,4% |
28.808 – 30.174 | 93,4% | 95,2% |
30.175 – 31.648 | 92,5% | 95,0% |
31.649 – 33.120 | 91,9% | 94,9% |
33.121 – 34.596 | 90,9% | 94,7% |
34.597 – 36.068 | 90,4% | 94,5% |
36.069 – 37.546 | 89,5% | 94,5% |
37.547 – 39.019 | 88,7% | 94,5% |
39.020 – 40.528 | 88,1% | 94,5% |
40.529 – 42.039 | 87,3% | 94,5% |
42.040 – 43.550 | 86,6% | 94,5% |
Deze tabel laat zien dat ouders met een laag inkomen vrijwel volledig vergoeding krijgen van de kinderopvangkosten. Bij hogere inkomens daalt het vergoedingspercentage geleidelijk. Het percentage voor het tweede kind en verder is iets hoger dan voor het eerste kind, wat een extra stimulans biedt voor ouders met meerdere kinderen.
De kinderopvangtoeslag is een vergoeding die ouders ontvangen op basis van hun inkomen en de soort kinderopvang die zij gebruiken. In 2023 was het gemiddelde bedrag dat ouders aan kinderopvang betaalden € 3.210. Van deze kosten kregen ouders 64% vergoed via de kinderopvangtoeslag, terwijl de rest zelf betaald moest worden. Dit betekent dat ouders gemiddeld € 5.740 in 2023 vergoeding kregen en € 3.210 zelf betaalden.
Deze € 3.210 bestond uit twee delen: - € 2.690 die ouders zelf betaalden op basis van het vastgestelde maximum uurprijsbedrag. - € 520 die boven de maximum uurprijs lag, waardoor ouders extra moesten betalen.
Voor bijna driekwart van de ouders was het uurtarief hoger dan de maximum uurprijs. Dit betekent dat ouders in deze categorie extra kosten moeten maken die niet worden vergoed door de overheid. Het is daarom belangrijk om de uurtariezen van de kinderopvang te bekijken en te weten wat de maximum tarieven zijn.
Vanaf 25 november 2021 kon een proefberekening gemaakt worden van de kinderopvangtoeslag voor 2022. Ouders konden gebruik maken van een rekenhulp op de website van Toeslagen. Voor deze berekening was het uurtarief van de kinderopvang en het toetsingsinkomen van de ouders nodig. Als ouders al kinderopvangtoeslag kregen, konden ze vanaf 25 november in de kinderopvangtoeslag-app of op de website zien hoeveel toeslag ze in 2022 zouden ontvangen.
Een belangrijke aandachtspunt is het adviesrecht dat kinderopvangorganisaties moeten aanhouden bij het aanpassen van de uurprijs. Als een kinderopvangorganisatie de uurprijs wil verhogen, moet zij eerst advies vragen aan de oudercommissie. Als dit niet op de juiste manier gebeurt, mag het nieuwe tarief niet worden doorgevoerd. Ouders kunnen zich hierin betrokken voelen en het adviesrecht controleren om te voorkomen dat er onrechtvaardige prijsverhogingen plaatsvinden.
In 2022 was er een wijziging voor ouders die gebruik maken van buitenschoolse opvang (BSO). Voor BSO kon een verzoek gedaan worden om meer uren kinderopvangtoeslag te ontvangen. Het maximum aantal uur dat vergoed kon worden, hing echter nog steeds af van het aantal gewerkte uren van de ouder die het minst werkt. Deze wijziging is bedoeld om ouders met een minder werkende partner extra ondersteuning te bieden.
De kinderopvangtoeslag is een belangrijk ondersteunend instrument voor ouders die gebruik maken van kinderopvang. In 2022 zijn er duidelijke richtlijnen vastgesteld voor de maximaal te vergoeden uurprijzen, de inkomenstabel en het vergoedingspercentage. Ouders die gebruik maken van kinderopvang moeten weten dat de vergoeding alleen geldt tot aan het maximum uurprijsbedrag. Kosten die hierboven liggen, moeten zelf betaald worden. De inkomenstabel laat zien dat ouders met een lager inkomen hoger vergoedingspercentage krijgen, terwijl het percentage voor het tweede kind en verder iets hoger is. Het is belangrijk om een proefberekening te maken en nieuwe uurtariezen door te geven aan de Belastingdienst. Ook het adviesrecht bij een eventuele prijsverhoging is een belangrijk aspect dat ouders moeten kennen. Door deze informatie goed te begrijpen, kunnen ouders beter inschatten wat hun kosten zullen zijn en hoeveel vergoeding ze kunnen verwachten.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet