logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Informatieve Voorlichting over Testen van Jonge Kinderen in de Kinderopvang

Het testen van jonge kinderen op ziekten zoals COVID-19 is een onderwerp dat veel aandacht heeft gekregen in de kinderopvangsector. Ouders en verplegers stellen regelmatig vragen over hoe een test afgenomen wordt, wat de ervaring voor kinderen is en hoe deze testlocaties zijn ingericht. In reactie op deze vragen hebben de Brancheorganisatie Kinderopvang (BK) en GGD-GHOR Nederland samen een voorlichtingsfilm opgesteld, die gericht is op ouders en verzorgers van kinderen tussen 0 en 12 jaar. Deze film biedt een kijkje in de zogenaamde testkeuken, waarin kinderen en hun omgeving betrokken worden bij het proces.

In deze artikel geven we een overzicht van de praktische informatie, aanbevelingen en achtergronden die uit de beschikbare bronnen voortkomen. Het doel is om ouders en pedagogisch personeel in de kinderopvang een beter inzicht te geven in hoe testen bij jonge kinderen verlopen, wat de verwachtingen zijn en hoe het proces voor kinderen belevd kan worden.

Voorlichtingsfilm over testen van jonge kinderen

De Brancheorganisatie Kinderopvang en GGD-GHOR Nederland hebben gezamenlijk een voorlichtingsfilm gemaakt om ouders en verzorgers te informeren over het testen van kinderen. Deze film is geplaatst op Kinderopvangtotaal en is bedoeld om gerichte vragen te beantwoorden over hoe een testlocatie eruitziet, hoe een GGD-medewerker een test afneemt en hoe kinderen in de praktijk op deze situatie reageren.

Volgens Emmeline Bijlsma, directeur van de Brancheorganisatie Kinderopvang, zijn deze vragen van ouders duidelijk en concrete signalen die ook GGD-GHOR Nederland registreerde. Het doel van de film is om ouders gerust te stellen en duidelijkheid te bieden over het testproces, zodat zij zich beter voorbereid kunnen op een eventuele testafspraak.

Kinderen en het testproces: een ludieke benadering

Naast de voorlichtingsfilm is er ook een ludieke tekeningenactie gestart, waarbij kinderen hun mening en wensen over het testen van jonge kinderen uiten. In het Jeugdjournaal werden deze tekeningen overhandigd aan Paul van Meenen van D66. Deze actie is georganiseerd door Zo Kinderopvang en is bedoeld om de buitenschoolse opvang (BSO) weer te openen. Het idee achter deze actie is om kinderen te laten meedenken over hun eigen ervaringen en om hun stem te laten horen bij beleid dat betrekking heeft op hun dagelijkse omgeving.

De actie benadrukt ook dat het voor kinderen belangrijk is om in contact te blijven met hun vertrouwde omgeving, zoals de buitenschoolse opvang. Dit is een visuele en emotionele benadering van het testen van jonge kinderen, waarbij kinderen niet alleen als passieve objecten worden gezien, maar als actieve deelnemers in het proces.

Testen in de kinderopvang: praktische aandachtspunten

Het testen van jonge kinderen op ziekten zoals COVID-19 vraagt om een zorgvuldige en kindvriendelijke aanpak. Omdat jonge kinderen vaak niet gemakkelijk kunnen communiceren over hun symptomen of hun angst, is het belangrijk dat het testproces voor hen zo vertrouwelijk en speels mogelijk wordt ingericht.

De voorlichtingsfilm helpt ouders hierbij om te begrijpen hoe de testafname er in de praktijk uitziet. Ouders leren bijvoorbeeld hoe een GGD-medewerker de testafname voorbereidt, hoe kinderen tijdens de test worden betrokken en wat de reacties van kinderen typisch zijn. Hierdoor kan onzekerheid worden verminderd en kan het testproces voor ouders en kinderen een positievere ervaring worden.

Kinderopvang en taalvaardigheden: de rol van toetsen

Ondanks dat de focus van de bronnen voornamelijk op het testen van jonge kinderen ligt, bevat bron 2 ook informatie over taaltoetsen voor pedagogisch personeel in de kinderopvang. Voor pedagogisch medewerkers die werken in de dagopvang of de peuteropvang geldt de taaleis IKK. Deze eis bepaalt dat medewerkers een bepaald taalniveau moeten behalen, afhankelijk van hun werkplek en functie.

De toets bestaat uit drie onderdelen: luisteren, gesprekken voeren en spreken (mondeling), lezen (leesvaardigheid) en schrijven (schrijfvaardigheid). De mondelinge taalvaardigheid moet op minimaal niveau B2 of 3F behaald worden. Voor medewerkers in de voorschoolse educatie is leesvaardigheid op niveau B2 of 3F verplicht. In sommige gemeentes, zoals Amsterdam, is ook schrijfvaardigheid op niveau B1 of 2F een verplicht onderdeel van de toets.

De toetsen zijn praktisch ingericht en worden vaak op papier afgenomen. De lees- en schrijfvaardigheidstests bestaan uit meervoudige keuzevragen en waar/niet waar-vragen. De schrijfvaardigheidstest bevat een schrijfopdracht, zoals het opstellen van een korte brief, en oefeningen op spelling en grammatica. De tijd per toetsvariatie varieert van 1,5 tot 3 uur, afhankelijk van het aantal onderdelen die worden afgenomen.

Gezonde voeding in de kinderopvang: een aanvullende aandachtspunt

Hoewel de zoektocht primair gericht was op testen in de kinderopvang, bevat bron 3 ook waardevolle informatie over gezonde voeding voor jonge kinderen. Het is een bekend feit dat niet alle kinderen de aanbevolen hoeveelheid groente en fruit binnenkrijgen. In de kinderopvang speelt pedagogisch personeel een belangrijke rol in het aanbieden van kleurrijke en smaakvolle groente- en fruitproducten.

Praktische tips zijn om groente aan te bieden bij het ontbijt, fruit als tussendoortje en groentespreads of fruit op brood bij de lunch. Daarnaast zijn er richtlijnen en hygiënecodes die de kinderopvanginstellingen moeten volgen. Voor meer informatie over voedingsaanbevelingen is Voedingscentrum.nl een betrouwbare bron, met informatie over de Schijf van Vijf, voedingsadviezen en praktische tips voor kinderen.

Conclusie

Testen van jonge kinderen in de kinderopvang is een belangrijk onderwerp dat zowel ouders als pedagogisch medewerkers betreft. Door voorlichtingsactiviteiten zoals de voorlichtingsfilm en de ludieke tekeningenactie worden ouders en kinderen betrokken bij het proces en wordt de drempel voor testen verlaagd. Het testproces moet kindvriendelijk en geruststellend zijn, zodat kinderen en ouders zich op hun gemak voelen.

Daarnaast is het voor pedagogisch medewerkers belangrijk om over voldoende taalvaardigheden te beschikken om effectief te kunnen communiceren met ouders en kinderen. De taaltoetsen die worden aangeboden, zoals door UvA Talen, zorgen voor een gestructureerde aanpak van de eisen aan communicatievaardigheden.

Ten slotte speelt gezonde voeding een cruciale rol in de kinderopvang. Pedagogisch medewerkers kunnen een grote invloed uitoefenen op het eetgedrag van kinderen door kleurrijke en smaakvolle producten aan te bieden. Dit draagt bij aan een gezonde ontwikkeling van kinderen in de opvang.

Bronnen

  1. BK in het Nieuws – week 12
  2. UvA Taaltoets Nederlands
  3. Gezonde Kinderopvang – Voeding

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven