Kinderopvang in Sevenum: Regelingen, Aanbod en Praktijk
juli 19, 2025
In de wijk Paddepoel in Groningen is er in de afgelopen jaren een sterke focus ontstaan op het verbeteren van kinderopvang en onderwijsaanbod voor jonge kinderen. In dit kader worden regelgevingen, subsidiebeleid en ruimtelijke ontwikkelingen gecombineerd om kinderen een stimulerende en ontdekkende start in het leven te bieden. Deze artikelen zullen een overzicht geven van de huidige situatie, aangevuld met concrete beleidsrichtlijnen, subsidievoorwaarden en ruimtelijke verbeteringen in de wijk.
De wijk Paddepoel staat centraal in de gemeentelijke inspanningen om kinderopvang en voorschoolse educatie te verbeteren. De gemeente Groningen, in samenwerking met scholen en kinderopvanginstellingen, richt zich op het creëren van een stimulerende omgeving voor kinderen van 0 tot 13 jaar. Dit omvat onder andere de uitbreiding van kinderopvangaanbod, subsidies voor ouders en de bouw van multifunctionele ruimtes, zoals een nieuwe gymzaal aan de katholieke Daltonschool Bisschop Bekkers.
De katholieke Daltonschool Bisschop Bekkers in Paddepoel is momenteel onderwerp van verbouwingen, zoals aangekondigd in het scholenplan Gro-Up van de gemeente Groningen. Een van de belangrijkste verbeteringen is de bouw van een multifunctionele gymzaal. Deze verbouwing is niet alleen bedoeld om het bewegingsonderwijs voor leerlingen te verbeteren, maar ook om de wijk Paddepoel een ruimte te bieden voor bijeenkomsten, sportactiviteiten en speelactiviteiten.
Wethouder onderwijshuisvesting Carine Bloemhoff benadrukt dat de gymzaal multifunctioneel moet zijn. Dit wil zeggen dat het niet alleen gebruikt wordt door de school, maar ook beschikbaar is voor wijkactiviteiten. Zo kan het een centrale plek worden voor kinderen en hun ouders in de wijk.
In de wijk Paddepoel, net als in andere wijkambities zoals Selwerd, Tuinwijk en Beijum, is er een sterke focus op het VVE (Vroeg Voorschoolse Educatie) programma. Dit programma richt zich op kinderen vanaf 2,5 jaar die in een specifieke doelgroep vallen. Het doel van het VVE programma is om kinderen een vroeg en stimulerend onderwijsaanbod te geven, zodat ze beter voorbereid zijn op de basisschool.
Peuters met een VVE indicatie krijgen een vast aanbod van 16 uur voorschoolse educatie per week. Deze uren zijn verdeeld over vier dagen van elk vier uur, drie dagen van elk 5,5 uur of twee dagen van elk zes uur. De subsidie voor deze uren is beperkt aan 16 uur per week, ongeacht de verdeling over de weken.
De gemeente Groningen subsidieert deel van deze uren, afhankelijk van de inkomenssituatie van de ouders. Ouders zonder recht op kinderopvangtoeslag (KOT) betalen een inkomensafhankelijke ouderbijdrage voor 8 uur, terwijl de gemeente de overige 8 uur subsidieert. Voor ouders met KOT recht vragen zij 8 uur aan kinderopvangtoeslag aan, en betaalt de gemeente opnieuw de overige 8 uur. Dit systeem zorgt ervoor dat alle kinderen in de doelgroep een gelijk aanbod krijgen, ongeacht de inkomenssituatie van de ouders.
Het subsidieplafond voor VVE programma’s wordt bepaald op basis van de begroting van de gemeente. Als het totaal aantal subsidieaanvragen hoger is dan het plafond, geldt een voorkeursregel. In dat geval krijgen Vensterscholen met een hoger aantal leerlingen met (een risico op) onderwijsachterstand voorrang. Deze achterstandsscore wordt berekend door het Ministerie van Onderwijs (DUO) en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Dit voorkeursbeleid dient om de meest kwetsbare kinderen extra ondersteuning te bieden. Het is een strategische keuze van de gemeente om de onderwijskansen gelijk te trekken en zo een positieve start in het onderwijs te garanderen.
Om ervoor te zorgen dat het VVE programma goed functioneert, is er een contractueel kader tussen de houder van de kinderopvang en de ouders. In dit contract wordt onder andere bepaald hoeveel gratis uren een ouder maximaal mag afnemen. Voor ouders die recht hebben op kinderopvangtoeslag is er een limiet van maximaal 8 gratis uren per week in één voorziening.
Daarnaast worden de inkomensafhankelijke bijdragebedragen berekend aan de hand van de rijksnormen en de kinderopvangtoeslagtabel. Deze tabellen worden jaarlijks vastgesteld door het rijk en zijn gebaseerd op het gezamenlijke toetsinkomen van de ouders. De berekening van de ouderbijdrage is dus afhankelijk van het aantal uren voorschoolse educatie dat wordt afgenomen en het percentage vergoeding dat het rijk voor die uren biedt.
Niet alleen de hoeveelheid uren is belangrijk, ook de kwaliteit van de kinderopvang wordt serieus genomen. Instellingen die al voldoen aan de wettelijke VVE eisen en geregistreerd zijn als VVE locatie, worden uitgenodigd om verder te werken aan de kwaliteitsontwikkeling. Deze ontwikkeling moet volgens het Kwaliteitskader van de gemeente Groningen geschieden. Dit kader bevat richtsnoeren om de kwaliteit van de zorg en educatie voor jonge kinderen te verbeteren.
Kwaliteitsontwikkeling omvat bijvoorbeeld training van medewerkers, het verbeteren van de kinderomgeving en het ontwikkelen van specifieke leertrajecten voor kinderen met extra ondersteuning. Het doel is om een consistente, hoge kwaliteit te garanderen voor alle kinderen die deel nemen aan het VVE programma.
Daarnaast bestaat er ook een VVE Thuisprogramma, dat gericht is op kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Dit programma is bedoeld voor kinderen die vanwege hun ontwikkelingsniveau niet of nauwelijks kunnen deelnemen aan reguliere kinderopvangactiviteiten. In het VVE Thuisprogramma worden de kinderen begeleid in hun eigen omgeving, doorgaans door een kinderopvangmedewerker die regelmatig langskomt.
Het VVE Thuisprogramma is een speciale vorm van kinderopvang die gericht is op het ontwikkelen van basisvaardigheden en het opbouwen van vertrouwen in de wijk. Het is een maatwerkprogramma dat afgestemd wordt op de individuele behoeften van het kind en zijn omgeving.
De financiële voorwaarden van het VVE programma zijn duidelijk vastgelegd. Voor peuters zonder een VVE indicatie geldt een ondergrens van 2 dagdelen voorschoolse educatie en een bovengrens van 16 uur. Voor deze kinderen is de deelname aan voorschoolse educatie vrijwillig, maar wordt wel sterk aangemoedigd.
Voor peuters met een VVE indicatie is het aanbod van 16 uur voorschoolse educatie verplicht. Deze uren zijn bedoeld om de kinderen een sterke start te geven in de onderwijsloopbaan. De financiële verdeling van de subsidie hangt af van het inkomensniveau van de ouders, zoals hierboven uitgebreid beschreven is.
De inkomensafhankelijke ouderbijdrage is een belangrijk aspect van het VVE programma. Deze bijdrage wordt berekend aan de hand van het aantal uren dat een kind aan voorschoolse educatie deelneemt en de subsidies die de gemeente en het rijk erop uitkeren. Voor ouders zonder recht op kinderopvangtoeslag is de bijdrage berekend op 100% minus het percentage vergoeding van het rijk, vermenigvuldigd met het rijksnormtarief per uur.
Voor ouders met kinderopvangtoeslag is de bijdrage een vaste waarde, die afhankelijk is van het aantal uren dat wordt aangevraagd. Deze berekening is vastgelegd in de kinderopvangtoeslagtabel, die jaarlijks wordt vastgesteld door het rijk.
In de VVE programma’s worden kinderen vaak ingedeeld in horizontale groepen. Dit betekent dat kinderen van dezelfde leeftijdscategorie (2 tot 4 jaar) in één groep zitten. Horizontale groepen zijn gunstig voor het ontwikkelen van sociale vaardigheden, omdat kinderen leren omgaan met verschillende leeftijden en ontwikkelingsniveaus.
Deze groepsindeling helpt ook bij het stimuleren van leergemeenschappen, waarin oudere kinderen jongere kinderen begeleiden. Dit heeft een positieve invloed op het zelfvertrouwen van jongere kinderen en helpt oudere kinderen bij het ontwikkelen van leiderschapsvaardigheden.
De gemeente Groningen heeft duidelijke ambities voor de toekomst van kinderopvang en onderwijs in de wijk Paddepoel. Deze ambities zijn onderdeel van het bredere beleid "Positief Opgroeien", dat gericht is op het creëren van een stimulerende omgeving voor kinderen in de wijk. Dit omvat niet alleen het verbeteren van de kinderopvang, maar ook het ontwikkelen van activiteiten en programma’s die gericht zijn op het ontwikkelen van talenten en studievaardigheden van kinderen.
Een van de belangrijkste doelen is om een dekkend aanbod te creëren dat past bij de wensen van de wijk. Dit betekent dat ouders en kinderen in Paddepoel toegang hebben tot een breed spectrum aan activiteiten, ondersteuning en educatie. De gemeente wil hiermee een bijdrage leveren aan een gelijke start in het onderwijs en een sterke ontwikkeling van kinderen vanaf jonge leeftijd.
In de wijk Paddepoel wordt een actieve inspanning gedaan om kinderopvang en onderwijs te verbeteren. De bouw van een multifunctionele gymzaal bij de katholieke Daltonschool Bisschop Bekkers is slechts één voorbeeld van de investeringen in de wijk. Binnen het kader van het VVE programma en subsidiebeleid wordt er geïnvesteerd in een sterke start voor jonge kinderen, met aandacht voor zowel de kwaliteit van de zorg als de financiële voorwaarden voor ouders.
Door middel van subsidies, contractuele afspraken en kwaliteitsontwikkeling probeert de gemeente Groningen een gelijke en stimulerende omgeving te creëren voor alle kinderen in de wijk. De focus ligt op het ontwikkelen van talenten, het verbeteren van studievaardigheden en het creëren van een sterke wijkgemeenschap die kinderen kan steunen in hun groei.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet