Kindopvang en voorschoolse educatie in Maasgouw: samenwerking, inclusie en ondersteuning
juli 19, 2025
In de afgelopen jaren is in de gemeenten Hulst, Terneuzen en Sluis geëxperimenteerd met gratis kinderopvang. Deze initiatieven zijn mede bedoeld om de uitstroom van jonge gezinnen naar Vlaanderen tegen te gaan. De ervaringen in Terneuzen en Sluis hebben geleid tot concrete plannen voor voortzetting van deze maatregelen. In Hulst bestond eerder onzekerheid over financiering en verdere uitvoering. Echter, in januari 2025 heeft de gemeente Hulst bekendgemaakt dat kinderen tussen de 2,5 en 4 jaar nu acht uur per week gratis opvang kunnen genieten. Deze maatregel is onderdeel van een breder beleid ter verbetering van de leefbaarheid en economische participatie van jonge gezinnen.
Deze paragraaf geeft een overzicht van de huidige situatie rondom kinderopvang in Hulst. In de volgende secties wordt ingegaan op de praktische details van het nieuwe initiatief, de doelen van de gemeente, en de juridische kaders die van toepassing zijn op kinderopvang in de regio. Ook wordt ingegaan op aanvullende ondersteuning die beschikbaar is voor kinderen uit minder inkomenwordende gezinnen.
De gemeente Hulst stelt duidelijk dat vroege educatie een belangrijke rol speelt in de ontwikkeling van jonge kinderen. Door kinderen in de leeftijd van 2,5 tot 4 jaar te betrekken bij de voorschoolse opvang, wordt hun ontwikkeling in een vroeg stadium gestimuleerd. Hierdoor is het mogelijk om eventuele zorgen op te merken en aan te pakken, wat positieve effecten kan hebben op hun latere schoolcarrière en sociaal- emotionele ontwikkeling.
Een ander doel van het initiatief is het creëren van een soepele overgang naar de basisschool. Kinderen die vroeg betrokken worden bij educatieve activiteiten, zijn beter voorbereid op de eisen van het formele onderwijs. Bovendien is er sprake van kansengelijkheid: alle kinderen, ongeacht hun achtergrond, krijgen nu gelijke toegang tot deze educatieve mogelijkheden.
De gemeente Hulst wil met deze maatregel ook de deelname aan kinderopvang stimuleren. Momenteel nemen 62% van de peuters in de gemeente deel aan een vorm van kinderopvang. De ambitie is om dit percentage te verhogen tot 70%. Dit wordt bereikt door het aanbod van 8 uur per week gratis opvang, verdeeld over twee dagdelen. Ook kinderen die al wettelijk recht hebben op 16 uur voorschoolse educatie krijgen hiermee 8 extra uur, wat betekent dat ze in totaal 24 uur per week aan de opvang kunnen deelnemen.
De regelingen voor kinderopvang in Nederland zijn onderdeel van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen. Deze wet stelt eisen aan de kwaliteit en veiligheid van kinderopvangvoorzieningen. In de gemeente Hulst zijn specifieke beleidsregels vastgesteld om ervoor te zorgen dat deze wet wordt nageleefd.
Een belangrijk aspect van deze beleidsregels is de handhaving. In geval van overtredingen van de kwaliteitseisen kan het college van burgemeester en wethouders een herstellend of strafrechtelijk traject inzetten. Bij een herstellend traject wordt de houder van een kinderopvangvoorziening een schriftelijke aanwijzing gegeven, waarin duidelijk wordt aangegeven welke maatregelen genomen moeten worden om de overtreding te herstellen. De hersteltermijn hangt af van de prioriteit die aan de overtreding is toegekend.
In geval van een overtreding met prioriteit 'hoog' bedraagt de hersteltermijn maximaal 14 dagen. Voor overtredingen met een lage prioriteit is de termijn maximaal 6 maanden. Mocht het niet mogelijk zijn om binnen de gestelde termijn te herstellen, dan kan het college besluiten om de toestemming tot exploitatie in te trekken. Dit betekent dat de voorziening niet langer geregistreerd is in het landelijk register kinderopvang en daarmee illegaal zou worden.
Daarnaast is er ook de mogelijkheid van een strafrechtelijk traject. In dat geval wordt een bestuurlijke boete opgelegd. De hoogte van deze boete is afhankelijk van het afwegingsoverzicht dat is opgenomen in de beleidsregels. Het college gebruikt in geval van een overtreding met prioriteit 'hoog' altijd zijn bevoegdheid om een boete op te leggen. Dit dient om de naleving van de wet te waarborgen en de kwaliteit van de kinderopvang te handhaven.
Naast de gratis kinderopvang is er in Hulst ook aandacht voor kinderen uit gezinnen met een lager inkomen. De gemeente werkt samen met de Stichting Leergeld Zeeuws-Vlaanderen om ervoor te zorgen dat deze kinderen ook volledig meekunnen doen aan sport-, cultuur- en schoolactiviteiten.
De Stichting Leergeld Zeeuws-Vlaanderen biedt ondersteuning aan ouders van schoolgaande kinderen in de leeftijd van 4 tot 18 jaar. Deze ondersteuning is mogelijk als het inkomen van de ouders maximaal 120% van het bijstandsniveau is. In dat geval kunnen ouders een aanvraag indienen voor ondersteuning op drie gebieden: onderwijs, sport en cultuur.
Bij onderwijs kan er ondersteuning worden verstrekt voor de aanschaf van een laptop of computer voor schoolgebruik, of voor andere noodzakelijke schoolkosten. Ook is het mogelijk om een fiets te laten aanvragen als het kind deze nodig heeft om naar school te kunnen fietsen. Bij sport kan ondersteuning worden verstrekt voor het betalen van sportgeld of andere kosten die verband houden met sportactiviteiten. Bij cultuur kan ondersteuning worden verstrekt voor deelname aan culturele activiteiten zoals theater, muziek of kunsteducatie.
De gemeente Hulst heeft een plan opgesteld dat loopt tot 1 januari 2027. Dit plan is samengesteld in het kader van het nationale beleid dat richting geeft aan (bijna) gratis kinderopvang voor kinderen met werkende ouders. Het voorstel van het college is voorgelegd aan de gemeenteraad, die er zich op 29 januari 2025 over buigt. Het verwachtingsdatum van het besluit is donderdag 13 februari 2025.
De financiering van de gratis kinderopvang is een belangrijk aspect van het plan. De gemeente Hulst legt in het voorstel uit dat ouders die geen recht hebben op kinderopvangtoeslag, het verschil worden vergoed door de gemeente. Dit betekent dat ook gezinnen zonder toeslagvordering van het Rijk gebruik kunnen maken van de gratis opvang.
De gemeente benadrukt ook dat het initiatief onderdeel is van een breder beleid ter versterking van de leefbaarheid in Hulst. Door jonge gezinnen te ondersteunen met kinderopvang, wordt de aantrekkelijkheid van de gemeente verhoogd. Dit kan leiden tot een toename van de inwoning van jonge gezinnen en een positieve impact op de demografische ontwikkeling van de gemeente.
De introductie van gratis kinderopvang in Hulst is een belangrijk stuk van het beleid dat gericht is op de ondersteuning van jonge gezinnen. Het initiatief biedt kinderen in de leeftijd van 2,5 tot 4 jaar acht uur per week gratis opvang, wat bijdraagt aan hun vroege ontwikkeling en een soepele overgang naar de basisschool. De doelen van de gemeente zijn duidelijk: het verhogen van de deelname aan kinderopvang, het stimuleren van kansengelijkheid en het versterken van de leefbaarheid van de gemeente.
Daarnaast is er ook aandacht voor de juridische kaders die van toepassing zijn op kinderopvang. De gemeente Hulst heeft duidelijke beleidsregels opgesteld om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van de kinderopvang wordt gewaarborgd en dat eventuele overtredingen van de wet worden aangepakt. Ook is er aandacht voor kinderen uit minder inkomenwordende gezinnen, die extra ondersteuning kunnen krijgen via samenwerking met de Stichting Leergeld Zeeuws-Vlaanderen.
De financiering van de maatregelen en de toekomstplannen zijn ook een belangrijk onderdeel van het beleid. De gemeente Hulst heeft een plan opgesteld dat loopt tot 1 januari 2027, en de financiering van de maatregelen is geregeld via de gemeente, zodat ook gezinnen zonder kinderopvangtoeslag er gebruik van kunnen maken.
In samenvatting is het initiatief van gratis kinderopvang in Hulst een waardevolle aanvulling op het reeds bestaande kinderopvangaanbod. Het biedt jonge kinderen de kans om vroeg betrokken te worden bij educatieve activiteiten, en het ondersteunt jonge gezinnen bij de balans tussen werk en kinderopvang.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet