logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Belastingvoordelen voor Kinderopvang: Wat Ouders Moeten Wetten

Kinderopvang is een essentieel onderdeel van het dagelijks leven voor veel gezinnen. Voor ouders die werken of scholing volgen, is het vaak noodzakelijk om hun kinderen tijdelijk in opvang te brengen. De kosten van deze opvang kunnen aanzienlijk zijn, en om dit te ondersteunen, zijn er een aantal belastingvoordelen en tegemoetkomingen beschikbaar. In dit artikel wordt uitgebreid ingegaan op de belastingvoordelen voor kinderopvang, met nadruk op de administratieve en fiscale regelingen die van toepassing zijn.

De Belastingdienst speelt een centrale rol in het uitkeren van deze voordelen. Deze instantie richt zich op de administratieve en financiële aspecten van de kinderopvang, zoals het uitkeren van tegemoetkomingen en toeslagen, maar beoordeelt niet de kwaliteit van de opvanginstellingen zelf. Dat is een verantwoordelijkheid van de gemeenten, zoals aangegeven in artikel 57 van de Wet kinderopvang (Wbk). De Belastingdienst kan er na toetsing door de gemeente vanuit gaan dat kinderopvang verleend door geregistreerde kinderopvangcentra of gastouderbureaus kwalitatief voldoende is.

Tegemoetkomingen en Toeslagen

Een belangrijk aspect van het belastingvoordeel is de tegemoetkoming. Deze wordt uitgekeerd aan ouders om de kosten van kinderopvang te dekken. De hoogte van deze tegemoetkoming hangt af van het aantal uren kinderopvang dat noodzakelijk is en maximaal het aantal uren waarvoor een kinderopvangtoeslag mogelijk is. De tarieven van de kinderopvangorganisatie en de hoogte van de toeslag worden jaarlijks aangepast, zoals vermeld in de regelingen.

De tegemoetkoming wordt bij voorkeur uitbetaald aan de ouder. In specifieke situaties, zoals bij ouders in een schuldensituatie of inburgeraars, kan de tegemoetkoming rechtstreeks worden uitgekeerd aan de kinderopvangorganisatie. Dit voorkomt mogelijke problemen met het ontvangen van de uitkering.

Fiscale Faciliteiten en Belastingaftrek

Het huidige stelsel betreft een overgang van fiscale faciliteiten naar subsidies. In het nieuwe systeem worden tegemoetkomingen in de kosten van kinderopvang aangemerkt als belastbare publiekrechtelijke periodieke uitkeringen, tenzij er specifieke fiscale aanpassingen zijn voorgesteld. De Belastingdienst richt zich op het uitkeren van deze tegemoetkomingen en toeslagen, maar heeft geen verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van de opvanginstellingen zelf.

In de Wet inkomstenbelasting 2001 worden tegemoetkomingen van het Rijk, de gemeente en van het UWV aangemerkt als vrijgestelde publiekrechtelijke periodieke uitkeringen. Ook in de Wet op de loonbelasting 1964 zijn regelingen opgenomen voor vrije vergoedingen en vrije verstrekkingen aan werknemers. Deze regelingen maken het mogelijk voor werkgevers om bepaalde voordelen te verlenen zonder dat deze belastingrechtelijk worden aangemerkt.

Tussenschoolse Opvang

Tussenschoolse opvang (TSO) is een vorm van kinderopvang die wordt aangeboden tijdens de schooluren. Deze opvang is verplicht als ouders daarom vragen. De ouder betaalt een bijdrage voor deze opvang, maar de Belastingdienst verstrekt hier geen kinderopvangtoeslag voor. Echter, als de opvang noodzakelijk is voor de ouders, kan er een vergoeding worden uitgekeerd, gelijk aan het tarief dat door de plaatselijke kinderopvangorganisatie wordt gehanteerd.

De hoogte van deze vergoeding is gebaseerd op de tarieven van de lokale kinderopvangorganisatie en wordt jaarlijks aangepast. Voor ouders die werken of scholing volgen, is het belangrijk om te weten dat deze vergoeding mogelijk kan worden uitgekeerd voor de uren TSO die noodzakelijk zijn. De Belastingdienst richt zich hierbij op de administratieve en financiële aspecten van de opvang, zoals het aantal uren en de hoogte van de bijdrage.

Doelgroepen en Toepassing

De beleidsregels voor tegemoetkomingen zijn gericht op specifieke doelgroepen. Deze omvatten onder andere ouders die deelname nemen aan een re-integratietraject, een inburgeringscursus of een opleiding. Voor deze ouders is het vaak noodzakelijk om hun kinderen in opvang te brengen, en de tegemoetkoming helpt hen om de kosten te dekken. De doelgroepen zijn duidelijk omschreven in de beleidsregels, en de tegemoetkoming kan alleen worden verstrekt aan ouders die aan deze criteria voldoen.

De regeling is van toepassing op kinderopvang die plaatsvindt in geregistreerde kindercentra, geregistreerde voorzieningen voor gastouderopvang of tussenschoolse opvang. De Belastingdienst kan hierbij aannemen dat deze opvang voldoet aan de kwaliteitseisen, aangezien de gemeenten verantwoordelijk zijn voor de toetsing van deze instellingen.

Uitvoering en Opleiding

De invoering van deze regeling vereist een uitgebreid opleidingstraject voor medewerkers van de Belastingdienst. Hoewel er al enige deskundigheid aanwezig is in verband met bestaande fiscale regelingen voor kinderopvang, is het nodig om medewerkers op het juiste niveau van deskundigheid te brengen. Dit opleidingstraject moet ervoor zorgen dat medewerkers de regeling goed begrijpen en kunnen toepassen.

De Belastingdienst richt zich op de administratieve en financiële aspecten van de kinderopvang, zoals het uitkeren van tegemoetkomingen en toeslagen. Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling dat de Belastingdienst zelf gaat beoordelen of een kinderopvanginstelling voldoet aan de kwaliteitseisen. Deze verantwoordelijkheid ligt bij de gemeenten.

Beperkingen en Uitzonderingen

Er zijn beperkingen aan de tegemoetkoming. Bijvoorbeeld, als de ouder kiest voor een opvangvorm waarvoor een vergoeding wordt gevraagd die boven de maximale uurprijs ligt, dan komt het meerdere voor rekening van de ouder zelf. Ook is er een maximum aan het aantal uren waarvoor een tegemoetkoming kan worden verstrekt, wat afhankelijk is van de kinderopvangtoeslag.

Er zijn ook uitzonderingen op de hoofdregel van de tegemoetkoming. Bijvoorbeeld, voor een ouder zonder partner of voor een ouder met een partner die geen of een niet toereikende bijdrage heeft gekregen, kan een onbelaste bijdrage worden verstrekt. In deze gevallen moet de ouder aannemelijk maken dat het totale aandeel in de kosten, verkregen in het kader van het verrichten van werkzaamheden, minder bedraagt dan een derde deel van de kosten.

Conclusie

Belastingvoordelen voor kinderopvang zijn een belangrijk instrument om ouders te ondersteunen bij de financiële lasten van opvang. De Belastingdienst speelt een centrale rol in het uitkeren van deze voordelen, maar richt zich op de administratieve en financiële aspecten, niet op de kwaliteit van de opvanginstellingen zelf. De tegemoetkomingen en toeslagen worden jaarlijks aangepast en zijn gericht op specifieke doelgroepen, zoals ouders die werken of scholing volgen.

Het nieuwe stelsel betreft een overgang van fiscale faciliteiten naar subsidies, waarbij tegemoetkomingen in de kosten van kinderopvang aangemerkt worden als belastbare publiekrechtelijke periodieke uitkeringen, tenzij er specifieke fiscale aanpassingen zijn voorgesteld. De Belastingdienst richt zich op het uitkeren van deze tegemoetkomingen en toeslagen, maar heeft geen verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van de opvanginstellingen zelf.

Voor ouders is het belangrijk om te weten dat er beperkingen zijn aan de tegemoetkoming, zoals het maximum aan uren en de maximale uurprijs. Ook zijn er uitzonderingen op de hoofdregel, zoals voor ouders zonder partner of ouders met een partner die geen of een niet toereikende bijdrage heeft gekregen. In deze gevallen moet de ouder aannemelijk maken dat het totale aandeel in de kosten, verkregen in het kader van het verrichten van werkzaamheden, minder bedraagt dan een derde deel van de kosten.

In het algemeen is het duidelijk dat belastingvoordelen voor kinderopvang een essentieel onderdeel zijn van het ondersteunen van ouders in hun werk- of scholingsloopbaan. De Belastingdienst speelt een centrale rol in het uitkeren van deze voordelen, maar richt zich op de administratieve en financiële aspecten, niet op de kwaliteit van de opvanginstellingen zelf.

Bronnen

  1. Kst-28447-3.html
  2. CVDR646832

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven