logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Leerplandoelen lichamelijke opvoeding in het lager onderwijs

Leerplandoelen lichamelijke opvoeding in het lager onderwijs vormen een cruciale basis voor de ontwikkeling van kinderen. Deze doelen zijn gericht op het leren bewegen, het opbouwen van een breed bewegingsrepertoire en het leren omgaan met bewegingsactiviteiten in samenwerking met anderen. De leerplandoelen zijn onderdeel van een bredere strategie om kinderen te laten leren omgaan met beweging, sport en gezondheid in een actieve levensstijl.

Inleiding

Het lager onderwijs speelt een belangrijke rol bij het opbouwen van de motorische vaardigheden en het ontwikkelen van een positieve houding ten aanzien van beweging. De leerplandoelen voor lichamelijke opvoeding in het lager onderwijs zijn gedefinieerd op basis van kernactiviteiten en leerlijnen. Deze doelen zijn ontworpen om kinderen te helpen zich te ontwikkelen tot actieve deelnemers aan de bewegingscultuur. De doelen zijn gericht op zowel fysieke als sociale ontwikkeling en vormen de basis voor een gezonde levensstijl.

Kernactiviteiten en leerlijnen

In het lager onderwijs is de focus op het leren bewegen, het opbouwen van een breed bewegingsrepertoire en het leren omgaan met bewegingsactiviteiten in samenwerking met anderen. De kernactiviteiten omvatten bewegingsvormen zoals balanceren, springen, klimmen, schommelen, duikelen, hardlopen en bewegen op muziek. Daarnaast zijn er spelvormen zoals tikspelen, doelspelen, spelactiviteiten waarbij het gaat om mikken, jongleren en stoeispelen. Deze activiteiten helpen kinderen om hun motorische vaardigheden te ontwikkelen en te leren omgaan met beweging in een speelse en plezierige omgeving.

De leerlijnen bewegingsonderwijs zijn ontwikkeld om een gestructureerde aanpak van het leren bewegen te bieden. Deze leerlijnen omvatten het leren omgaan met bewegingsactiviteiten, het leren samenwerken met anderen, het leren afspreken over het reguleren van bewegingsactiviteiten en het leren inschatten van eigen bewegingsmogelijkheden. Deze leerlijnen zijn gericht op het ontwikkelen van een actieve levensstijl en het leren omgaan met beweging in een breed scala aan situaties.

Kerndoelen en eindtermen

In het lager onderwijs zijn de kerndoelen voor lichamelijke opvoeding gedefinieerd op basis van het leerplan. De kerndoelen zijn gericht op het leren bewegen, het opbouwen van een breed bewegingsrepertoire en het leren omgaan met bewegingsactiviteiten in samenwerking met anderen. De kerndoelen zijn onderdeel van het landelijk leerplan en zijn gericht op het leren omgaan met beweging in een actieve levensstijl.

De kerndoelen zijn onderverdeeld in verschillende categorieën, waaronder kerndoelen voor leerlingen met een enkelvoudige beperking en/of stoornis, en kerndoelen voor zeer moeilijk lerende leerlingen of meervoudig gehandicapte leerlingen. Deze kerndoelen zijn gericht op het leren omgaan met beweging in een breed scala aan situaties en het leren samenwerken met anderen.

De eindtermen voor lichamelijke opvoeding in het lager onderwijs zijn ontwikkeld om de leerdoelen van de kerndoelen te verduidelijken. Deze eindtermen zijn gericht op het leren bewegen, het opbouwen van een breed bewegingsrepertoire en het leren omgaan met bewegingsactiviteiten in samenwerking met anderen. De eindtermen zijn onderverdeeld in verschillende categorieën, waaronder kerndoelen voor leerlingen met een enkelvoudige beperking en/or stoornis, en kerndoelen voor zeer moeilijk lerende leerlingen of meervoudig gehandicapte leerlingen.

Aantal lesuren en uitvoering

In het lager onderwijs is er een minimumaantal lesuren bewegingsonderwijs dat per week moet worden verzorgd. Vanaf 1 augustus 2023 zijn alle scholen in het primair onderwijs verplicht om een minimum aantal lesuren bewegingsonderwijs te verzorgen, zoals beschreven in het amendement van Heerema en Van Nispen. Dit houdt in dat scholen minimaal 90 minuten per week bewegingsonderwijs moeten verzorgen voor alle leerlingen (groepen 1 tot en met 8). Uitgangspunt van het amendement is dat er elke week twee lessen bewegingsonderwijs worden aangeboden.

De uitvoering van het lichamelijke opvoedingsprogramma is gericht op het leren bewegen, het opbouwen van een breed bewegingsrepertoire en het leren omgaan met bewegingsactiviteiten in samenwerking met anderen. De lessen zijn gericht op het leren omgaan met beweging in een actieve levensstijl en het leren samenwerken met anderen.

Samenwerking en ondersteuning

Het bevorderen van een gezonde leefstijl is een gezamenlijke taak van scholen, gemeenten, ouders en de samenleving. Scholen zetten zich ook buiten lesuren in om gezond gedrag te stimuleren. Veel scholen werken samen met sportverenigingen en richten bijvoorbeeld schoolpleinen of themalessen in om een Gezonde School te worden. Deze samenwerking is gericht op het leren omgaan met beweging in een actieve levensstijl en het leren samenwerken met anderen.

De KVLO is betrokken bij onderzoeken op het gebied van bewegingsonderwijs. Kennis opgedaan in de onderzoeken is terug te vinden in de kennisbank op de website van de KVLO. Deze onderzoeken zijn gericht op het leren omgaan met beweging in een actieve levensstijl en het leren samenwerken met anderen.

Conclusie

Leerplandoelen lichamelijke opvoeding in het lager onderwijs vormen een cruciale basis voor de ontwikkeling van kinderen. Deze doelen zijn gericht op het leren bewegen, het opbouwen van een breed bewegingsrepertoire en het leren omgaan met bewegingsactiviteiten in samenwerking met anderen. De kerndoelen zijn onderdeel van een bredere strategie om kinderen te helpen omgaan met beweging, sport en gezondheid in een actieve levensstijl. De uitvoering van het lichamelijke opvoedingsprogramma is gericht op het leren omgaan met beweging in een actieve levensstijl en het leren samenwerken met anderen. De samenwerking tussen scholen, gemeenten, ouders en de samenleving is essentieel voor het bevorderen van een gezonde leefstijl.

Bronnen

  1. Leerplan bewegingsonderwijs voor de basisschool
  2. Voortgezet onderwijs
  3. Leerplanontwikkeling en de kwaliteit van de lichamelijke opvoeding
  4. KVLO: Wat we doen
  5. Bewegingsonderwijs
  6. Kerndoelen en eindtermen
  7. Bewegingsonderwijs in het basisonderwijs
  8. Audi A6 Avant

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven