Kinderopvang in Nederland: Uitdagingen, kosten en toekomstplannen
juli 20, 2025
De rol van een docent lichamelijke opvoeding (LO) is in het onderwijs van groot belang, vooral in een school als het Segbroek College. Deze school biedt een uitgebreid aanbod aan sportactiviteiten en onderwijs, en de lichamelijke opvoeding vormt een kernaspect van het onderwijs. In dit artikel wordt uitgelegd wat de taken en verantwoordelijkheden zijn van een docent lichamelijke opvoeding bij het Segbroek College, welke onderwijsonderdelen worden gegeven, en wat de vereisten zijn om deze functie te kunnen uitoefenen.
Een docent lichamelijke opvoeding is verantwoordelijk voor het geven van les in beweging, sport, en gezondheid. Bij het Segbroek College is dit vak een van de kernvakken, met name in de brugklas. Hier krijgen leerlingen twee lessen per week. Het accent ligt op bewegen, plezier beleven, motorische ontwikkeling en samenwerking. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen, zoals hun voortgang en sociaal gedrag.
De docent LO zorgt ervoor dat leerlingen leren omgaan met beweging, en helpt hen om hun grenzen te verleggen. Het vak is niet alleen gericht op fysieke vaardigheden, maar ook op het ontwikkelen van een positieve houding ten opzichte van sport en gezondheid. Daarnaast biedt het Segbroek College ook de mogelijkheid om LO als examenvak te kiezen, wat op het mavo-, havo- of vwo-diploma staat. Dit vak heet dan LO2 (mavo) of BSM (havo/vwo).
Bij het Segbroek College wordt er ook aandacht besteed aan sportieve activiteiten. De school heeft namelijk veel mogelijkheden, waaronder vijf gymzalen, twee klimmen, tafeltennistafels, een grote fitnesszaal, en gebruikmaking van het Stokroosveld waarop onder andere softballen, rugby en beachvolleyballen worden gespeeld. Daarnaast worden er ook sportieve toernooien georganiseerd, zoals de wintertriatlon, en is er een schaatsteam en de mogelijkheid om schoolzwemmen te doen om een A, B of C diploma te halen.
Het Segbroek College is een openbare school voor mavo, havo, atheneum en gymnasium. Het is een school waarin leerlingen worden begeleid om hun talenten te ontdekken en hun grenzen te verleggen. Dit geldt ook voor het vak lichamelijke opvoeding. De school heeft een sterke focus op sport, creativiteit en onderwijs. Hierdoor kunnen leerlingen bijvoorbeeld eindexamen doen in BSM (bewegen, sport en maatschappij), wat een uitbreiding is van het vak lichamelijke opvoeding.
De school werkt met een rooster waarin de lessen een lengte hebben van 80 minuten. Na ieder lesblok is er een pauze, zodat leerlingen kunnen ontspannen en gezellig zijn. Er is dan tijd voor ontspanning en gezelligheid. Het verschilt per periode voor hoeveel uur een vak in het rooster staat. In het rooster is er zoveel mogelijk rekening gehouden met een evenwichtige verdeling over het jaar. Deze aanpak biedt voordelen voor zowel docenten als leerlingen, zoals meer focus op de lesstof, meer rust op een schooldag, en meer ruimte in de les voor afwisseling in lesvormen.
Voor de functie van docent lichamelijke opvoeding is een onderwijsbevoegdheid voor het voortgezet onderwijs vereist. Daarnaast is er vaak een aantal jaren ervaring nodig, met name in het geval van een functie als docent in een school met een sterke focus op sport. Bij het Segbroek College wordt er aandacht besteed aan het ontwikkelen van leerlingen in hun sportieve en creatieve ontwikkeling. Hierbij wordt ook gekeken naar de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen, zoals hun voortgang en sociaal gedrag.
De school werkt met een mentoraanpak, waarbij leerlingen worden begeleid door hun mentor. Tijdens de mentoruren wordt er aandacht besteed aan drie aspecten: het leren reflecteren, het leren plannen, en het leren ordenen. Deze drie aspecten helpen leerlingen om hun leerproces beter te kunnen beheren. Daarnaast wordt er ook aandacht besteed aan het leren van leerlingen om hun grenzen te verleggen en om een positieve houding te ontwikkelen ten opzichte van sport en gezondheid.
Het Segbroek College is een openbare school met circa 1150 leerlingen. De school is gevestigd in de wijk Ypenburg in Den Haag en telt circa 120 personeelsleden. De school biedt een uitgebreid aanbod aan vakken, waaronder lichamelijke opvoeding. De school is ook betrokken bij talentprogramma’s, waaronder sport, creativiteit, en onderwijs.
Voor de functie van docent lichamelijke opvoeding is er een baan beschikbaar in de wijk Ypenburg. De functie is ingeschaald in schaal 4, en het salaris is maximaal € 3.126,- (bruto) op basis van een 38-urige werkweek. Het precieze salarisniveau is afhankelijk van opleiding en ervaring. Daarnaast zijn er ook goede arbeidsvoorwaarden, waaronder 11 weken vrij tijdens de schoolvakanties, 8,33% eindejaarsuitkering, en een goede pensioenregeling.
Bij het Segbroek College werkt het personeel samen met de leerlingen om hen te begeleiden bij hun ontwikkeling. De school heeft een hecht en enthousiast team dat sterk bij de leerlingen en de school betrokken is. Talenten van leerlingen én van het personeel staan hoog in het vaandel. Daarnaast werkt het personeel samen met andere docenten om leerlingen te begeleiden bij hun leerproces.
De school heeft ook een interne introductiecursus voor nieuwe docenten, en er is video-interactiebegeleiding en een intensieve begeleiding door een sectiegenoot. Dit helpt nieuwe docenten om zich sneller in te leven in de schoolcultuur en om beter te kunnen werken met leerlingen.
Een docent lichamelijke opvoeding bij het Segbroek College speelt een belangrijke rol in het begeleiden van leerlingen bij hun sportieve en creatieve ontwikkeling. De school biedt een uitgebreid aanbod aan sportactiviteiten en onderwijs, en de lichamelijke opvoeding vormt een kernaspect van het onderwijs. De docent LO is verantwoordelijk voor het geven van les in beweging, sport, en gezondheid, en helpt leerlingen om hun grenzen te verleggen. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan de persoonlijke ontwikkeling van leerlingen, zoals hun voortgang en sociaal gedrag.
De school werkt met een mentoraanpak, waarbij leerlingen worden begeleid door hun mentor. Tijdens de mentoruren wordt er aandacht besteed aan drie aspecten: het leren reflecteren, het leren plannen, en het leren ordenen. Deze drie aspecten helpen leerlingen om hun leerproces beter te kunnen beheren. Daarnaast wordt er ook aandacht besteed aan het leren van leerlingen om hun grenzen te verleggen en om een positieve houding te ontwikkelen ten opzichte van sport en gezondheid.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet