Geloven in opvoeden: Een praktische gids voor christelijke ouders en opvoeders
juli 6, 2025
De opleiding tot leraar lichamelijke opvoeding (ALO) in deeltijd biedt een unieke kans om je kennis en vaardigheden te ontwikkelen terwijl je tegelijkertijd werkt. Deze opleiding is gericht op mensen die zich willen specialiseren in het geven van bewegingslessen en het stimuleren van een actief en gezond leven bij kinderen en jongeren. De deeltijdopleiding biedt een flexibele opbouw die het mogelijk maakt om te combineren met werk en privéleven. In dit artikel worden de kernpunten van de deeltijdopleiding tot leraar lichamelijke opvoeding besproken, inclusief toelatingseisen, leerinhoud, praktijkervaring, en de mogelijkheden na het afronden van de opleiding.
De deeltijdopleiding Leraar Lichamelijke Opvoeding (ALO) is een bacheloropleiding die in 4 jaar afgerond kan worden. De opleiding wordt aangeboden door meerdere hogescholen, waaronder Windesheim, Fontys, en de HAN. De duur van de opleiding kan variëren, afhankelijk van de persoonlijke situatie en de mogelijke vrijstellingen. Het is mogelijk om de opleiding korter of langer te volgen, afhankelijk van de studieroute die gekozen wordt. De opleiding is gericht op zowel voltijd als deeltijd, maar de deeltijdvariant biedt een flexibele opbouw waarin werken, leren en privéleven goed in balans te brengen is.
Voor toelating tot de deeltijdopleiding tot leraar lichamelijke opvoeding zijn er verschillende eisen. De belangrijkste eis is een havo-, vwo- of mbo-4-diploma. Daarnaast is een uitgebreide intake vereist, waarin wordt gekeken naar de motorische vaardigheden van de kandidaat. Daarnaast moet de kandidaat een relevante baan hebben, bijvoorbeeld als sportcoach, leraar, of in een andere functie waarin beweging en onderwijs centraal staan. Indien de kandidaat niet aan alle eisen voldoet, zijn er alternatieven beschikbaar, zoals het afleggen van een toelatingsonderzoek voor personen van 21 jaar of ouder.
Een belangrijk onderdeel van de deeltijdopleiding is de praktijkervaring. Tijdens de opleiding loop je stage in een school of andere instelling waarin bewegingsonderwijs wordt gegeven. De stage wordt gecombineerd met het leren op de opleiding, zodat de kandidaat direct kan leren hoe ze leerlingen kunnen begeleiden en bewegingsactiviteiten kunnen opzetten. De stage is verplicht en speelt een centrale rol in de opleiding. De kandidaat werkt drie dagen per week op de opleiding aan beroepstaken, terwijl de overige twee dagen worden besteed aan stage in een school. Hierbij wordt de kandidaat begeleid door een ervaren leraar lichamelijke opvoeding.
De deeltijdopleiding tot leraar lichamelijke opvoeding bestaat uit meerdere modules, waarin zowel theorie als praktijk aan bod komen. De leerinhoud omvat onderwerpen zoals motorisch leren, psychologie, pedagogiek, communicatie, anatomie, fysiologie, EHBSO, en sportpedagogiek. De kandidaat leert hoe ze leerlingen kunnen stimuleren om actief te zijn, hoe ze beweegactiviteiten kunnen opzetten, en hoe ze een veilig en motiverend leeromgeving kunnen creëren. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan het evalueren van beweegactiviteiten, het samenwerken met collega’s, en het zelfstandig werken in een team.
Voor toelating tot de deeltijdopleiding moet de kandidaat een toelatingstest afleggen, waarin wordt gekeken naar de motorische vaardigheden. Daarnaast is een medische keuring vereist, waarbij een sportmedisch basisonderzoek wordt uitgevoerd. Dit onderzoek omvat een hartfilmpje in rust en wordt uitgevoerd bij een sportmedisch centrum zoals Isala. De kosten van deze keuring kunnen worden ingediend bij de zorgverzekeraar, mits de kandidaat over aanvullende verzekering beschikt. De medische keuring is verplicht en bindend.
De deeltijdopleiding wordt meestal op een flexibele manier gegeven, zodat de kandidaat tegelijkertijd kan werken en leren. De kandidaat werkt minimaal 18 contacturen per week, terwijl de rest van de tijd wordt besteed aan projecten, onderzoek, opdrachten en het voorbereiden van lessen. De opleiding is gericht op zowel theorie als praktijk, zodat de kandidaat direct kan leren hoe ze leerlingen kunnen begeleiden en beweegactiviteiten kunnen opzetten. De opleiding biedt de kans om in eigen tempo te werken, waarbij de kandidaat zelf bepaalt hoe ze hun leertraject opbouwt.
Na het afronden van de deeltijdopleiding tot leraar lichamelijke opvoeding zijn er verschillende mogelijkheden. De kandidaat kan werken als leraar lichamelijke opvoeding in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs, speciaal onderwijs, mbo, of hbo. Daarnaast is het mogelijk om in de sportsector te werken, bijvoorbeeld als buurtsportcoach of combinatiefunctionaris. De kandidaat kan ook verder studeren, bijvoorbeeld in de master Sport- en Beweeginnovatie of de master Bewegingswetenschappen. Deze masters bieden de kans om je te specialiseren in onderwerpen zoals sportpsychologie, sportbeleid, of bewegingswetenschappen.
De deeltijdopleiding tot leraar lichamelijke opvoeding heeft te maken met bepaalde kosten, waaronder collegegeld, studiemateriaal, en eventuele reiskosten. Het collegegeld varieert per hogeschool, maar ligt meestal rond de €2.600 per jaar. Daarnaast zijn er kosten voor studiemateriaal, zoals readers en boeken, die ongeveer €300 per jaar bedragen. De opleiding biedt de kans om te combineren met werk en privéleven, waardoor de kandidaat zelf bepaalt hoe hij of zij zijn of haar leertraject opbouwt.
Voor de opleiding is het belangrijk dat de kandidaat een geschikte praktijkplaats heeft, waarin hij of zij stage loopt. De opleiding helpt bij het vinden van een geschikte plek, zodat de kandidaat direct kan leren hoe hij of zij leerlingen kan begeleiden en beweegactiviteiten kan opzetten. De kandidaat werkt minimaal 12 en maximaal 16 lesuren per week, waarbij de focus ligt op het geven van beweeglessen en het stimuleren van een actief leven.
De deeltijdopleiding tot leraar lichamelijke opvoeding biedt een unieke kans om je kennis en vaardigheden te ontwikkelen terwijl je tegelijkertijd werkt. De opleiding is gericht op zowel theorie als praktijk, zodat de kandidaat direct kan leren hoe hij of zij leerlingen kan begeleiden en beweegactiviteiten kan opzetten. De opleiding biedt de kans om in eigen tempo te werken, waarbij de kandidaat zelf bepaalt hoe hij of zij zijn of haar leertraject opbouwt. Na het afronden van de opleiding zijn er verschillende mogelijkheden, waaronder het werken als leraar lichamelijke opvoeding, sportcoach, of het verder studeren in de master.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet