Gemiddeld loon van een opvoeder A1 in Nederland
juli 6, 2025
In het onderwijs zijn er leerlingen die moeilijker op te voeden zijn dan andere. Deze leerlingen kunnen lastig zijn in hun gedrag, hebben last van beperkingen of hebben psychosociale problemen. Het leren omgaan met deze leerlingen vereist zowel professionele vaardigheden als empathie. In dit artikel worden de belangrijkste aanpakken, ondersteuningsmogelijkheden en adviezen besproken voor docenten die te maken hebben met moeilijk opvoedbare kinderen.
In het speciaal onderwijs worden leerlingen met moeilijk gedrag of beperkingen behandeld. Er wordt onderscheid gemaakt tussen vier clusters, waarvan het derde en vierde cluster vooral gericht zijn op kinderen met ernstige gedragsproblemen, psychische stoornissen of andere aandoeningen. In dit soort gevallen is het belangrijk dat docenten over voldoende kennis en ervaring beschikken om met deze leerlingen om te gaan.
Volgens de bronnen is het belangrijk dat docenten zich bewust zijn van hun eigen gedrag en hoe dit invloed kan hebben op de leerlingen. In het speciaal onderwijs wordt aandacht besteed aan het ontwikkelen van een professionele houding, inclusief het leren omgaan met overdracht en tegenoverdracht. Daarnaast is het van belang dat docenten hun eigen persoonlijkheid en kracht begrijpen, zodat ze beter kunnen omgaan met de uitdagingen van het werk.
Bij het omgaan met moeilijk opvoedbare kinderen is samenwerking tussen ouders en leerkrachten cruciaal. De vereniging Balans biedt een advieslijn voor ouders die te maken hebben met leerlingen die moeilijk zijn. Deze lijn wordt beheerd door ervaringsdeskundige ouders of professionals, die helpen bij het oplossen van problemen. Bovendien wordt er gewerkt aan het opbouwen van een betere communicatie tussen ouders en docenten.
In sommige gevallen is het nodig dat ouders en leerkrachten samenwerken om de leerling te begeleiden. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren via een speciale oplossing, zoals een ‘autismeklas’ of een school voor hoogbegaafde kinderen. Ook kunnen initiatieven vanuit de zorg helpen, zoals ouderinitiatieven en jeugdhulpaanbieders die begeleiding en leren combineren.
Voor docenten die met moeilijk opvoedbare kinderen werken, is het belangrijk om een passende pedagogische aanpak te kiezen. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat er specifieke lessen worden gegeven, waarin de leerling op maat wordt begeleid. Daarnaast is het belangrijk dat de leerkracht zich goed kan verhouden tot het gedrag van de leerling.
In het speciaal onderwijs wordt er aandacht besteed aan het leren omgaan met beperkingen en het stimuleren van vaardigheden als samenwerken, concentreren en zelfstandig werken. Ook is het belangrijk dat de leerkracht een rustige, duidelijke en voorspelbare omgeving biedt. Dit helpt de leerling om zich beter te focussen op de lessen.
Er zijn verschillende hulpmiddelen en programma’s die docenten kunnen helpen bij het omgaan met moeilijk opvoedbare kinderen. Bijvoorbeeld het Key2Teach-programma, dat gericht is op het verbeteren van de relatie tussen leerkracht en leerling. Hierdoor kan de leerkracht meer inzicht krijgen in het gedrag van de leerling en kan hij of zij passende methoden toepassen.
Bij Yulius Onderwijs is er ook een klachtenprocedure beschikbaar, zodat leerlingen en ouders kunnen aangeven wanneer er problemen zijn met de begeleiding. Daarnaast is het belangrijk dat leerlingen zich veilig voelen op school, zodat ze zich kunnen richten op hun onderwijs.
In veel gevallen is het nodig dat docenten samenwerken met andere professionals, zoals psychologen of zorgverlener. In het speciaal onderwijs wordt er gewerkt aan het opzetten van passende plannen voor ieder kind. Hierbij is veel expertise nodig, zodat de leerling op de juiste manier kan worden begeleid.
Daarnaast is het belangrijk dat de leerkracht zich bewust is van de invloed van zijn eigen gedrag op de leerlingen. Dit helpt om een betere omgeving te creëren waarin de leerling zich veilig en gesteund voelt. Bovendien is het belangrijk dat de leerkracht zich bewust is van zijn eigen reactie op bepaalde leerlingen, zodat hij of zij kan leren om met deze situaties om te gaan.
Het omgaan met moeilijk opvoedbare kinderen vereist zowel professionele vaardigheden als empathie. Docenten moeten zich bewust zijn van hun eigen gedrag en hoe dit kan bijdragen aan de ontwikkeling van de leerling. Daarnaast is samenwerking tussen ouders en leerkrachten cruciaal, zodat de leerling op de juiste manier kan worden begeleid. In het speciaal onderwijs worden er passende aanpakken en hulpmiddelen aangeboden, zodat de leerling op maat kan worden begeleid. Door deze maatregelen te nemen, kan de leerling zich beter richten op zijn onderwijs en kan hij of zij zich beter ontwikkelen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet