Gevolgen van morele opvoeding op school
juli 6, 2025
Het Departement van Opvoeding, Wetenschap en Kultuurbescherming (OWK) was een belangrijk overheidsorgaan dat tijdens de Tweede Wereldoorlog in Nederland operationeel was. Het ontstond op 25 november 1940 als gevolg van Verordening 211/40 van de Rijkscommissaris, en was een voortzetting van het vroeger Departement van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen. Het OWK was verantwoordelijk voor het beheer van onderwijs, wetenschap, cultuurbescherming, monumentenzorg, natuur- en landschapsbescherming, en andere gerelateerde taken. Tijdens de bezetting werd het aangevuld met nieuwe taken, waaronder het beheren van jeugdzaken, lichamelijke opvoeding en het bepalen van leerplannen. In dit artikel wordt een overzicht gegeven van de historische context, taken, en invloed van het OWK in de periode 1940 tot 1945.
Het Departement van Opvoeding, Wetenschap en Kultuurbescherming ontstond in een tijd van grote politieke en culturele veranderingen. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd Nederland bezet door Duitsland, en de regering moest haar taken aanpassen aan de nieuwe omstandigheden. Het OWK was een van de belangrijkste instellingen die verantwoordelijk was voor het beheer van onderwijs, wetenschap en cultuurbescherming. Het werd opgericht als een vervolg op het Departement van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen, dat tot 30 augustus 1940 onder leiding stond van secretaris-generaal prof. dr. Van Poelje. Na diens arrestatie werd het bestuur overgenomen door mr. H.J. Reinink.
De opzet van het OWK was gericht op het behouden en bevorderen van het culturele erfgoed van Nederland, evenals het aanboren van wetenschappelijk onderzoek en het onderwijs. Tijdens de bezetting werd het departement uitgebreid met nieuwe taken, waaronder het beheren van de jeugdzorg, het bepalen van leerplannen, en het beheren van de natuur- en landschapsbescherming. De afdeling Kabinet, die oorspronkelijk beperkt was tot het beheren van benoemingen en onderscheidingen, kreeg een uitgebreidere rol, waaronder het beheren van het geheime archief, contacten met de Duitse bezettingsmacht, en het beheren van jeugdzaken.
Het OWK had een breed scala aan taken en verantwoordelijkheden. De belangrijkste taken omvatten het beheren van het onderwijs, het bevorderen van wetenschappelijk onderzoek, het beschermen van het culturele erfgoed, en het beheren van de natuur- en landschapsbescherming. De afdeling Kabinet, die onderdeel was van het OWK, was verantwoordelijk voor het beheren van het archief, het beheren van de jeugdzorg, en het beheren van de lichamelijke opvoeding en sport.
Tijdens de bezetting kreeg het OWK ook taken op het gebied van de film, de natuur- en landschapsbescherming, en de jeugdzaken. De afdeling Kabinet kreeg bijvoorbeeld een bureau voor de Jeugdzaken, dat werd beheerd door E.W.J. Rosenberg. Deze afdeling was verantwoordelijk voor het beheren van de jeugdzorg, het beheren van de lichamelijke opvoeding, en het beheren van de voorbereidende onderwijsprogramma’s.
De afdeling Kabinet was ook verantwoordelijk voor het beheren van de documentatie over de maatregelen van de Duitse bezetter, waaronder maatregelen tegen Joodse docenten en leerlingen, onrust op scholen, en activiteiten gericht tegen de Duitse bezetting. De afdeling was ook verantwoordelijk voor het beheren van de leerplannen, waaronder het onderwijs in de Duitse taal, en het beheren van de leermiddelen en de inspectie.
Tijdens de bezetting had het OWK een cruciale rol gespeeld in de beheersing van het onderwijs, de wetenschap, en het culturele erfgoed. Het departement was verantwoordelijk voor het beheren van de jeugdzorg, het beheren van de lichamelijke opvoeding, en het beheren van de natuur- en landschapsbescherming. Het was ook verantwoordelijk voor het beheren van de film, de monumentenzorg, en de wetenschappelijke literatuur.
Tijdens de bezetting kreeg het OWK ook taken op het gebied van de natuur- en landschapsbescherming, die werden toegevoegd aan de taken van het departement. Deze taken werden door het departement opgevat als een nieuw arbeidsveld. Het OWK was ook verantwoordelijk voor het beheren van de openbare en niet-openbare musea, de monumentenzorg, en de zorg voor het archiefwezen. Deze taken werden door het departement als belangrijk beschouwd, en werden opgevat als een aanvulling op de traditionele taken van het departement.
Het OWK had ook een rol gespeeld bij de bepalingen van de Monumentenwet en de Natuurbeschermingswet, die later tot stand zijn gekomen. Deze wetten hadden veel overeenkomsten met de taken van het OWK, en werden door het departement als belangrijk beschouwd. De overheid had ook te maken met problemen rond het behoud van het culturele en natuurlijke erfgoed, en had hierover maatregelen genomen.
Het OWK had samenwerking met andere instanties, waaronder het Departement van Volksvoorlichting en Kunsten. Deze samenwerking was belangrijk voor het beheren van de culturele en wetenschappelijke activiteiten. Het OWK had ook samenwerking met het Departement van Volksvoorlichting en Kunsten, en had samenwerking met andere instanties, waaronder de monumentenzorg, de natuur- en landschapsbescherming, en de openbare bibliotheken.
De samenwerking met andere instanties was belangrijk voor het beheren van de culturele en wetenschappelijke activiteiten. Het OWK had ook samenwerking met andere instanties, zoals de openbare bibliotheken, de monumentenzorg, en de natuur- en landschapsbescherming. Deze samenwerking was belangrijk voor het behouden van het culturele en natuurlijke erfgoed van Nederland.
Het OWK had ook invloed op het onderwijs, en was verantwoordelijk voor het beheren van de jeugdzorg, het beheren van de lichamelijke opvoeding, en het beheren van de voorbereidende onderwijsprogramma’s. Het was ook verantwoordelijk voor het beheren van de leerplannen, waaronder het onderwijs in de Duitse taal, en het beheren van de leermiddelen en de inspectie.
Het OWK had ook invloed op het onderwijs, en was verantwoordelijk voor het beheren van de openbare en niet-openbare musea, de monumentenzorg, en de zorg voor het archiefwezen. Deze taken werden door het departement als belangrijk beschouwd, en werden opgevat als een aanvulling op de traditionele taken van het departement.
Het Departement van Opvoeding, Wetenschap en Kultuurbescherming was een belangrijk overheidsorgaan dat tijdens de Tweede Wereldoorlog in Nederland operationeel was. Het ontstond op 25 november 1940 als gevolg van Verordening 211/40 van de Rijkscommissaris, en was een voortzetting van het vroeger Departement van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen. Het OWK was verantwoordelijk voor het beheer van onderwijs, wetenschap, cultuurbescherming, monumentenzorg, natuur- en landschapsbescherming, en andere gerelateerde taken. Tijdens de bezetting werd het departement uitgebreid met nieuwe taken, waaronder het beheren van de jeugdzorg, het bepalen van leerplannen, en het beheren van de natuur- en landschapsbescherming. De afdeling Kabinet, die onderdeel was van het OWK, was verantwoordelijk voor het beheren van het archief, het beheren van de jeugdzorg, en het beheren van de lichamelijke opvoeding en sport.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet