logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

De rol van de leraar lichamelijke opvoeding in het basisonderwijs

De leraar lichamelijke opvoeding (LO) speelt een cruciale rol in het ontwikkelingsproces van jonge kinderen. In het basisonderwijs is het geven van bewegingsonderwijs niet alleen van groot belang voor de gezondheid van de kinderen, maar ook voor hun mentale en sociale ontwikkeling. In dit artikel worden de taken, verantwoordelijkheden en de impact van de leraar lichamelijke opvoeding op het onderwijs en de ontwikkeling van kinderen behandeld. De informatie is gebaseerd op de bronnen die in de opgave zijn gegeven.

De rol van de leraar lichamelijke opvoeding

De leraar lichamelijke opvoeding is de centrale figuur in het geven van bewegingsonderwijs aan jonge kinderen. Hij of zij helpt leerlingen om bewustzijn te krijgen van hun lichaam, beweging en gezondheid. De leraar lichamelijke opvoeding is niet alleen verantwoordelijk voor het geven van les, maar ook voor het opbouwen van een positieve houding ten opzichte van bewegen. Dit wordt vaak gedaan door het aanbieden van een breed scala aan bewegingsactiviteiten, die afgestemd zijn op de leeftijd en ontwikkelingsniveau van de kinderen.

De leraar lichamelijke opvoeding werkt nauw samen met andere leerkrachten en is betrokken bij het ontwikkelen van leerplannen. Hierbij wordt rekening gehouden met de leerlijnen en tussendoelen die zijn vastgesteld voor het bewegingsonderwijs. Hierdoor is het mogelijk om een gestructureerd en continu curriculum te ontwikkelen dat aansluit bij de behoeften van de kinderen.

Opleiding en competenties

Om leraar lichamelijke opvoeding te worden, is een hbo-opleiding vereist. De opleiding legt de basis voor het functioneren van de leraar in het onderwijs. Tijdens de opleiding leren studenten hoe ze bewegingsactiviteiten kunnen begeleiden, hoe ze met een groep kunnen omgaan, en hoe ze les kunnen geven in verschillende sporten. Ook wordt er aandacht besteed aan de psychosociale aspecten van bewegen en het opbouwen van een positieve houding ten opzichte van sport.

De leraar lichamelijke opvoeding moet goed op de hoogte zijn van veiligheidsmaatregelen bij het geven van bepaalde oefeningen. Bovendien is hij of zij in staat om oefeningen aan te passen aan de leeftijd en mogelijkheden van de kinderen. Dit is van groot belang, want het zorgt ervoor dat alle kinderen plezier houden in bewegen en dat ze op latere leeftijd dit plezier blijven houden.

Werkveld en functies

De leraar lichamelijke opvoeding kan in verschillende onderwijstypen terecht, waaronder het basisonderwijs, voortgezet onderwijs, speciaal onderwijs en het mbo. In het basisonderwijs is de leraar vaak verantwoordelijk voor het geven van bewegingsonderwijs aan de kinderen. Hij of zij kan ook betrokken zijn bij het organiseren van sportactiviteiten op en rond de school, zoals schoolschaatsen, schoolzwemmen en sport- en speldagen.

Naast het geven van les is de leraar lichamelijke opvoeding ook betrokken bij het beheren van materialen in de gymzaal en het speellokaal. Hierbij wordt rekening gehouden met de mogelijkheden van de school, zoals de grootte van de gymzaal en de aanwezige materialen. Ook kunnen er contacten worden aangebracht met firma’s die bewegingstoestellen leveren.

Samenwerking met andere leerkrachten

De leraar lichamelijke opvoeding werkt nauw samen met andere leerkrachten, zoals groepsleerkrachten. In het basisonderwijs zijn er nog steeds groepsleerkrachten die bewegingsonderwijs geven aan de groepen 1 en 2. De vakleerkrachten kunnen deze leerkrachten ondersteunen en adviezen geven. Ook kunnen ze elkaars lessen bijwonen of samen lesgeven.

De samenwerking tussen leraar lichamelijke opvoeding en andere leerkrachten is van groot belang voor de kwaliteit van het bewegingsonderwijs. Door samen te werken kunnen de lessen beter afgestemd worden op de behoeften van de kinderen. Ook kan er worden bijgedragen aan de ontwikkeling van een gestructureerd curriculum voor bewegingsonderwijs.

Impact op de ontwikkeling van kinderen

Goed bewegingsonderwijs heeft een positieve invloed op de ontwikkeling van jonge kinderen. Door veel beweging te krijgen, kunnen kinderen beter leren en hun mentale en sociale vaardigheden ontwikkelen. Bovendien is bewegen belangrijk voor de gezondheid van de kinderen en helpt het bij het voorkomen van ziektes zoals obesitas.

De leraar lichamelijke opvoeding draagt hierbij bij door een breed scala aan bewegingsactiviteiten aan te bieden, die afgestemd zijn op de leeftijd en ontwikkelingsniveau van de kinderen. Hierdoor blijven de kinderen plezier houden in bewegen en is de kans groot dat zij op latere leeftijd dit plezier blijven houden.

Kwaliteit van het bewegingsonderwijs

De kwaliteit van het bewegingsonderwijs is van groot belang voor de ontwikkeling van de kinderen. Om de kwaliteit van het bewegingsonderwijs te verbeteren, is het belangrijk dat scholen kiezen voor een eigen vakleerkracht die veel uren les kan geven en zich alleen voor al deze taken kan inzetten. Dit is echter niet voor alle scholen mogelijk, omdat het betalen van een vakleerkracht afhankelijk is van de beschikbare middelen van de school.

De bevoegdheidregeling voor het geven van bewegingsonderwijs is in 2001 veranderd. Dit heeft voor het bewegingsonderwijs en de scholen veel gevolgen. De reden voor de wetswijziging is het verbeteren van de kwaliteit van het bewegingsonderwijs. Dit kan niet meer gegeven worden door een groepsleerkracht, maar mag alleen nog gegeven worden door een vakleerkracht of een gespecialiseerde groepsleerkracht die na de PABO nog ongeveer twee jaar specialisatie krijgt voor bewegingsonderwijs.

Conclusie

De leraar lichamelijke opvoeding speelt een cruciale rol in het ontwikkelingsproces van jonge kinderen. Hij of zij helpt leerlingen om bewustzijn te krijgen van hun lichaam, beweging en gezondheid. De leraar lichamelijke opvoeding werkt nauw samen met andere leerkrachten en is betrokken bij het ontwikkelen van leerplannen. Goed bewegingsonderwijs heeft een positieve invloed op de ontwikkeling van jonge kinderen en is belangrijk voor hun gezondheid.

Bronnen

  1. Lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding
  2. Beroepsprofiel Leraar Lichamelijke Opvoeding
  3. Werkstuk LO2: Lichamelijke Opvoeding op de basisschool

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven