De Belangrijkheid van Fysieke Opvoeding in het Onderwijs
juli 6, 2025
In het land Kroatië is het onderwijs en de opvoeding van kinderen sterk geïnspireerd door de historische, culturele en sociale context van het land. In vergelijking met Nederland zijn er aanzienlijke verschillen in de opzet van het onderwijs, de toegankelijkheid, de onderwijskosten, en de culturele invloeden op het onderwijs. Dit artikel biedt een overzicht van de belangrijkste aspecten van de opvoeding en het onderwijs in Kroatië, gebaseerd op de beschikbare bronnen.
Het onderwijs in Kroatië wordt gekenmerkt door een duidelijk geregeld systeem dat zich uitstrekt van de kleutertijd tot het hoger onderwijs. De opbouw van het onderwijs is gebaseerd op het Bologna-proces, wat de harmonisering van het hoger onderwijs in Europa betreft. De landelijke onderwijsstructuur is opgebouwd uit drie niveaus: bachelor-, master- en postdoctorale studies. Dit systeem is in 2005 in werking getreden en biedt een gestandaardiseerde opbouw voor studenten.
De basisschool, ook wel ‘osnovna škola’ genoemd, is verplicht vanaf de leeftijd van 6 jaar tot 15 jaar. De scholen in Kroatië zijn vooral gericht op het aanleren van basisvaardigheden zoals rekenen, taal, natuurkunde en geschiedenis. De scholen zijn over het algemeen staatsscholen, met een klein deel als particuliere scholen. Het nationale curriculum is hetzelfde voor alle staatsscholen, terwijl particuliere scholen vaak een andere opzet volgen, zoals katholieke scholen of Engelstalige scholen voor buitenlandse kinderen.
De kostprijs van onderwijs in Kroatië is relatief laag, mits je geen particuliere scholen kiest. De overheid vergoedt de kosten van tekstboeken, terwijl ouders verantwoordelijk zijn voor het aankopen van werkboeken, schriften en materialen voor handvaardigheid. Dit is echter een aanzienlijke last voor ouders, aangezien de lonen in Kroatië laag zijn. Privé-scholen kunnen tot wel €4000 per jaar kosten.
Kroatië heeft een uitgebreid systeem voor kleutertijd en voorschoolse voorzieningen, dat gericht is op kinderen vanaf halfjaar tot rond de 6,5 jaar. Het merendeel van de peuters blijft minstens 8 uur per dag in de voorschool, omdat veel moeders een voltijds werk hebben. Voor kinderen tot drie jaar is het vooral opvang, terwijl het accent vanaf drie jaar verschuift naar onderwijs. Het laatste jaar van de kleutertijd is een voorbereiding op de leerplicht, wat betekent dat kinderen in de loop van hun zesde jaar naar de basisschool gaan.
De voorschool is verplicht elke dag aan beweging te doen, en ruim 56% van de kleuters zit in een sportprogramma. Veel kleuterscholen hebben buiten activiteitenweken in de natuur, wat helpt bij het ontwikkelen van een natuurverbondenheid. Daarnaast wordt er veel aandacht besteed aan preventie en voorzorg, zodat kinderen zich niet ontheemd voelen.
In Kroatië is er ook speciaal onderwijs voor kinderen met achterstand, wat begint in de kleutertijd. Vanaf 1980 wordt er al achterstandsonderwijs gegeven aan alle soorten gewone scholen, zowel in gewone klassen als in aparte groepjes. Er is ook speciaal vervolgonderwijs aan scholen, huis, instellingen of speciale werkplaatsen. Dit onderwijs is gericht op kinderen die slachtoffer zijn geworden van de gevolgen van de onafhankelijkheidsoorlog in de jaren 1990-1995.
Inclusief onderwijs is een belangrijk onderwerp in Kroatië, met name voor Roma-kinderen. In de Europese Unie wonen tussen zeven en negen miljoen Roma, waarvan een deel in Kroatië woont. De discriminatie van deze groep is in Oost-Europa alomtegenwoordig, en het is moeilijk om gelijke kansen te bieden. De Europese Unie stelt eisen aan landen die zich aansluiten, waaronder een aanpak van het probleem. In Kroatië ligt het aandeel van Roma-kinderen dat niet of onregelmatig naar school gaat op ongeveer 33%. Op scholen zijn er vaak aparte programma’s voor deze leerlingen, en soms zelfs aparte ingangen.
De cultuur speelt een belangrijke rol in het leven van de Kroaten, en heeft ook invloed op het onderwijs. De Kroaten zijn trots op hun geschiedenis, tradities en kunst, en deze aspecten worden vaak gedeeld met enthousiasme, ook met nieuwkomers in het land. Muziek, dans en festivals zijn integrale onderdelen van de Kroatische cultuur. Bovendien is er een sterke hechting aan familie en gemeenschap, wat zich uit in warme relaties met anderen.
Religie, met name het katholicisme, speelt ook een rol in het leven van veel Kroaten. Kerken en katholieke feestdagen worden serieus genomen, en dit heeft invloed op het dagelijks leven. De cultuur is dus een belangrijk onderdeel van het onderwijs in Kroatië.
In Kroatië is het gezondheidszorgsysteem goed ontwikkeld, met moderne faciliteiten, vooral in de grote steden. De zorgkosten zijn over het algemeen lager dan in veel West-Europese landen, wat het land aantrekkelijk maakt voor gezinnen die overwegen te verhuizen. De gezondheid van kinderen wordt in het onderwijs ook meegenomen, met inbegrip van preventie en voorzorgsmaatregelen.
Kroatië biedt kansen in diverse sectoren, waaronder toerisme, IT, engineering en zakelijke dienstverlening. De groeiende toeristische industrie zorgt voor seizoensgebonden werkgelegenheid, terwijl de IT-sector sterk groeit en veel mogelijkheden biedt voor hoogopgeleide professionals. Kroatië heeft ook gunstige belastingregels voor buitenlandse investeerders, wat het aantrekkelijk maakt voor ondernemers.
De toekomst van het onderwijs in Kroatië is gericht op verdere modernisering en verbetering van de kwaliteit. Er wordt gewerkt aan de uitbreiding van het onderwijs, met name voor kinderen met achterstand en Roma-kinderen. Bovendien wordt er veel aandacht besteed aan het opbouwen van een sterke onderwijscultuur, met als doel het bevorderen van gelijke kansen voor alle leerlingen.
Het onderwijs in Kroatië is goed ontwikkeld, met een duidelijk systeem dat zich uitstrekt van de kleutertijd tot het hoger onderwijs. De opbouw is gebaseerd op het Bologna-proces, en biedt een gestandaardiseerde opbouw voor studenten. De landelijke onderwijsstructuur is opgebouwd uit drie niveaus: bachelor-, master- en postdoctorale studies. De opvoeding en het onderwijs zijn sterk geïnspireerd door de culturele en historische context van het land, en het heeft invloed op de kwaliteit van het onderwijs.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet