Filmpjes van welpen: hoe een opvoeder erin slaagt om met dieren te werken
juli 6, 2025
In de hedendaagse maatschappij is de opvoeding van kinderen een complexe taak die zowel psychologisch als praktisch van invloed is op de ouders en de kinderen zelf. De opvoeders Moniek, die verschillende professionele en persoonlijke ervaringen heeft opgedaan, biedt een unieke blik op de manieren waarop ouders hun kinderen kunnen begeleiden. De informatie die uit de bronnen komt, laat zien dat Moniek niet alleen een ervaren opvoeder is, maar ook een persoonlijk en professioneel perspectief heeft op het opvoedingsproces. De bronnen tonen aan dat Moniek op een aantal manieren werkt, waaronder het begeleiden van ouders, het helpen van kinderen met gedragsproblemen, en het aanbieden van opleidingen en coaching. Dit artikel bevat een overzicht van de manieren waarop Moniek in de opvoeding betrokken is, en hoe haar ervaringen en aanpak kunnen bijdragen aan een betere opvoeding van kinderen.
In de bronnen wordt uitgebreid gesproken over de ervaringen van Moniek met opvoeden in twee huizen. Dit is een veelvoorkomend probleem in de hedendaagse opvoeding, waarbij ouders gescheiden zijn en hun kinderen op verschillende plekken opvoeden. In de bron [1] wordt uitgelegd dat Moniek een van de vijf moeders is geweest die deelnam aan de workshop ‘Opvoeden in Twee Huizen’ in Maastricht. Ze vertelt over haar ervaringen en hoe ze heeft geleerd om met haar ex-partner te werken aan de opvoeding van haar zoon Tijn. Moniek benadrukt dat het belangrijk is om het kind centraal te stellen, in plaats van het probleem of de relatie tussen de ouders. Ze vertelt dat ze heeft geleerd om los te laten en zich te focussen op haar eigen opvoedvisie. Dit is een belangrijk punt in de opvoeding, omdat ouders vaak de neiging hebben om te veel te focussen op de relatie met de ex-partner, in plaats van op het kind.
In de bron [1] wordt ook uitgelegd dat het lastig kan zijn om te bepalen wat het juiste gedrag is voor een kind, vooral wanneer ouders verschillende opvoedingsstijlen hebben. Moniek vertelt dat ze zich zorgen maakte over het gedrag van Tijn, en dat ze probeerde te bepalen of ze het goed deed met de opvoeding. Ze leerde dat het belangrijk is om te weten wat normaal gedrag is voor de leeftijd van het kind, en dat het belangrijk is om het kind te laten groeien op basis van zijn eigen behoeften. Dit is een kernprincipe in de opvoeding, en Moniek geeft aan dat ze dit heeft geleerd tijdens de workshop.
Naast de ervaring met opvoeden in twee huizen, is Moniek ook betrokken bij kindercoaching. In de bron [3] wordt uitgelegd hoe kindercoaching werkt. Het is een methode waarbij kinderen zelf de oplossing vinden voor hun problemen, terwijl de coach hen helpt om dit te ontdekken. Moniek benadrukt dat kinderen leidend zijn, en dat de coach hen volgt binnen een bepaald kader. Dit is een unieke aanpak die gericht is op het ontwikkelen van zelfvertrouwen en het leren omgaan met emoties. In de bron [3] wordt uitgelegd dat Tom, een kind dat in de praktijk van Moniek terechtkwam, een geweldig idee had om een kubus te maken van hout met de kleuren van de boosheidsthermometer. Dit is een voorbeeld van hoe kindercoaching kan werken, waarbij kinderen hun creativiteit en denkvermogen kunnen ontwikkelen.
In de bron [9] wordt uitgelegd dat Moniek zich richt op kinderen en ouders, en dat ze helpt bij het ontwikkelen van oplossingen voor problemen die kinderen en ouders kunnen tegenkomen. Ze benadrukt dat kinderen vaak duidelijk maken met hun gedrag welk patroon niet kloppend is, en dat ouders dit kunnen leren begrijpen. Ze geeft aan dat kinderen vaak een onbewuste manier hebben om hun gedrag te laten zien, en dat dit vaak als vervelend of storend wordt ervaren, terwijl het in werkelijkheid heel logisch is. Dit is een belangrijk punt in de opvoeding, en Moniek helpt ouders om deze patronen te herkennen en om te zetten zodat ze er geen hinder van ondervinden.
Naast kindercoaching, heeft Moniek ook ervaring opgedaan in de opvoeding en gezondheid. In de bron [4] wordt uitgelegd dat Moniek Zeegers, een orthopedagoog, onderzoek deed naar de rol van mentaliseren in de ouder-kind relatie. Haar visie is dat de impact van ouder-kind interacties een grotere rol moet gaan spelen tijdens de diagnostiek en behandeling van kinderen en jeugdigen. Dit is een belangrijk punt in de opvoeding, en Moniek benadrukt dat de relatie tussen ouder en kind cruciaal is voor de ontwikkeling van het kind.
In de bron [6] wordt uitgelegd dat Moniek zich heeft beroept op het opvoedingsproces, en dat ze verschillende opleidingen heeft gevolgd, waaronder kindercoach, familieopstellingen, geboorte in kaart, en reflexintegratie. Deze opleidingen helpen haar om te begrijpen hoe het familiesysteem doorwerkt, en hoe latere generaties ‘last’ kunnen ervaren van iets dat ooit geweest is. Ze benadrukt dat het belangrijk is om patronen uit het familiesysteem te leren begrijpen, en dat dit kan helpen bij het oplossen van problemen in de opvoeding.
In de bron [1] wordt uitgelegd dat Moniek heeft geleerd om te focussen op haar eigen opvoedvisie, en dat ze heeft geleerd om los te laten wat ze niet kan beïnvloeden. Dit is een belangrijk punt in de opvoedingsstrategieën, en Moniek benadrukt dat het belangrijk is om te weten wat de kern is van de opvoedvisie. Ze benadrukt dat het moeilijk kan zijn om te bepalen wat het juiste gedrag is voor een kind, en dat het belangrijk is om het kind centraal te stellen. Dit is een kernprincipe in de opvoeding, en Moniek geeft aan dat ze dit heeft geleerd tijdens de workshop.
In de bron [1] wordt ook uitgelegd dat het belangrijk is om te weten wat het juiste gedrag is voor de leeftijd van het kind, en dat het belangrijk is om het kind te laten groeien op basis van zijn eigen behoeften. Dit is een kernprincipe in de opvoeding, en Moniek geeft aan dat ze dit heeft geleerd tijdens de workshop. Ze benadrukt dat het moeilijk kan zijn om te bepalen wat het juiste gedrag is voor een kind, en dat het belangrijk is om het kind centraal te stellen.
Moniek is een ervaren opvoeder en kindercoach die verschillende ervaringen heeft opgedaan in de opvoeding en gezondheid. Ze heeft ervaring met opvoeden in twee huizen, en helpt ouders bij het ontwikkelen van oplossingen voor problemen die kinderen en ouders kunnen tegenkomen. Ze benadrukt dat kinderen vaak duidelijk maken met hun gedrag welk patroon niet kloppend is, en dat ouders dit kunnen leren begrijpen. Ze geeft aan dat het belangrijk is om te weten wat de kern is van de opvoedvisie, en dat het belangrijk is om het kind centraal te stellen. Deze principes zijn belangrijk in de opvoeding, en Moniek helpt ouders om deze principes te begrijpen en toe te passen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet