logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Lichamelijke Opvoeding in de Brugklas: Wat Draagt een Brugklasser bij?

Lichamelijke opvoeding (LO) is een essentieel onderdeel van het onderwijs in de brugklas, waarin leerlingen zich ontwikkelen in beweging, sport en gezondheid. In de brugklas, die als overgangsslag fungeert tussen de basisschool en het voortgezet onderwijs, wordt LO gegeven als verplicht vak. Dit artikel geeft inzicht in de rol van lichamelijke opvoeding in de brugklas, inclusief de lessen, activiteiten en de bijdrage van leerlingen aan dit onderwijs. Daarnaast worden de richtlijnen en doelen van LO in de brugklas besproken, evenals de betekenis van dit vak voor het lichamelijk en mentaal welzijn van leerlingen.

Lichamelijke Opvoeding in de Brugklas: Een Essentieel Onderdeel

In de brugklas wordt lichamelijke opvoeding gegeven als een verplicht vak, dat bijdraagt aan het lichamelijk en mentaal ontwikkelingsproces van leerlingen. Volgens de bronnen is LO een onderdeel van het curriculum dat gericht is op beweging, sport en gezondheid. In de brugklas worden leerlingen blootgesteld aan verschillende vormen van beweging, zoals spel, turnen, bewegen op muziek en zelfverdediging. Daarnaast worden er uitdagende onderdelen aangeboden tijdens de projectdagen en sportdagen.

In het brugklasonderwijs wordt lichamelijke opvoeding gegeven met een intensiteit van minimaal 3 uur per week. Dit is een aanbevolen hoeveelheid om de lichamelijke ontwikkeling van leerlingen te bevorderen. De lesstof omvat verschillende sporten, waaronder hockey, badminton, freerunning, softbal, acrogym, padel en dans. Daarnaast worden er lessen gegeven in het organiseren en leiden van sportactiviteiten, evenals in de theorie over bewegen, gezondheid en samenleving.

De Rol van Leerlingen in de Lichamelijke Opvoeding

Leerlingen in de brugklas dragen bij aan de lichamelijke opvoeding op verschillende manieren. Ze leren zich te bewegen, zich te oriënteren op sporten en zich te verdiepen in de theorie over gezondheid en beweging. Daarnaast leren ze samenwerken, leiderschap ontwikkelen en verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen lichaam en gezondheid. Dit gebeurt onder begeleiding van de leraar LO, die de leerlingen helpt bij het opzetten en begeleiden van sportactiviteiten en evenementen.

In de brugklas wordt ook aandacht besteed aan de hygiëne en het gedrag tijdens de les. Leerlingen worden aangemoedigd om na afloop van de gymles te douchen, en als ze niet in staat zijn om mee te sporten, moeten ze dit aan het begin van de les melden. Samen met de leraar wordt bepaald welke onderdelen ze wel kunnen doen. Daarnaast wordt er opgelet met het dragen van sportkleding, en zijn er bepaalde regels voor het gebruik van sportmaterialen.

Lichamelijke Opvoeding en Deelname aan Sportactiviteiten

In de brugklas worden leerlingen aangemoedigd om deel te nemen aan sportactiviteiten, zowel binnen als buiten het schoolplein. Dit kan bijvoorbeeld zijn in de vorm van een competitie tussen klassen, waarbij leerlingen punten kunnen verdienen voor verschillende sporten. Ook worden er sportdagen georganiseerd, waarin leerlingen verschillende sporten kunnen ervaren. Dit helpt bij het ontwikkelen van een positieve houding ten opzichte van sport en beweging.

Bij het Kalsbeek College wordt bijvoorbeeld een competitie georganiseerd waarin leerlingen kunnen meedoen aan verschillende sporten, zoals hordenloop, speerwerpen, hockey, tikspelen, badminton, freerunning, softbal, acrogym, padel, dans en meer. De sportiefste brugklas wint een prijs voor de hele klas, wat deelname en motivatie bevordert.

Lichamelijke Opvoeding en Deelname aan Top Sport

Voor leerlingen die een talentenstatus hebben bij NOC*NSF, is er de mogelijkheid om hun topsportcarrière te combineren met het onderwijs. Dit gebeurt in overleg met de school, waarbij maatwerk wordt toegepast. In de brugklas kunnen leerlingen zich inschrijven voor sportactiviteiten die worden georganiseerd door externe lesgevers. Deze lessen worden gegeven in samenwerking met sportorganisaties, en zijn gericht op het verdiepen in sportieve vaardigheden en het ontwikkelen van organisatorische en leidinggevende vaardigheden.

Lichamelijke Opvoeding en Deelname aan Projecten

Bij de lichamelijke opvoeding in de brugklas wordt ook aandacht besteed aan projecten, zoals het organiseren van sportactiviteiten, het uitvoeren van projecten zoals “Fit & Gezond” en het ontwikkelen van een persoonlijk portfolio. Dit helpt leerlingen om hun kennis en vaardigheden in de praktijk te brengen en te verdiepen. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan het opbouwen van een persoonlijk portfolio, waarin leerlingen hun ontwikkeling en prestaties kunnen weergeven.

Lichamelijke Opvoeding en Deelname aan Eindexamen

In de brugklas wordt ook aandacht besteed aan de voorbereiding op het eindexamen. Leerlingen die LO2 kiezen, krijgen de kans om hun sportvaardigheden te verdiepen en organisatorische capaciteiten te ontwikkelen. LO2 wordt aangeboden als een officieel examenvak, dat leerlingen helpt bij het verdiepen in sport- en bewegingsonderwijs. Daarnaast leren leerlingen om te werken aan projecten, evenementen en activiteiten, en om hun kennis en vaardigheden te tonen in praktijktoetsen en schoolexamens.

Lichamelijke Opvoeding en Deelname aan Bewegingsonderwijs

In de brugklas wordt ook aandacht besteed aan het bewegingsonderwijs, dat gericht is op het leren bewegen en het ontwikkelen van een positieve houding ten opzichte van sport en gezondheid. Dit gebeurt onder begeleiding van de leraar LO, die leerlingen helpt bij het leren bewegen, het ontwikkelen van sportieve vaardigheden en het organiseren van sportactiviteiten. Daarnaast leren leerlingen om hun eigen lichaam en gezondheid te beheren, en om verantwoordelijkheid te nemen voor hun lichaam en gezondheid.

Lichamelijke Opvoeding en Deelname aan Sporten

In de brugklas worden leerlingen aangemoedigd om actief te zijn en deel te nemen aan sporten, zowel binnen als buiten het schoolplein. Dit helpt bij het ontwikkelen van een positieve houding ten opzichte van sport en beweging, en bij het bevorderen van een gezonde levensstijl. Daarnaast leren leerlingen om hun eigen lichaam en gezondheid te beheren, en om verantwoordelijkheid te nemen voor hun lichaam en gezondheid.

Conclusie

Lichamelijke opvoeding speelt een belangrijke rol in de brugklas, waarin leerlingen zich ontwikkelen in beweging, sport en gezondheid. In de brugklas wordt lichamelijke opvoeding gegeven als een verplicht vak, dat bijdraagt aan het lichamelijk en mentaal ontwikkelingsproces van leerlingen. De lessen omvatten verschillende vormen van beweging, zoals spel, turnen, bewegen op muziek en zelfverdediging, evenals uitdagende onderdelen tijdens de projectdagen en sportdagen. Leerlingen leren zich te bewegen, zich te oriënteren op sporten en zich te verdiepen in de theorie over gezondheid en beweging. Daarnaast leren ze samenwerken, leiderschap ontwikkelen en verantwoordelijkheid nemen voor hun eigen lichaam en gezondheid. Lichamelijke opvoeding draagt bij aan een positieve houding ten opzichte van sport en gezondheid, en bevordert een gezonde levensstijl.

Bronnen

  1. Kvlo - Lichamelijke opvoeding in het voortgezet onderwijs
  2. Emmauscollege - Brugklas
  3. Mijnwoordenboek - Lichamelijke opvoeding
  4. Kalsbeek College - Lichamelijke opvoeding
  5. Allesoversport - Bewegingsonderwijs
  6. Agnietenwezep - LO2 als examenvak
  7. Rijksoverheid - VWO

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven