Onderwijs in Eritrea: Geschiedenis, structuren en uitdagingen
juli 6, 2025
De Dag van de Lichamelijke Opvoeding (DLO) 2022 was een belangrijk evenement dat gericht was op het stimuleren van beweging in het onderwijs. Het was deel van de LO- en Sporttweedaagse, die op 23 en 24 november 2022 werd georganiseerd door de KVLO in samenwerking met andere organisaties. De dag stond onder het thema “Met plezier leren bewegen en sporten op school”, waarbij de nadruk lag op het creëren van een betere kwaliteit van bewegingsonderwijs en het bevorderen van een leven lang bewegen. In dit artikel wordt nader ingegaan op het belang van beweging in het onderwijs, de rol van lichamelijke opvoeding, en de uitdagingen en kansen die daarbij horen.
Lichamelijke opvoeding (LO) is een essentieel onderdeel van het onderwijs, zowel op basisscholen als in het voortgezet onderwijs. Het is niet alleen gericht op het lichamelijk ontwikkelingsniveau van leerlingen, maar ook op het stimuleren van hun mentale en sociale ontwikkeling. De bronnen laten zien dat het aandeel van scholen met aanvullend lesaanbod sport en bewegen in het voortgezet onderwijs is toegenomen van 53 procent in 2014 naar 80 procent in 2022. Dit duidt op een toenemende aandacht voor beweging in het onderwijs.
In het primair onderwijs is vanaf 1 augustus 2023 een minimum aantal lesuren bewegingsonderwijs verplicht, namelijk 90 minuten per week voor alle leerlingen (groepen 1 tot en met 8). Dit is een belangrijke stap in de richting van een betere opbouw van motorische vaardigheden bij jonge kinderen. In het voortgezet onderwijs is het vak LO elk leerjaar en gespreid over de weken van het schooljaar aangeboden. Er moet voldoende tijd worden besteed aan LO, zodat aan de inhoudelijk gestelde eisen wordt voldaan.
Beweging in het onderwijs heeft verschillende voordelen. Onderzoek toont aan dat kinderen die vaker bewegen, beter kunnen concentreren, betere prestaties leveren en een beter mentaal welzijn hebben. De bronnen noemen onder andere dat kinderen tijdens buitenlessen ook meer in beweging zijn dan wanneer ze achter hun bureau zitten in de klas. Daarnaast is er sprake van een positief effect van meer sport en bewegen op de binding met school en de houding ten opzichte van de school.
Er zijn echter ook uitdagingen. Veel docenten LO ervaren belemmeringen door de LO-accommodaties. Twee derde van de docenten LO ervaart belemmeringen, waaronder onvoldoende inrichting, verouderde accommodaties, te weinig beschikbare ruimtes en accommodaties die te ver van de school liggen. De helft van de docenten wil in de toekomst veranderingen in de accommodaties voor LO.
Er zijn talloze kansen om, naast de gymles, meer bewegen op school te integreren. Scholen kunnen bijvoorbeeld inzetten op leerlingen om lopend of fietsend naar school te komen, kort bewegen als tussendoortje tijdens de les, of bewegen tijdens het leren, bewegen in de pauze, of na schooltijd. Dit helpt bij het verbeteren van de gezondheid, concentratie, rekenvaardigheid en gedrag van kinderen in de klas.
Een belangrijke innovatie is de introductie van energizers, die kort en intensief bewegen zijn. Deze activiteiten zorgen voor een betere aandacht, concentratie en taakgerichtheid van kinderen. Ook het stimuleren van actieve reis naar school kan bijdragen aan een betere bewegingsinname van kinderen.
De Dag van de Lichamelijke Opvoeding 2022 was gericht op het delen van nieuwe praktijkideeën en recente inzichten en ontwikkelingen in het leerdomein bewegen en sport. Het evenement was gericht op alle LO-docenten (basis-, speciaal- en voortgezet onderwijs), buurtsportcoaches, vakspecialisten en belangstellenden uit de onderwijs- en sportsector. Het programma omvatte praktijkworkshops, themasessies, een keynote van Professor Suzanne Lundvall en diverse sessies over bewegingsonderwijs en sport.
De dag stond onder het thema “Met plezier leren bewegen en sporten op school”. Bewegen tijdens de schoolperiode is voor alle leerlingen van groot belang. School is de plek waar alle kinderen goed, voldoende en met plezier moeten kunnen bewegen als basis voor een leven lang bewegen. Er is dan ook steeds meer aandacht voor de kwaliteit van bewegen en sport op school.
De bronnen tonen aan dat beweging een belangrijke bijdrage levert aan de gezondheid, mentale ontwikkeling en leerprestaties van kinderen. Er is sprake van een positief effect van meer sport en bewegen op de binding met school en het mentaal welzijn van kinderen. Daarnaast is er sprake van een toename van het aantal scholen dat aanvullend lesaanbod sport en bewegen heeft.
De voordelen van sport en bewegen voor kinderen en jongeren zijn duidelijk aangetoond, maar toch is zittend onderwijs nog steeds de norm. Er liggen talloze kansen om, naast de gymles, meer bewegen op school te integreren. Scholen kunnen bijvoorbeeld inzetten op leerlingen om lopend of fietsend naar school te komen, kort bewegen als tussendoortje tijdens de les, of bewegen tijdens het leren, bewegen in de pauze, of na schooltijd.
De Dag van de Lichamelijke Opvoeding 2022 benadrukte het belang van beweging in het onderwijs. Het is niet alleen essentieel voor het lichamelijk ontwikkelingsniveau van leerlingen, maar ook voor hun mentale en sociale ontwikkeling. Er zijn veel kansen om, naast de gymles, meer bewegen op school te integreren. Het is belangrijk dat scholen de noodzaak van beweging in het onderwijs erkennen en actief inzetten op het stimuleren van beweging bij leerlingen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet