logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Rol van een opvoeder in de jeugd- en onderwijszorg

In de jeugd- en onderwijszorg speelt de rol van een opvoeder een cruciale functie bij het begeleiden van kinderen met specifieke behoeften. In het kader van de leerlingzorg en het ontwikkelen van een ontwikkelingsperspectief, is de opvoeder vaak betrokken bij het overleg en de begeleiding van leerlingen. In de bronnen die beschikbaar zijn, wordt duidelijk gemaakt hoe de opvoeder werkt binnen het kader van de Commissie van Leerlingzorg (CvL), hoe deze samenwerkt met andere professionals en wat de taken zijn bij het opstellen van een individueel plan voor leerlingen. Dit artikel bevat een overzicht van de rol van een opvoeder in het onderwijs, met aandacht voor de samenwerking, de taken en de ondersteuning die een opvoeder biedt.

Taken en verantwoordelijkheden van een opvoeder

Een opvoeder is betrokken bij het begeleiden van leerlingen in het basisonderwijs, vooral bij leerlingen met een verstandelijke of auditieve beperking. De opvoeder werkt samen met de leerkracht, de interne begeleider, de gedragskundige en andere betrokkenen om een passend onderwijsarrangement te realiseren. In de bronnen wordt duidelijk gemaakt dat de opvoeder ook kan worden ingeschakeld bij het beoordelen van het gedrag van leerlingen en bij het overleg met ouders.

De opvoeder is verantwoordelijk voor het opstellen van een individueel plan, waarin de doelen en de manier van ondersteuning worden beschreven. Dit plan wordt opgesteld in overleg met de ouders en wordt jaarlijks geëvalueerd. In sommige gevallen wordt ook een ontwikkelingsperspectief (OPP) opgesteld, waarin de verwachtingen en de manier van begeleiding worden beschreven. De opvoeder is hierbij betrokken bij het overleg met de Commissie van Leerlingzorg (CvL) en bij het bepalen van het juiste onderwijsarrangement voor de leerling.

In de bronnen wordt ook gesproken over de rol van de opvoeder bij het omgaan met psychosociale problemen. Bijvoorbeeld bij leerlingen die last hebben van frustratie, moeilijkheden bij het uiten van emoties, of die moeite hebben met het aanleren van bepaalde vaardigheden. In deze gevallen kan de opvoeder samenwerken met de gedragskundige en de maatschappelijk werker om een passend plan op te stellen.

Samenwerking met andere professionals

De opvoeder werkt nauw samen met andere professionals, zoals de leerkracht, de interne begeleider, de gedragskundige, de logopedist, de fysiotherapeut, de ergotherapeut, en de schoolarts. In de bronnen wordt aangegeven dat de Commissie van Leerlingzorg (CvL) bestaat uit meerdere leden, waaronder een gedragskundige, een interne begeleider en een vertegenwoordiger van de schoolleiding. De directeur fungeert als voorzitter van de CvL. Op uitnodiging kunnen ook andere professionals, zoals een kinderarts, een fysiotherapeut, ergotherapeut, psychiater, of een audioloog, worden toegevoegd.

De samenwerking met de schoolarts is belangrijk, aangezien deze de leerlingen onderzoekt en eventuele medische problemen kan vaststellen. De schoolarts kan ook worden uitgenodigd om deel te nemen aan overleg in de CvL. Daarnaast is er ook sprake van samenwerking met het maatschappelijk werk, dat kan worden ingeschakeld bij problemen in de thuissituatie of bij begeleiding van ouders.

Begeleiding van ouders en leerlingen

Een opvoeder is ook betrokken bij het begeleiden van ouders. In de bronnen wordt gezegd dat ouders hun zorgen kunnen bespreken met de opvoeder, de interne begeleider of de gedragskundige. De opvoeder helpt ouders bij het begrijpen van de problemen van hun kind, en geeft advies over hoe ze hun kind kunnen ondersteunen. Ook wordt er gesproken over het aanbieden van praktische hulpmiddelen, zoals het aanleren van communicatie- en taalvaardigheden, of het aanvragen van hulpmiddelen zoals een CI (Cochlea-implantaat) of een hoortoestel.

De opvoeder helpt ook bij het opstellen van een individueel plan, waarin de doelen en de manier van begeleiding worden beschreven. Hierbij wordt rekening gehouden met de specifieke behoeften van het kind, en wordt er gekeken naar de mogelijke oorzaken van eventuele ontwikkelingsachterstand. Bijvoorbeeld bij motorische ontwikkelingsproblemen, waarbij de opvoeder kan samenwerken met de fysiotherapeut of ergotherapeut om een passend plan op te stellen.

Beoordeling van motorische ontwikkeling

In de bronnen wordt ook gesproken over de beoordeling van motorische ontwikkeling, waarbij de Baecke-Fassaert Motoriektest (BFMT) wordt gebruikt. Deze test wordt uitgevoerd om de motorische ontwikkeling van kleuters (5-6 jaar) te beoordelen en zo problemen en stoornissen in de motorische ontwikkeling tijdig op te sporen. De BFMT wordt ingezet door professionals in de praktijk en is onderdeel van het basistakenpakket van de Jeugdgezondheidszorg (JGZ).

De BFMT helpt bij het beoordelen van motorische vaardigheden, zoals het vasthouden van een pen, het hinkelen, of het vasthouden van een bal. De test wordt afgenomen door de JGZ-professional, die ook de oorzaken van eventuele ontwikkelingsachterstand kan beoordelen. Indien nodig, kan de opvoeder samenwerken met een kinderfysiotherapeut, kinderergotherapeut of kinderoefentherapeut om een passend plan op te stellen.

Samenwerking met de Commissie van Leerlingzorg (CvL)

De Commissie van Leerlingzorg (CvL) is verantwoordelijk voor het beoordelen van de leerling en het opstellen van een ontwikkelingsperspectief. De opvoeder is hierbij betrokken bij het overleg en het bepalen van het juiste onderwijsarrangement. De CvL bestaat uit meerdere leden, waaronder een gedragskundige, een interne begeleider en een vertegenwoordiger van de schoolleiding. De directeur fungeert als voorzitter van de CvL. Op uitnodiging kunnen ook andere professionals, zoals een kinderarts, een fysiotherapeut, ergotherapeut, psychiater, of een audioloog, worden toegevoegd.

De CvL komt eens per drie weken bij elkaar. De samenstelling van de CvL kan per bijeenkomst wisselen, afhankelijk van de agenda en de specifieke problematiek van de te bespreken leerlingen. Afhankelijk van de hulpvraag kan de CvL meer- of minder leden hebben. De CvL beoordeelt de leerling en adviseert over het juiste onderwijsarrangement, inclusief eventuele terugplaatsing of overplaatsing naar het basisonderwijs, een andere vorm van speciaal onderwijs of het voortgezet (speciaal) onderwijs.

Begeleiding bij psychische problemen

In de bronnen wordt ook gesproken over de begeleiding van leerlingen met psychische problemen. Bijvoorbeeld bij leerlingen die last hebben van frustratie, moeilijkheden bij het uiten van emoties, of die moeite hebben met het aanleren van bepaalde vaardigheden. In deze gevallen kan de opvoeder samenwerken met de gedragskundige en de maatschappelijk werker om een passend plan op te stellen.

De opvoeder helpt ook bij het opstellen van een individueel plan, waarin de doelen en de manier van begeleiding worden beschreven. Hierbij wordt rekening gehouden met de specifieke behoeften van het kind, en wordt er gekeken naar de mogelijke oorzaken van eventuele ontwikkelingsachterstand. Bijvoorbeeld bij psychische problemen, waarbij de opvoeder kan samenwerken met de psycholoog of de gedragskundige om een passend plan op te stellen.

Conclusie

De rol van een opvoeder in de jeugd- en onderwijszorg is van groot belang bij het begeleiden van leerlingen met specifieke behoeften. De opvoeder werkt nauw samen met andere professionals, zoals de leerkracht, de interne begeleider, de gedragskundige, de logopedist, de fysiotherapeut, de ergotherapeut, en de schoolarts. De opvoeder is verantwoordelijk voor het opstellen van een individueel plan, waarin de doelen en de manier van begeleiding worden beschreven. De opvoeder helpt ook bij het opstellen van een ontwikkelingsperspectief, waarin de verwachtingen en de manier van begeleiding worden beschreven. De opvoeder is hierbij betrokken bij het overleg met de Commissie van Leerlingzorg (CvL) en bij het bepalen van het juiste onderwijsarrangement voor de leerling. De opvoeder helpt ook bij het begeleiden van ouders, en werkt samen met andere professionals om een passend plan op te stellen.

Bronnen

  1. Kentalis - Schoolgids
  2. LinkedIn - Vacature leerkracht en praktijkleerkracht opvoeder/persoonsbegeleider
  3. NCJ - Baecke-Fassaert Motoriektest

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven