Voorbereiding van een ouderavond met als thema samen opvoeden
juli 5, 2025
De term coërcieve opvoeding verwijst naar een opvoedingsstijl waarin de ouder of opvoeder een sterke, bepalende rol heeft en waarin het kind vaak wordt gedwongen om zich aan te passen aan bepaalde verwachtingen of gedragsregels. In de bronnen die beschikbaar zijn, wordt deze vorm van opvoeding onderzocht in het kader van de Basic Trust-methode, die gericht is op het verbeteren van de relatie tussen kind en ouder en het verminderen van gedrags- en emotionele problemen. In dit artikel wordt de betekenis van coërcieve opvoeding besproken, de gevolgen ervan op het sociaal-emotionele gedrag van kinderen, en de invloed van de Basic Trust-methode op het opbouwen van een veilige gehechtheidsrelatie. De informatie wordt gebaseerd op de opgeleverde bronnen, die vooral betrekking hebben op de invloed van opvoedingsstijlen en de rol van de ouder in de ontwikkeling van het kind.
Coërcieve opvoeding wordt vaak geclassificeerd als een vorm van opvoeding waarin de ouder of opvoeder het kind dwingt om zich te gedragen volgens bepaalde regels of verwachtingen, vaak zonder rekening te houden met de individuele behoeften of het gevoel van het kind. In de bronnen wordt aangegeven dat kinderen die in een dergelijke omgeving terechtkomen, vaak vastlopen in een ‘coërcieve cirkel’, waarin het gedrag van het kind en de reactie van de ouder wederzijds beïnvloed. Dit leidt tot een situatie waarin het kind steeds meer in de problemen raakt, terwijl de ouder zich onzeker of overweldigd voelt. De opvoeder heeft hierin een centrale rol, waarin hij of zij de interactie met het kind bepaalt, vaak zonder de gevoelens van het kind te erkennen of te begrijpen.
In de bronnen wordt duidelijk gemaakt dat coërcieve opvoeding een negatieve invloed kan hebben op het sociaal-emotionele gedrag van het kind. De ouder of opvoeder probeert het kind te beïnvloeden door bevelen te geven, te straffen of te beperken, wat kan leiden tot een gebrek aan veiligheid en vertrouwen. Dit kan ertoe leiden dat het kind zich onveilig voelt, zich onvermijdelijk gedraagt, of zelfs emotionele problemen ontwikkelt. In de bronnen wordt aangegeven dat kinderen die in een dergelijke omgeving terechtkomen, vaak moeite hebben met het bepalen van hun eigen gevoelens, het reguleren van hun gedrag en het opbouwen van een veilige gehechtheidsrelatie met de ouder.
De ouder speelt een cruciale rol in de ontwikkeling van het kind, vooral in de vroege jaren. In de bronnen wordt benadrukt dat de ouder een sleutelrol heeft bij het opbouwen van een veilige gehechtheidsrelatie. De Basic Trust-methode benadrukt dat de opvoeder in staat moet zijn om met het kind te communiceren, gevoelens te herkennen en te benoemen, en positief te reageren op het gedrag van het kind. De methode benadrukt ook dat de opvoeder extra sensitief moet zijn en dat hij of zij in staat moet zijn om veilig te disciplineren. Dit helpt het kind om zich veilig en gecorrigeerd te voelen, waardoor het kind beter in staat is om zichzelf te reguleren en sociale vaardigheden te ontwikkelen.
De Basic Trust-methode is ontwikkeld door Nelleke Polderman en is gericht op het verbeteren van de relatie tussen kind en ouder. De methode richt zich op het opbouwen van een veilige gehechtheidsrelatie, het verbeteren van het sociaal-emotionele gedrag van het kind, en het verminderen van gedrags- en emotionele problemen. In de bronnen wordt aangegeven dat de methode wordt toegepast in (pleeg)gezinnen, als op zichzelf staand traject of als module in een multimodaal pakket. De methode bevat specifieke instructies voor opvoeders, waaronder het leren communiceren met het kind, het benoemen van gevoelens, en het veilig disciplineren.
De Basic Trust-methode werkt door de opvoeder te begeleiden in het opbouwen van een betere relatie met het kind. In de bronnen wordt aangegeven dat de methode bestaat uit gemiddeld acht sessies, waarvan vier video-opnamesessies en vier terugkijksessies. De sessies worden uitgevoerd volgens een vast protocol, met inachtneming van individuele verschillen bij opvoeders en kinderen. De methode omvat ook psycho-educatie over de dynamiek achter de symptomen en op gehechtheid gerichte opvoedingsadviezen. Belangrijke onderdelen zijn het leren communiceren met het kind, het benoemen van gevoelens, en het veilig disciplineren. De methode is ontwikkeld op basis van de Video Home Training (VHT) en bevat specifieke instructies voor opvoeders.
In de bronnen wordt aangegeven dat de Basic Trust-methode gericht is op kinderen van 0 tot 18 jaar met gedrags- en emotionele problemen. De methode is vooral gericht op het verbeteren van de relatie tussen kind en ouder en het verminderen van het aantal problemen. In de bronnen wordt ook opgemerkt dat de methode in veel gevallen helpt om het kind te laten leren omgeving zelfstandig te ontdekken en om contact te houden met de opvoeder. Bovendien helpt de methode het kind om zijn of haar gevoelens beter te leren kennen en te reguleren, wat leidt tot verbetering van het sociaal functioneren van het kind.
De opleiding tot de Basic Trust-methode is gericht op hulpverleners en professionele opvoeders. De opleiding leidt tot het AIT-certificaat ‘Video Interactie Begeleiding Hechting/Basic Trust-methode’. De opleiding bestaat uit ca. 20 individuele sessies van één tot anderhalf uur. De duur van de opleiding bedraagt meestal één tot anderhalf jaar. De sessies zijn gemiddeld één keer per drie weken, bij de opleider van Basic Trust. De kosten bedragen € 80 per sessie.
De coërcieve opvoeding kan een negatieve invloed hebben op het sociaal-emotionele gedrag van het kind, waardoor het kind zich onveilig voelt en moeite heeft met het reguleren van zijn of haar gedrag. De Basic Trust-methode biedt een oplossing voor deze problemen, door de opvoeder te begeleiden in het opbouwen van een veilige gehechtheidsrelatie met het kind. De methode helpt het kind om zich veilig en gecorrigeerd te voelen, waardoor het kind beter in staat is om sociale vaardigheden te ontwikkelen en zichzelf te reguleren. De opleiding tot de Basic Trust-methode is gericht op hulpverleners en professionele opvoeders, en leidt tot een certificaat dat hen helpt om de methode te beoefenen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet