Didactiek, Communicatie en Opvoeding: Basisboeken voor Pedagogisch Werk
juli 5, 2025
In de afgelopen jaren is het onderwijs enorm veranderd. Terwijl leerlingen in het verleden vooral passief naar de onderwijzer luisterden, speelt leren door te experimenteren tegenwoordig een steeds grotere rol. Creativiteit, vindingrijkheid en programmeren worden gestimuleerd door verschillende tools en materialen. Dit alles duidt op een verandering in de manier waarop kinderen worden opgeleid. In dit artikel wordt ingegaan op de visie van Conrad van Pruijssen, een actieve betrokkenheid in de opvoeding van kinderen, en de rol die hij speelt in de ontwikkeling van een betekenisvolle opvoeding.
Conrad van Pruijssen is een bekende persoon in het opvoedingsveld. Hij is oprichter, bestuurder en voorzitter van de ondernemende school Magisterium, een school in oprichting. Hij heeft een sterke visie op opvoeding en ziet de opvoeding van kinderen als een proces dat leidt tot een zelfstandige, verantwoordelijke, succesvolle en sociale volwassene. Hij stelt dat kinderen geboren worden met alles in zich om te groeien tot deze vorm van volwassenheid. Hij ziet het als zijn taak om als ouder en mentor zijn kinderen te begeleiden op weg naar hun volwassenheid.
Vanuit zijn ervaring als opvoeder, pedagoog en coach, benadrukt hij dat de opvoeding van kinderen niet alleen over kennis gaat, maar ook over passie, talenten en samenwerking. Hij benadrukt dat ouders niets liever willen dan dat hun kinderen later een mooi, succesvol of fijn leven te krijgen en beseffen dat daar meer voor nodig is dan het onderwijs nu biedt. Hij ziet het als zijn taak om ouders te helpen om hun kinderen op te voeden op hun manier, met behulp van 11 gemakkelijke thema’s.
Een ander onderwerp dat van belang is in de opvoeding van kinderen is het stellen van grenzen. Volgens Conrad van Pruijssen is er geen vrijheid zonder grenzen, wel grenzen die niet zorgen voor vrijheid. Hij benadrukt dat het belangrijk is om empatische en zinvolle grenzen te stellen die het kind echt helpen om zich te ontplooien in vrijheid. Hij heeft een drieluik geschreven over het stellen van grenzen, het handhaven en het naleven van grenzen bij en door pubers. Hij benadrukt dat het belangrijk is om te leren hoe je met grenzen om moet gaan, zodat je kinderen niet alleen hun vrijheid kunnen ervaren, maar ook verantwoordelijkheid kunnen nemen.
De opvoeding van kinderen in de 21e eeuw verschilt van die van vroeger. Vroeger was kennis voldoende, maar tegenwoordig gaat het om passie, talenten en samenwerking. Conrad van Pruijssen benadrukt dat ouders willen dat hun kinderen later ook een mooi, succesvol of fijn leven te krijgen en beseffen dat daar meer voor nodig is dan het onderwijs nu biedt. Hij benadrukt dat het belangrijk is om de opvoeding van kinderen te beïnvloeden door hen te leren leren, zodat hun kennis minder belangrijk is dan hun passie en talent.
Een andere belangrijke factor in de opvoeding van kinderen is de rol van de ouder. Conrad van Pruijssen benadrukt dat de opvoeding van kinderen niet alleen over kennis gaat, maar ook over de relatie tussen de ouder en het kind. Hij benadrukt dat het belangrijk is om de relatie met de partner te versterken en het vuurtje van de liefde weer op te stoken. Hij benadrukt dat ouders hun kinderen moeten leren om stap voor stap zelfstandig te worden en verantwoorde keuzes te maken, niet omdat ze moeten, maar omdat ze willen.
De opvoeding van kinderen is ook nauw verbonden met het onderwijs. Conrad van Pruijssen benadrukt dat het belangrijk is om een onderwijsvoucher te hebben, zodat ouders zelf kunnen bepalen naar welke onderwijsinstelling het belastinggeld gaat. Hij benadrukt dat scholen op basis van die vouchers financiering van de overheid krijgen, zodat nieuwe scholen, maar vooral ook vernieuwende scholen extra ruimte krijgen. Hij benadrukt dat het belangrijk is om invulling te geven aan het begrip “vrijheid van onderwijs” en een voorbeeld te zijn voor de rest van de wereld.
Een ander onderdeel van de opvoeding van kinderen is de samenwerking en het opbouwen van een gezonde samenleving. Conrad van Pruijssen benadrukt dat kinderen niet alleen moeten leren om zelfstandig te worden, maar ook om te leren samenwerken en empathisch te zijn. Hij benadrukt dat het belangrijk is om een omgeving te creëren waarin kinderen leren om stap voor stap zelfstandig te worden en verantwoorde keuzes te maken, niet omdat ze moeten, maar omdat ze willen.
De visie van Conrad van Pruijssen op de opvoeding van kinderen is gebaseerd op een betekenisvolle opvoeding, waarin kinderen worden opgeleid tot zelfstandige, verantwoordelijke, succesvolle en sociale volwassenen. Hij benadrukt dat de opvoeding van kinderen niet alleen over kennis gaat, maar ook over passie, talenten en samenwerking. Hij benadrukt dat het belangrijk is om empatische en zinvolle grenzen te stellen, zodat het kind zich kan ontplooien in vrijheid. Hij benadrukt dat de rol van de ouder belangrijk is in de opvoeding van kinderen, en dat het belangrijk is om de relatie met de partner te versterken. Hij benadrukt dat de opvoeding van kinderen nauw verbonden is met het onderwijs, en dat het belangrijk is om invulling te geven aan het begrip “vrijheid van onderwijs”. Hij benadrukt dat het belangrijk is om een gezonde samenleving op te bouwen, waarin kinderen leren om zelfstandig te worden en verantwoorde keuzes te maken.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet