Deeltijdopleiding leraar lichamelijke opvoeding: een uitgebreide handleiding voor ouders en onderwijsprofessionals
juli 5, 2025
Christa Nieuwboer is sinds 2015 lector bij Fontys Hogeschool Pedagogiek en heeft het lectoraat ‘Opvoeden voor de toekomst’ opgezet. Het lectoraat richt zich op het onderzoek naar opvoedingswaarden en opvoedingsdilemma’s die ouders en professionele opvoeders in de moderne samenleving tegemoetkomen. Het onderzoek wordt gevoerd in samenwerking met praktijkgerichte instellingen, zoals jeugdzorg, jeugdwelzijn en kinderopvang, en richt zich op de vraag hoe ouders op de juiste manier kunnen worden ondersteund bij hun opvoedingsproces. De nadruk ligt op de vloeibare modernisering, waarbij tradities, normen en vaste structuren steeds minder zeker zijn, wat leidt tot meer onzekerheid en diversiteit in de samenleving.
Christa Nieuwboer heeft een uitgebreid onderzoek gedaan naar hoe opvoedingsadviezen kunnen worden aangepast aan de behoeften van ouders uit verschillende culturele achtergronden. In 2017 werd een diversiteitsonderzoek uitgevoerd door haar, met de vraag hoe de opvoedinformatie van Stichting Opvoeden.nl beter aansluit bij ouders met een niet-westerse migratieachtergrond. In dit onderzoek sprak zij met 82 ouders uit verschillende culturele groepen en analyseerde ze opvoedadviezen. De resultaten tonen aan dat ouders uit verschillende culturen verschillende opvattingen hebben over opvoedingsstrategieën, en dat het belangrijk is om opvoedingsadviezen aan te passen aan de culturele context van ouders.
De Nederlandse samenleving is steeds diverser geworden, wat leidt tot een situatie waarin ouders uit verschillende culturen tegelijkertijd met hun kinderen opgroeien. Dit noemt men superdiversiteit. In zo’n context is het belangrijk dat opvoedingsadviezen niet alleen op basis van wetenschappelijke kennis worden gegeven, maar ook rekening houden met de culturele achtergronden van ouders. In het onderzoek van Christa Nieuwboer blijkt dat bepaalde opvoedingsadviezen, zoals het praten over homoseksualiteit of het toelaten van risico’s bij kinderen, voor sommige ouders minder aansluitend zijn dan voor anderen. Dit vereist dat opvoedingsinformatie niet alleen op wetenschappelijke kennis is gebaseerd, maar ook op feedback van ouders en professionele ondersteuning.
Stichting Opvoeden.nl werkt samen met een groot netwerk aan kennisinstituten om wetenschappelijke kennis te verzamelen. De drie pijlers van goede opvoedinformatie zijn wetenschap, professionals en ouders. Dit noemt men evidence based practice, oftewel bewezen praktijk. De wetenschap zorgt voor kennis uit empirisch en analytisch onderzoek. Hiermee kunnen op basis van experimenten en literatuur, onderbouwde kernboodschappen over een bepaald opvoedthema geformuleerd worden. Professionele ondersteuning van bijvoorbeeld verpleegkundigen, pedagogen en sociaal werkers is eveneens belangrijk, aangezien zij dagelijks met opvoeders werken en veel vragen en problemen horen. Ouders zelf beschikken over ervaringskennis en kennen hun kind en de interacties in het gezin het beste. Dit betekent dat zij zowel vragen als oplossingen hebben, die in geen enkel handboek staan. Bovendien hebben zij hun achtergronden, tradities en voorkeuren. Ideale opvoedinformatie zou daarop moeten ingaan, zodat ouders zich erin herkennen en de adviezen kunnen accepteren.
In de afgelopen jaren is er veel onderzoek gedaan naar het effect van online opvoedingsondersteuning. Christa Nieuwboer stelt in haar dissertatie vast dat ouders na een e-mailadvies wat meer zelfvertrouwen hebben in hun rol als opvoeder dan voordat ze de vraag stelden. Daarnaast blijkt dat eenmalig e-mailconsult één van de meest voorkomende vormen van persoonlijke online opvoedingsondersteuning is. Technologische ontwikkelingen hebben invloed op de manier waarop hulpverleners met ouders communiceren. Onderzoek toont aan dat online opvoedingsondersteuning veelbelovende interventies mogelijk maakt. Online programma’s voor ouders zijn steeds interactiever geworden en dergelijke programma’s maken steeds meer gebruik van multimedia. Dit maakt communicatie op velerlei niveaus en reikwijdte mogelijk.
In het onderzoek van Christa Nieuwboer blijkt dat ouders die gebruikmaken van online opvoedingsondersteuning vaak beter kunnen omgaan met hun rol als ouder. Bovendien blijkt dat ouders die gebruikmaken van online ondersteuning vaker hun zelfvertrouwen kunnen opbouwen. De resultaten van dit onderzoek tonen aan dat online opvoedingsondersteuning een waardevolle aanvulling kan zijn op traditionele vormen van opvoedingsondersteuning. Het is echter belangrijk dat de inhoud van online opvoedingsondersteuning op een professionele manier wordt gegeven, zodat ouders zeker weten dat ze betrouwbare informatie krijgen.
In het onderzoek naar culturele diversiteit en opvoedingsadviezen blijkt dat ouders uit verschillende culturele achtergronden verschillende opvattingen hebben over opvoedingsstrategieën. In het onderzoek van Christa Nieuwboer worden opvoedadviezen geanalyseerd op basis van de culturele achtergrond van ouders. De resultaten tonen aan dat bepaalde opvoedingsadviezen, zoals het praten over homoseksualiteit of het toelaten van risico’s bij kinderen, voor sommige ouders minder aansluitend zijn dan voor anderen. Dit vereist dat opvoedingsinformatie niet alleen op wetenschappelijke kennis is gebaseerd, maar ook op feedback van ouders en professionele ondersteuning.
De samenwerking tussen ouders, professionals en wetenschap is essentieel voor het genereren van betrouwbare en aansluitende opvoedinformatie. De drie pijlers van goede opvoedinformatie zijn wetenschap, professionals en ouders. Dit maakt dat de informatie die wordt gegeven, op basis van wetenschappelijke kennis, professionele ervaring en ervaringskennis van ouders is gebaseerd. Dit zorgt ervoor dat de opvoedinformatie niet alleen betrouwbaar is, maar ook aansluit bij de behoeften van ouders uit verschillende culturele achtergronden.
Online ondersteuning speelt in de opvoeding een steeds belangrijkere rol. In de afgelopen jaren zijn er veel online programma’s en tools ontwikkeld die ouders kunnen helpen bij hun opvoedingsproces. Deze programma’s en tools zijn bedoeld om ouders te ondersteunen bij het oplossen van problemen, het opbouwen van zelfvertrouwen en het verkrijgen van meer kennis over opvoeding. Daarnaast kunnen ouders via online platforms ook met elkaar communiceren en ervaringen delen. Dit maakt het mogelijk om een bredere kijk op opvoeding te krijgen en betere oplossingen te vinden voor problemen.
Christa Nieuwboer heeft in haar onderzoek aangetoond dat de opvoeding van kinderen in een superdiverse samenleving steeds complexer wordt. Het is belangrijk dat opvoedingsinformatie niet alleen op wetenschappelijke kennis is gebaseerd, maar ook rekening houdt met de culturele achtergronden van ouders. Daarnaast speelt online ondersteuning een steeds belangrijkere rol in de opvoeding. Het is belangrijk dat ouders, professionals en wetenschap samenwerken om betrouwbare en aansluitende opvoedinformatie te genereren. Dit zorgt ervoor dat ouders zich beter kunnen richten op hun rol als ouder en hun kinderen op een betrouwbare manier kunnen ondersteunen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet