Cum Laude Slagen en Lichamelijke Opvoeding: Wat Moet Je Weten?
juli 5, 2025
De methode "Signs of Safety" (SofS) is bedoeld voor gezinnen met kinderen van 0 tot 18 jaar waar (vermoedelijk) kindermishandeling plaatsvindt of de risico’s hierop groot zijn. Het is geen behandelmethode in engere zin, maar het beschrijft de uitgangspunten van de 'Signs of Safety'-methode en het instrument 'Beoordelings- en planningformulier'. Deze methode is bedoeld om een samenwerkingsrelatie op te bouwen met gezinnen waar sprake is van kindermishandeling, teneinde de veiligheid van het kind in het gezin te vergroten. De methode is onder meer geschikt voor uitvoering door medewerkers in de jeugdzorg, de jeugdbescherming en de ggz. De methode richt zich op oplossingsgerichte benaderingen en ondersteunt de gezinsleden bij het opbouwen van een veiligheidsplan.
Signs of Safety is een oplossingsgerichte benadering die gericht is op het verbeteren van de veiligheid van kinderen in gevaarlijke situaties. De methode is gebaseerd op het idee dat gezinnen niet alleen in staat zijn om veilig te blijven, maar ook dat ze samenwerking kunnen aangaan met professionals om dit te bereiken. De nadruk ligt op het opbouwen van een veiligheidsplan, waarin de positieve aspecten van het gezin worden benadrukt en er wordt gekeken naar de factoren die bijdrragen aan een veilige omgeving voor het kind.
De behandelmethode is opgebouwd uit acht fasen, die de behandelaar overigens niet altijd in een strikte volgorde moet afwerken. Fase 1: voorbereiding, fase 2: werkrelatie, fase 3: veiligheidskaart, fase 4: verhaal in woord en beeld, fase 5: voorlopige richtlijnen veiligheidsplan, fase 6: rollenspel ‘similar but different’, fase 7: definitieve veiligheidsplan en fase 8: afsluiting en follow-up. De methode is gericht op het opbouwen van vertrouwen tussen de gezinsleden en de professionele hulpverleners, zodat er een betere samenwerking kan ontstaan.
De hulpverlener die met de methode werkt, moet voldoende getraind en gesuperviseerd zijn binnen deze methodiek. Het lezen van het boek is onvoldoende om op deze manier te kunnen werken. De hulpverlener moet een speciale, op de methode toegesneden training gevolgd hebben. Voordat hij of zij met de behandelmethode kan werken, is het nodig dat de ouders goed op de hoogte zijn van wat zij kunnen verwachten en met deze aanpak akkoord gaan. Ook moeten ouders weten welke organisaties mee werken en zij moeten toestemming geven voor informatie uitwisseling.
De hulpverlener moet in staat zijn om met de ouders te werken aan het opbouwen van een veiligheidsplan, waarin de positieve aspecten van het gezin worden benadrukt en er wordt gekeken naar de factoren die bijdrragen aan een veilige omgeving voor het kind. Daarnaast is het belangrijk dat de hulpverlener de ouders helpt bij het oplossen van problemen en het versterken van hun opvoedingsvaardigheden. De methode richt zich op het opbouwen van een partnerschap tussen de hulpverlener en de ouders, zodat er een betere samenwerking kan ontstaan.
De methode is gericht op het versterken van de veiligheid in het gezin. Hierbij wordt gekeken naar de risicofactoren en beschermende factoren die bijdragen aan de veiligheid van het kind. De nadruk ligt op het opbouwen van een veiligheidsplan, waarin de positieve aspecten van het gezin worden benadrukt en er wordt gekeken naar de factoren die bijdragen aan een veilige omgeving voor het kind. De methode richt zich op het opbouwen van een partnerschap tussen de hulpverlener en de ouders, zodat er een betere samenwerking kan ontstaan.
De methode is gericht op het oplossen van problemen en het versterken van de opvoedingsvaardigheden van de ouders. Hierbij wordt gekeken naar de manieren waarop de ouders hun kind kunnen begeleiden en ondersteunen in hun ontwikkeling. De methode richt zich op het opbouwen van een betrouwbare en veilige omgeving voor het kind, zodat het kind zich veilig en beveiligd kan voelen.
De methode richt zich ook op het werken met kinderen, met name bij situaties waarin er sprake is van kindermishandeling. Hierbij wordt gekeken naar de manieren waarop de kinderen kunnen worden ondersteund en begeleid in hun ontwikkeling. De methode richt zich op het opbouwen van een vertrouwensrelatie tussen de hulpverlener en het kind, zodat het kind zich veilig en beveiligd kan voelen.
De methode bevat hulpmiddelen zoals de 3 huizen en het Veilige Huis, waarin de kinderen kunnen praten en tekenen over hun ervaringen. Deze hulpmiddelen worden gebruikt om het kind te helpen bij het opbouwen van een veiligheidsplan, waarin de positieve aspecten van het gezin worden benadrukt en er wordt gekeken naar de factoren die bijdragen aan een veilige omgeving voor het kind. De methode richt zich op het opbouwen van een partnerschap tussen de hulpverlener en het kind, zodat er een betere samenwerking kan ontstaan.
De methode richt zich ook op het werken met situaties van ontkenning van kindermishandeling/huiselijk geweld. Hierbij wordt gekeken naar de manieren waarop de hulpverlener kan omgaan met de ontkenning van de ouders en het kind. De methode richt zich op het opbouwen van een partnerschap tussen de hulpverlener en de ouders, zodat er een betere samenwerking kan ontstaan.
De methode bevat hulpmiddelen zoals de 3 huizen en het Veilige Huis, waarin de kinderen kunnen praten en tekenen over hun ervaringen. Deze hulpmiddelen worden gebruikt om het kind te helpen bij het opbouwen van een veiligheidsplan, waarin de positieve aspecten van het gezin worden benadrukt en er wordt gekeken naar de factoren die bijdragen aan een veilige omgeving voor het kind. De methode richt zich op het opbouwen van een partnerschap tussen de hulpverlener en de ouders, zodat er een betere samenwerking kan ontstaan.
De methode "Signs of Safety" is gericht op het opbouwen van een veiligheidsplan voor kinderen in gevaarlijke situaties. De methode richt zich op het oplossen van problemen en het versterken van de opvoedingsvaardigheden van de ouders. De methode is gericht op het opbouwen van een partnerschap tussen de hulpverlener en de ouders, zodat er een betere samenwerking kan ontstaan. De methode richt zich op het opbouwen van een betrouwbare en veilige omgeving voor het kind, zodat het kind zich veilig en beveiligd kan voelen. De methode bevat hulpmiddelen zoals de 3 huizen en het Veilige Huis, waarin de kinderen kunnen praten en tekenen over hun ervaringen. Deze hulpmiddelen worden gebruikt om het kind te helpen bij het opbouwen van een veiligheidsplan, waarin de positieve aspecten van het gezin worden benadrukt en er wordt gekeken naar de factoren die bijdragen aan een veilige omgeving voor het kind. De methode richt zich op het opbouwen van een partnerschap tussen de hulpverlener en de ouders, zodat er een betere samenwerking kan ontstaan.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet