Cursus Opvoeden Pubers: Hulpmiddelen en Strategieën voor Ouders
juli 5, 2025
In de hedendaagse maatschappij is opvoeding van kinderen een cruciale taak die niet enkel op de ouders, maar ook op de samenwerking tussen verschillende betrokkenen, zoals onderwijsinstellingen en gezondheidsdiensten, aankomt. In dit artikel wordt aandacht besteed aan het onderzoek naar samen opvoeden, met name in het kader van het onderzoek van de Hoge School Amsterdam (HVA). Het onderzoek, dat is uitgevoerd in samenwerking met meerdere partijen, richt zich op de manier waarop ouders en onderwijskundigen samenwerken om kinderen te begeleiden bij hun ontwikkeling. Dit onderzoek is gebaseerd op gegevens uit meerdere bronnen, waaronder de HVA-website en andere relevante bronnen.
De HVA onderzoekt hoe ouders en onderwijskundigen samen kunnen werken om kinderen te ondersteunen bij hun leerproces. Dit is van belang, aangezien de samenwerking tussen ouders en school een cruciale rol speelt in de ontwikkeling van kinderen. In het kader van dit onderzoek worden er projecten opgezet waarin ouders worden betrokken bij het leren van hun kinderen. Zo is er bijvoorbeeld het project “positief opvoeden in de kindertuin – PECe”, dat gericht is op het verbeteren van de communicatie tussen ouders en kinderopvang. Dit project is ontstaan in het kader van het onderzoek naar de pedagogische functie van onderwijs en opvoeding.
Een ander aspect van het onderzoek is de begeleiding en ondersteuning van ouders bij het opvoeden van hun kinderen. Er wordt gekeken naar de manier waarop ouders kunnen worden ondersteund bij het leren van hun kinderen. Hierbij speelt de rol van de onderwijsinstellingen een belangrijke rol. Bijvoorbeeld, het project “ondersteuningsroute bewegen en motoriek” richt zich op het bevorderen van de motorische ontwikkeling van kinderen en het geven van ondersteuning aan ouders in dit proces. Ook het project “toolkit pepa samenwerking voor motorische ontwikkeling” is gericht op het ondersteunen van de samenwerking tussen ouders en onderwijskundigen bij de motorische ontwikkeling van kinderen.
De HVA onderzoekt ook de invloed van innovatie en technologie op het opvoedingsproces. Er wordt gekeken naar de manier waarop nieuwe technologieën kunnen worden ingezet om ouders en onderwijskundigen te helpen bij de opvoeding van kinderen. Zo is er het project “de opkomst van nieuwe gezinnen: hoe kunnen we hen helpen om te bloeien”, dat gericht is op de begeleiding van nieuwe gezinnen in hun opvoedingsproces. Ook het project “ondersteuningsroute bewegen en motoriek” is een voorbeeld van innovatie in het opvoedingsproces.
De HVA onderzoekt ook de invloed van samenwerking tussen ouders en onderwijskundigen op de ontwikkeling van kinderen. Er wordt gekeken naar de manier waarop deze samenwerking kan bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen. Bijvoorbeeld, het project “positief opvoeden in de kindertuin – PECe” richt zich op het verbeteren van de communicatie tussen ouders en kinderopvang, wat kan bijdragen aan een betere ontwikkeling van kinderen. Ook het project “toolkit pepa samenwerking voor motorische ontwikkeling” is gericht op het verbeteren van de samenwerking tussen ouders en onderwijskundigen bij de motorische ontwikkeling van kinderen.
Een belangrijk onderdeel van het onderzoek is de ondersteuning en begeleiding van ouders bij het opvoeden van hun kinderen. Er wordt gekeken naar de manier waarop ouders kunnen worden ondersteund bij het leren van hun kinderen. Hierbij speelt de rol van de onderwijsinstellingen een belangrijke rol. Bijvoorbeeld, het project “ondersteuningsroute bewegen en motoriek” richt zich op het bevorderen van de motorische ontwikkeling van kinderen en het geven van ondersteuning aan ouders in dit proces. Ook het project “toolkit pepa samenwerking voor motorische ontwikkeling” is gericht op het ondersteunen van de samenwerking tussen ouders en onderwijskundigen bij de motorische ontwikkeling van kinderen.
Samenwerking tussen ouders en onderwijskundigen is van cruciaal belang voor de ontwikkeling van kinderen. De HVA onderzoekt op verschillende manieren hoe deze samenwerking kan worden verbeterd en ondersteund. Hierbij spelen innovatie, technologie, en ondersteuning van ouders een belangrijke rol. Door deel te nemen aan projecten zoals “positief opvoeden in de kindertuin – PECe” en “toolkit pepa samenwerking voor motorische ontwikkeling”, kunnen ouders en onderwijskundigen beter samenwerken om kinderen te ondersteunen bij hun ontwikkeling. Deze onderzoeken helpen om een beter begrip te krijgen van de invloed van samenwerking op de ontwikkeling van kinderen en hoe deze kan worden verbeterd.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet