Opleiding tot kinderbegeleider: een weg naar een betrokken rol in de jeugd
juli 12, 2025
De komst van een tweede kind is een bijzondere gebeurtenis, maar brengt aanzienlijke financiële overwegingen met zich mee. Naast de emotionele voorbereiding is het essentieel om een realistisch beeld te hebben van de kosten die verbonden zijn aan een tweede kind, met name de kosten voor kinderopvang. Dit artikel geeft een overzicht van de financiële aspecten, gebaseerd op beschikbare gegevens, en biedt inzicht in de kinderopvangtoeslag en de veranderingen die de financiële situatie van ouders kunnen beïnvloeden.
Een tweede kind brengt onvermijdelijk kosten met zich mee, variërend van luiers en kleding tot kinderopvang en toekomstige schoolkosten. Hoewel sommige kosten lager kunnen uitvallen dan bij het eerste kind, doordat bepaalde spullen hergebruikt kunnen worden, blijven de totale kosten aanzienlijk. Schattingen geven aan dat de eenmalige kosten voor een nieuwe baby ongeveer 670 euro bedragen, met aanvullende kosten van ongeveer 1135 euro. Daarbij komen nog maandelijkse kosten van 35 euro voor luiers. Deze bedragen betreffen echter alleen de babytijd; de kosten voor opvang, basisschool en middelbare school komen daar nog bovenop.
Het is belangrijk te erkennen dat een tweede kind vaak minder kost dan het eerste, omdat ouders vaak al veel benodigdheden in huis hebben en ook meer financiële steun van de overheid kunnen ontvangen. Echter, de kosten voor kinderopvang blijven een belangrijke factor.
De overheid biedt financiële ondersteuning in de vorm van kinderopvangtoeslag om de kosten te verlichten. De hoogte van de toeslag is afhankelijk van het inkomen van de ouders, het aantal uren kinderopvang dat wordt afgenomen, en het uurtarief van de opvang. De Belastingdienst biedt een rekenhulp waarmee ouders kunnen berekenen hoeveel kinderopvangtoeslag zij in hun specifieke situatie kunnen ontvangen.
In 2025 zijn er wijzigingen in de kinderopvangtoeslag. De toeslagpercentages voor de eerste kindtabel, die geldt voor het kind met de meeste opvanguren, worden voor ouders met een inkomen tussen 29.393 en 159.224 euro verhoogd met maximaal 8,7 procentpunt. De toeslagpercentages voor de tweede kindtabel, die geldt voor het tweede kind en alle daaropvolgende kinderen, worden voor ouders met een inkomen tussen 29.393 en 52.519 euro beperkt opgehoogd met maximaal 1,5 procentpunt. Hierdoor daalt de vergoeding in de tweede kindtabel voor geen enkele inkomensgroep lager dan het nieuwe vergoedingspercentage in de eerste kindtabel. De vaste voet in de eerste kindtabel blijft 33,3%, maar treedt vanaf een hoger inkomen in werking (159.225 euro). De vaste voet in de tweede kindtabel blijft ongewijzigd.
De hoogte van de kinderopvangtoeslag voor een tweede kind hangt dus af van de inkomens van de ouders en de kosten die worden gemaakt voor de opvang. Het kan voordeliger zijn om twee kinderen op de opvang te hebben zitten, omdat je dan meer kosten voor de opvang vergoed krijgt.
Kinderopvang kan uiteenlopende prijzen hebben, afhankelijk van de soort kinderopvang, de regio waar men woont, en of eten en drinken zijn inbegrepen in de prijs. Kinderdagverblijven hebben gemiddeld een uurtarief van €7,33, gastouders €5,50, en buitenschoolse opvang €6,70. Kinderopvangorganisaties mogen echter een hoger uurtarief vragen dan de vastgestelde maximum uurprijs, en ouders moeten het verschil zelf betalen.
In 2023 betaalde driekwart van de ouders voor minstens één kind een hoger uurtarief dan de maximum uurprijs. De totale opvangkosten bedroegen gemiddeld 8.950 euro per kind, waarvan 64 procent werd vergoed via de kinderopvangtoeslag en 36 procent door de ouders zelf.
De maximale vergoedingen per uur in 2025 zijn als volgt: dagopvang €10,71, buitenschoolse opvang €9,52, en gastouderopvang €8,10.
In het tweede kwartaal van 2024 gingen gemiddeld 920.000 kinderen met kinderopvangtoeslag naar de opvang, een stijging van 17.000 kinderen (+ 1,9%) ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2023. Van deze kinderen gingen er 392.000 naar de dagopvang, 466.000 naar de buitenschoolse opvang en 80.000 naar de gastouderopvang. Het gebruik van kinderdagcentra en buitenschoolse opvang neemt toe, terwijl het aantal kinderen dat naar de gastouderopvang gaat, afneemt.
Het gemiddelde gebruik in uren per kind per maand is bij alle vormen van kinderopvang stabiel gebleven.
Er is een wetsvoorstel ingediend om de maximum uurprijzen binnen de kinderopvangtoeslag in 2026 eenmalig niet te indexeren. Dit besluit maakt deel uit van de afspraken in het hoofdlijnenakkoord, bedoeld om de overheidsfinanciën te stabiliseren. Het levert een besparing op van € 254 miljoen per jaar.
Hoewel het kabinet dit verantwoord acht vanwege de recente investeringen in de kinderopvangtoeslag, kan het leiden tot een daling van de toegankelijkheid van kinderopvang voor ouders met lage inkomens, omdat zij geen hoger vergoedingspercentage ontvangen.
Naast de kinderopvangtoeslag kunnen ouders ook recht hebben op kinderbijslag en kindgebonden budget. De kinderbijslag wordt automatisch verhoogd bij de geboorte van een tweede kind (223,37 euro per kwartaal voor kinderen tot 5 jaar). Het kindgebonden budget wordt automatisch uitbetaald wanneer men er recht op heeft.
Er zijn verschillende manieren om de kosten voor een tweede kind te beperken. Hergebruik van spullen, het aanvragen van gratis zwangerschapsdozen, het vragen van duurdere spullen als cadeau, en het besparen op kosten door wasbare luiers te kopen, zijn allemaal effectieve strategieën.
Kinderopvang biedt niet alleen een oplossing voor werkende ouders, maar stimuleert ook de ontwikkeling van kinderen. Kinderen leren bij de kinderopvang vaak met andere kinderen spelen en delen, ze bewegen veel, en ze worden gestimuleerd in hun creativiteit, sociale vaardigheden en motoriek.
De financiële aspecten van kinderopvang voor een tweede kind zijn complex en vereisen zorgvuldige planning. De kosten kunnen aanzienlijk zijn, maar er zijn verschillende vormen van financiële ondersteuning beschikbaar, zoals kinderopvangtoeslag, kinderbijslag en kindgebonden budget. Het is belangrijk om goed geïnformeerd te zijn over de mogelijkheden en om de verschillende soorten kinderopvang en hun tarieven te vergelijken. Het wetsvoorstel om de maximum uurprijzen niet te indexeren in 2026 kan de toegankelijkheid van kinderopvang voor ouders met lage inkomens beïnvloeden, en het is belangrijk om dit in overweging te nemen bij het maken van financiële beslissingen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet