Compassie in de opvoeding: hoe je kinderen met empathie en zorgzaamheid ondersteunt
juli 5, 2025
Bewust opvoeden is een aanpak die gericht is op het begrijpen en begeleiden van kinderen op een manier die rekening houdt met hun unieke persoonlijkheid, gevoeligheden en ontwikkelingsfasen. Dit concept wordt vaak geassocieerd met een holistische benadering, waarbij zowel lichamelijke als emotionele, mentale en spirituele aspecten van het kind in het oog worden gehouden. In de bronnen die hier beschikbaar zijn, komt dit idee terug in verschillende vormen, zoals boeken, trainingen en theorieën. In dit artikel wordt ingegaan op de kernprincipes van bewust opvoeden, de rol van de ouder of opvoeder, en de betekenis van de ontwikkelingsfasen van kinderen tot 12 jaar.
Bewust opvoeden is gericht op het begrijpen van de unieke kwaliteiten van elk kind. Volgens het boek Kinderen bewust (op)voeden zijn kinderen van deze tijd anders dan vroeger. Ze zijn gevoeliger, hebben een sterke intuïtie en zijn vaak betrokken bij het veranderen van de wereld. Ze dragen een boodschap uit: het is tijd voor verandering. In plaats van hen te labelen, moet er anders over gedacht worden. Dit vereist een benadering die rekening houdt met hun behoeften, maar ook met hun potentie.
Een van de belangrijkste aspecten van bewust opvoeden is het begrijpen van overprikkeling. In het boek Overprikkeling bij kinderen wordt uitgelegd hoe kinderen snel overprikkeld kunnen raken door zowel interne als externe prikkels. De term prikkelprofiel wordt gebruikt om de manier waarop kinderen prikkels verwerken te beschrijven. Emotieregulatie, zelfliefde en authenticiteit spelen hierbij een rol. De Prikkelstorm methode biedt tools om met deze situaties om te gaan, waardoor ouders en opvoeders beter kunnen leren omgaan met de uigebalde energie van kinderen.
Een van de kernpunten van bewust opvoeden is dat ouders en opvoeders zichzelf en hun gedrag moeten beoordelen. In het boek Bewust opvoeden en begeleiden wordt duidelijk gemaakt dat elk kind in de eerste twaalf jaar van zijn leven door vier levensfasen gaat. Deze fasen zijn gerelateerd aan de theorie van psycholoog Erik Erikson, die acht ontwikkelingsfasen heeft beschreven. De eerste vier fasen, namelijk van geboorte tot twaalf jaar, zijn van groot belang voor de persoonlijkheidsontwikkeling van het kind.
Elk kind heeft de vrijheid om dingen te leren door vallen en opstaan. Wat voor een kind geldt, geldt ook voor de ouder. Door een andere houding en gedrag naar het kind toe te nemen, kan de ouder beter naar zichzelf kijken en experimenteren met betere manieren van omgaan. Dit vereist een open blik op de eigen jeugd en een bereidheid om te leren van fouten.
De vier levensfasen van kinderen tot 12 jaar worden in verschillende bronnen beschreven. In Bewust opvoeden en begeleiden wordt de eerste fase beschreven als het welkom heten van de baby. In deze fase leren kinderen over vertrouwen en veiligheid. De tweede fase, de peutertijd, is gericht op autonomie en initiatief. De derde fase, de kleutertijd, gaat over creativiteit en verbeelding. De vierde fase, de jaren van het leren, is gericht op het opbouwen van kennis en het ontwikkelen van sociale vaardigheden.
In elk van deze fasen heeft het kind een les te leren. De ouder of opvoeder moet hierbij helpen door de juiste begeleiding te bieden. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door partnervragen en partneroefeningen. Deze oefeningen helpen de ouder om beter te leren luisteren en te begrijpen wat het kind nodig heeft.
Een ander aspect van bewust opvoeden is de invloed van de chakra’s en de aura op de ontwikkeling van een kind. In het boek Kinderen bewust (op)voeden wordt uitgelegd dat de chakra’s verantwoordelijk zijn voor verschillende aspecten van het lichaam en de geest. Bijvoorbeeld de wortelchakra is verantwoordelijk voor veiligheid en basisbehoeften, terwijl het hartchakra verantwoordelijk is voor liefde en verbintenissen. De aura is een energievlies dat het lichaam omringt en invloed heeft op de mentale en emotionele toestand van een kind.
Deze concepten worden vaak toegepast in een holistische benadering van opvoeding. Hierbij wordt rekening gehouden met de fysieke, emotionele, mentale en spirituele behoeften van het kind. Dit vereist een diepgaand begrip van de natuurlijke krachten van het kind en de manier waarop deze kunnen worden gestimuleerd of beïnvloed.
Een van de belangrijkste dingen bij bewust opvoeden is dat de ouder een rol speelt bij het leggen van een basisfundament voor het kind. Dit fundamenteel is nodig om het kind te laten opgroeien met zelfvertrouwen en weerbaarheid. In het boek Bewust opvoeden en begeleiden wordt uitgelegd dat dit fundamenteel niet alleen door de ouder wordt opgebouwd, maar ook door anderen in het leven van het kind, zoals de partner, grootouders en andere belangrijke figuren.
De ouder moet hierbij actief zijn door partnervragen en partneroefeningen te gebruiken. Deze oefeningen helpen de ouder om beter te leren luisteren en te begrijpen wat het kind nodig heeft. Daarnaast biedt het boek concrete handvatten om te helpen bij het begeleiden van het kind in verschillende situaties.
Een ander aspect dat in het boek Kinderen bewust (op)voeden wordt besproken, is de invloed van de mannelijke en vrouwelijke energie op het gedrag van het kind. Volgens de auteur zijn kinderen van deze tijd vaak gevoeliger voor deze energieën en kunnen ze hierdoor sneller overprikkeld raken. Dit vereist dat ouders en opvoeders rekening houden met de manier waarop ze zelf met deze energieën omgaan.
De mannelijke energie wordt vaak geassocieerd met kracht, actie en doelgerichtheid, terwijl de vrouwelijke energie gericht is op empathie, creativiteit en verbintenissen. Beide energieën zijn belangrijk voor de ontwikkeling van het kind, en de ouder moet hierbij een balans zien te vinden.
Overprikkeling is een belangrijk thema in het boek Overprikkeling bij kinderen. Hierin wordt uitgelegd dat kinderen van deze tijd sneller overprikkeld kunnen raken door zowel interne als externe prikkels. De auteur legt uit dat dit niet alleen te maken heeft met het gedrag van het kind, maar ook met de manier waarop de ouder of opvoeder hiermee omgaat.
De Prikkelstorm methode biedt tools om met deze situaties om te gaan. Deze methode helpt ouders en opvoeders om beter te leren omgaan met de uigebalde energie van kinderen. Door de juiste technieken te leren, kunnen ouders en opvoeders helpen bij het opbouwen van een betere emotieregulatie en een betere omgang met prikkels.
De invloed van de chakra’s op de ontwikkeling van het kind wordt in het boek Kinderen bewust (op)voeden uitgelegd. Elke chakra staat voor een bepaalde functie in het lichaam en de geest. Bijvoorbeeld het voorhoofdchakra staat voor intuïtie en inzicht, terwijl het kroonchakra verantwoordelijk is voor spiritueel bewustzijn.
Deze concepten worden vaak toegepast in een holistische benadering van opvoeding. Hierbij wordt rekening gehouden met de fysieke, emotionele, mentale en spirituele behoeften van het kind. Dit vereist een diepgaand begrip van de natuurlijke krachten van het kind en de manier waarop deze kunnen worden gestimuleerd of beïnvloed.
Bewust opvoeden is een holistische benadering van kinderopvoeding die gericht is op het begrijpen en begeleiden van kinderen op een manier die rekening houdt met hun unieke persoonlijkheid, gevoeligheden en ontwikkelingsfasen. In dit artikel zijn de kernprincipes van bewust opvoeden besproken, waaronder de rol van de ouder of opvoeder, de betekenis van de ontwikkelingsfasen van kinderen tot 12 jaar, en de invloed van de chakra’s en de aura op de ontwikkeling van het kind. Bovendien is uitgelegd hoe de overprikkeling en de mannelijke en vrouwelijke energie invloed kunnen hebben op het gedrag van het kind.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet