Christelijke opvoeding: De kracht van geloof en waarden in de opvoeding van kinderen
juli 5, 2025
De leraar lichamelijke opvoeding speelt een cruciale rol in het onderwijs, met name in de eerste graad. Het beroepsprofiel van deze leraar is van groot belang voor de kwaliteit van het bewegingsonderwijs en de professionalisering van het vak. Het beroepsprofiel is opgesteld door de Koninklijke Vereniging voor Lichamelijke Opvoeding (KVLO), waarin de kerncompetenties, verantwoordelijkheden en verwachtingen van de leraar worden beschreven. In dit artikel worden de belangrijkste aspecten van het beroepsprofiel van de leraar lichamelijke opvoeding uit 2017 behandeld, gebaseerd op de beschikbare bronnen.
Het beroepsprofiel van de leraar lichamelijke opvoeding is ontwikkeld in samenwerking met de beroepspraktijk en is gebaseerd op de bekwaamheidseisen van de Onderwijscoöperatie uit 2014. Deze bekwaamheidseisen vormen de uitgangspunt voor het opstellen van het beroepsprofiel. De KVLO heeft in 2017 een vernieuwd beroepsprofiel gepresenteerd, dat gebaseerd is op een gedeelde visie en samenwerking binnen de beroepsgroep. Dit document biedt een actuele beschrijving van de professionaliteit en de bijbehorende verantwoordelijkheden van de leraar lichamelijke opvoeding. De KVLO benadrukt dat het beroepsprofiel bijdraagt aan de professionalisering van het vak en aan de kwaliteit van het bewegingsonderwijs in Nederland, in lijn met de missie van de KVLO: "Goed leren bewegen".
De kerncompetenties van de leraar lichamelijke opvoeding omvatten onder andere het aanbieden van een divers en uitdagend bewegingsprogramma, het omgaan met verschillen in lichaamsbeweging, het werken met een professionele benadering en het stimuleren van een gezonde levensstijl bij leerlingen. Deze competenties worden afgeleid van de set van zeven SBL (Stichting Beroepskwaliteit Leraren) competenties, zoals vastgesteld door de SBL en omschreven in de Wet op de beroepen in het onderwijs (wet BIO). De SBL-competentie "vakinhoudelijk & didactisch competent" is hier gesplitst om zodoende de vereisten voor de leraar lichamelijke opvoeding beter af te schilderen.
De leraar lichamelijke opvoeding is betrokken bij het werkveld en werkt nauw samen met de beroepspraktijk. Het beroepsprofiel benadrukt de betrokkenheid bij de praktijk en de samenwerking met andere beroepssectoren. De opleidingen Beeldende Kunst en Vormgeving hebben gezamenlijk met de beroepspraktijk een geactualiseerd beroepsprofiel opgesteld en daarvan afgeleid opleidingsprofielen en competenties voor deze opleidingen. Deze samenwerking zorgt voor een realistische en praktijkgerichte opleiding, zodat de leraar lichamelijke opvoeding zich goed kan voorbereiden op het werkveld.
De leraar lichamelijke opvoeding moet ook rekening houden met de verschillen in lichaamsbeweging en de behoeften van elk kind. Dit vereist een zorgvuldige inschatting van de individuele leerlingen en het aanpassen van het onderwijs aan hun niveau en mogelijkheden. Daarnaast is het belangrijk om een positieve en uitdagende omgeving te creëren waarin leerlingen zich veilig en comfortabel voelen.
De leraar lichamelijke opvoeding is een belangrijk onderdeel van het onderwijs, met name in de eerste graad. Het beroepsprofiel benadrukt de rol van de leraar als onderwijsprofessional die zowel de vakinhoudelijke als de didactische competenties moet kunnen combineren. De leraar moet in staat zijn om een divers en uitdagend bewegingsprogramma aan te bieden, zowel in de klas als in het veld. Daarnaast is het belangrijk dat de leraar lichamelijke opvoeding werkt met een professionele benadering, waarbij het belang van gezondheid en lichaamsbeweging centraal staat.
De leraar lichamelijke opvoeding moet ook rekening houden met de verschillen in lichaamsbeweging en de behoeften van elk kind. Dit vereist een zorgvuldige inschatting van de individuele leerlingen en het aanpassen van het onderwijs aan hun niveau en mogelijkheden. Daarnaast is het belangrijk om een positieve en uitdagende omgeving te creëren waarin leerlingen zich veilig en comfortabel voelen.
De KVLO benadrukt dat het beroepsprofiel van de leraar lichamelijke opvoeding gericht is op de professionalisering van het vak en de kwaliteit van het bewegingsonderwijs. De leraar lichamelijke opvoeding speelt een cruciale rol in het stimuleren van een gezonde levensstijl bij leerlingen, met name in de eerste graad. De leraar moet in staat zijn om een divers en uitdagend bewegingsprogramma aan te bieden, zowel in de klas als in het veld. Daarnaast is het belangrijk dat de leraar lichamelijke opvoeding werkt met een professionele benadering, waarbij het belang van gezondheid en lichaamsbeweging centraal staat.
De leraar lichamelijke opvoeding moet ook rekening houden met de verschillen in lichaamsbeweging en de behoeften van elk kind. Dit vereist een zorgvuldige inschatting van de individuele leerlingen en het aanpassen van het onderwijs aan hun niveau en mogelijkheden. Daarnaast is het belangrijk om een positieve en uitdagende omgeving te creëren waarin leerlingen zich veilig en comfortabel voelen.
Het beroepsprofiel van de leraar lichamelijke opvoeding is van groot belang voor de kwaliteit van het bewegingsonderwijs en de professionalisering van het vak. Het beroepsprofiel is opgesteld door de KVLO en is gebaseerd op de bekwaamheidseisen van de Onderwijscoöperatie uit 2014. De leraar lichamelijke opvoeding speelt een cruciale rol in het onderwijs, met name in de eerste graad. Het beroepsprofiel benadrukt de betrokkenheid bij de praktijk en de samenwerking met andere beroepssectoren. De leraar lichamelijke opvoeding moet in staat zijn om een divers en uitdagend bewegingsprogramma aan te bieden, zowel in de klas als in het veld. Daarnaast is het belangrijk dat de leraar lichamelijke opvoeding werkt met een professionele benadering, waarbij het belang van gezondheid en lichaamsbeweging centraal staat.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet