Bureau Beeldvisie: Ondersteuning voor kinderen in het onderwijs en de jeugdzorg
juli 5, 2025
De rol van de leraar lichamelijke opvoeding (LO) is van groot belang in het onderwijs. Hij draagt zorg voor de fysieke, sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen. Daarnaast speelt hij een sleutelrol in het bevorderen van een gezonde leefstijl en het stimuleren van een actieve deelname aan de beweeg- en sportcultuur, zowel binnen als buiten de school. Het beroepscompetentieprofiel voor leraren lichamelijke opvoeding is daarom van groot belang, omdat het de kwaliteitseisen en verantwoordelijkheden van de leraar beschrijft.
Het beroepscompetentieprofiel voor leraren lichamelijke opvoeding is een document dat de kwaliteitseisen en verantwoordelijkheden van de leraar beschrijft. Het is opgesteld door de KVLO in 2004 en sluit aan bij het ontstaan van meer functiedifferentiatie. Het beroepscompetentieprofiel benoemt tien kerntaken die de vakleraar lichamelijke opvoeding binnen drie verschillende contexten uitvoert: als leraar in de les lichamelijke opvoeding, als leraar en collega binnen de vaksectie en de school, en als leraar in het brede maatschappelijke veld van bewegen en sport. Vervolgens worden tien competenties benoemd met daarvan afgeleid één kerntaak en verschillende kernopgaven.
De leraar LO heeft een unieke rol in het bevorderen van de fysieke, sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen. Daarnaast speelt hij of zij een sleutelrol in het bevorderen van een gezonde leefstijl en het stimuleren van een actieve deelname aan de beweeg- en sportcultuur, zowel binnen als buiten de school. Het beroepsprofiel beschrijft de kern van het handelen van de leraar LO aan de hand van vijf samenhangende domeinen: vakinhoudelijk handelen, vakdidactisch handelen, pedagogisch handelen, onderzoekend handelen en professionele identiteit.
Het beroepsprofiel leraar lichamelijke opvoeding beschrijft de kwaliteit van de leraar lichamelijke opvoeding in de vorm van de zeven beroepscompetenties zoals die door de Stichting Beroepskwaliteit Leraren zijn beschreven en wettelijk zijn vastgelegd. Het is een actuele beschrijving van de professionaliteit en de bijbehorende verantwoordelijkheden van de leraar lichamelijke opvoeding. Het weerspiegelt de voortdurende ontwikkeling van het vakgebied en de veranderende eisen die de maatschappij stelt aan onderwijsprofessionals.
Bij de herijking van het beroepsprofiel van de leraar lichamelijke opvoeding zijn de bekwaamheidseisen voor leraren, opgesteld door de Onderwijscoöperatie, als uitgangspunt genomen. Hiermee wordt aangesloten bij de Wet BIO (beroepen in het onderwijs) en onderwijsbrede uitgangspunten. De bekwaamheidseisen maken onderdeel uit van de omschrijving van het beroep leraar.
Het beroepscompetentieprofiel voor leraren lichamelijke opvoeding is van groot belang, omdat het de kwaliteitseisen en verantwoordelijkheden van de leraar beschrijft. Het is opgesteld door de KVLO in 2004 en sluit aan bij het ontstaan van meer functiedifferentiatie. Het beroepscompetentieprofiel benoemt tien kerntaken die de vakleraar lichamelijke opvoeding binnen drie verschillende contexten uitvoert. Vervolgens worden tien competenties benoemd met daarvan afgeleid één kerntaak en verschillende kernopgaven. Het beroepsprofiel beschrijft de kern van het handelen van de leraar LO aan de hand van vijf samenhangende domeinen: vakinhoudelijk handelen, vakdidactisch handelen, pedagogisch handelen, onderzoekend handelen en professionele identiteit. Het beroepsprofiel leraar lichamelijke opvoeding beschrijft de kwaliteit van de leraar lichamelijke opvoeding in de vorm van de zeven beroepscompetenties zoals die door de Stichting Beroepskwaliteit Leraren zijn beschreven en wettelijk zijn vastgelegd. Het is een actuele beschrijving van de professionaliteit en de bijbehorende verantwoordelijkheden van de leraar lichamelijke opvoeding. Het weerspiegelt de voortdurende ontwikkeling van het vakgebied en de veranderende eisen die de maatschappij stelt aan onderwijsprofessionals.
Het beroepscompetentieprofiel voor leraren lichamelijke opvoeding is van groot belang, omdat het de kwaliteitseisen en verantwoordelijkheden van de leraar beschrijft. Het is opgesteld door de KVLO in 2004 en sluit aan bij het ontstaan van meer functiedifferentiatie. Het beroepscompetentieprofiel benoemt tien kerntaken die de vakleraar lichamelijke opvoeding binnen drie verschillende contexten uitvoert. Vervolgens worden tien competenties benoemd met daarvan afgeleid één kerntaak en verschillende kernopgaven. Het beroepsprofiel beschrijft de kern van het handelen van de leraar LO aan de hand van vijf samenhangende domeinen: vakinhoudelijk handelen, vakdidactisch handelen, pedagogisch handelen, onderzoekend handelen en professionele identiteit. Het beroepsprofiel leraar lichamelijke opvoeding beschrijft de kwaliteit van de leraar lichamelijke opvoeding in de vorm van de zeven beroepscompetenties zoals die door de Stichting Beroepskwaliteit Leraren zijn beschreven en wettelijk zijn vastgelegd. Het is een actuele beschrijving van de professionaliteit en de bijbehorende verantwoordelijkheden van de leraar lichamelijke opvoeding. Het weerspiegelt de voortdurende ontwikkeling van het vakgebied en de veranderende eisen die de maatschappij stelt aan onderwijsprofessionals.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet