logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Beroepscompetentieprofiel voor leraren lichamelijke opvoeding

De rol van de leraar lichamelijke opvoeding (LO) is van groot belang in het onderwijs. Hij draagt zorg voor de fysieke, sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen. Daarnaast speelt hij een sleutelrol in het bevorderen van een gezonde leefstijl en het stimuleren van een actieve deelname aan de beweeg- en sportcultuur, zowel binnen als buiten de school. Het beroepscompetentieprofiel voor leraren lichamelijke opvoeding is daarom van groot belang, omdat het de kwaliteitseisen en verantwoordelijkheden van de leraar beschrijft.

Beroepscompetentieprofiel voor leraren lichamelijke opvoeding

Het beroepscompetentieprofiel voor leraren lichamelijke opvoeding is een document dat de kwaliteitseisen en verantwoordelijkheden van de leraar beschrijft. Het is opgesteld door de KVLO in 2004 en sluit aan bij het ontstaan van meer functiedifferentiatie. Het beroepscompetentieprofiel benoemt tien kerntaken die de vakleraar lichamelijke opvoeding binnen drie verschillende contexten uitvoert: als leraar in de les lichamelijke opvoeding, als leraar en collega binnen de vaksectie en de school, en als leraar in het brede maatschappelijke veld van bewegen en sport. Vervolgens worden tien competenties benoemd met daarvan afgeleid één kerntaak en verschillende kernopgaven.

Essentie van het handelen van de leraar LO

De leraar LO heeft een unieke rol in het bevorderen van de fysieke, sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen. Daarnaast speelt hij of zij een sleutelrol in het bevorderen van een gezonde leefstijl en het stimuleren van een actieve deelname aan de beweeg- en sportcultuur, zowel binnen als buiten de school. Het beroepsprofiel beschrijft de kern van het handelen van de leraar LO aan de hand van vijf samenhangende domeinen: vakinhoudelijk handelen, vakdidactisch handelen, pedagogisch handelen, onderzoekend handelen en professionele identiteit.

Beroepsprofiel leraar lichamelijke opvoeding

Het beroepsprofiel leraar lichamelijke opvoeding beschrijft de kwaliteit van de leraar lichamelijke opvoeding in de vorm van de zeven beroepscompetenties zoals die door de Stichting Beroepskwaliteit Leraren zijn beschreven en wettelijk zijn vastgelegd. Het is een actuele beschrijving van de professionaliteit en de bijbehorende verantwoordelijkheden van de leraar lichamelijke opvoeding. Het weerspiegelt de voortdurende ontwikkeling van het vakgebied en de veranderende eisen die de maatschappij stelt aan onderwijsprofessionals.

Betrokken werkveld en overige informatie

Bij de herijking van het beroepsprofiel van de leraar lichamelijke opvoeding zijn de bekwaamheidseisen voor leraren, opgesteld door de Onderwijscoöperatie, als uitgangspunt genomen. Hiermee wordt aangesloten bij de Wet BIO (beroepen in het onderwijs) en onderwijsbrede uitgangspunten. De bekwaamheidseisen maken onderdeel uit van de omschrijving van het beroep leraar.

Samenvatting

Het beroepscompetentieprofiel voor leraren lichamelijke opvoeding is van groot belang, omdat het de kwaliteitseisen en verantwoordelijkheden van de leraar beschrijft. Het is opgesteld door de KVLO in 2004 en sluit aan bij het ontstaan van meer functiedifferentiatie. Het beroepscompetentieprofiel benoemt tien kerntaken die de vakleraar lichamelijke opvoeding binnen drie verschillende contexten uitvoert. Vervolgens worden tien competenties benoemd met daarvan afgeleid één kerntaak en verschillende kernopgaven. Het beroepsprofiel beschrijft de kern van het handelen van de leraar LO aan de hand van vijf samenhangende domeinen: vakinhoudelijk handelen, vakdidactisch handelen, pedagogisch handelen, onderzoekend handelen en professionele identiteit. Het beroepsprofiel leraar lichamelijke opvoeding beschrijft de kwaliteit van de leraar lichamelijke opvoeding in de vorm van de zeven beroepscompetenties zoals die door de Stichting Beroepskwaliteit Leraren zijn beschreven en wettelijk zijn vastgelegd. Het is een actuele beschrijving van de professionaliteit en de bijbehorende verantwoordelijkheden van de leraar lichamelijke opvoeding. Het weerspiegelt de voortdurende ontwikkeling van het vakgebied en de veranderende eisen die de maatschappij stelt aan onderwijsprofessionals.

Conclusie

Het beroepscompetentieprofiel voor leraren lichamelijke opvoeding is van groot belang, omdat het de kwaliteitseisen en verantwoordelijkheden van de leraar beschrijft. Het is opgesteld door de KVLO in 2004 en sluit aan bij het ontstaan van meer functiedifferentiatie. Het beroepscompetentieprofiel benoemt tien kerntaken die de vakleraar lichamelijke opvoeding binnen drie verschillende contexten uitvoert. Vervolgens worden tien competenties benoemd met daarvan afgeleid één kerntaak en verschillende kernopgaven. Het beroepsprofiel beschrijft de kern van het handelen van de leraar LO aan de hand van vijf samenhangende domeinen: vakinhoudelijk handelen, vakdidactisch handelen, pedagogisch handelen, onderzoekend handelen en professionele identiteit. Het beroepsprofiel leraar lichamelijke opvoeding beschrijft de kwaliteit van de leraar lichamelijke opvoeding in de vorm van de zeven beroepscompetenties zoals die door de Stichting Beroepskwaliteit Leraren zijn beschreven en wettelijk zijn vastgelegd. Het is een actuele beschrijving van de professionaliteit en de bijbehorende verantwoordelijkheden van de leraar lichamelijke opvoeding. Het weerspiegelt de voortdurende ontwikkeling van het vakgebied en de veranderende eisen die de maatschappij stelt aan onderwijsprofessionals.

Bronnen

  1. Beroepscompetentieprofiel voor leraren lichamelijke opvoeding
  2. Beroepscompetentieprofiel voor leraren lichamelijke opvoeding
  3. Beroepsprofiel Leraar Lichamelijke Opvoeding
  4. Beroepsprofiel Leraar Lichamelijke opvoeding
  5. Beroepsprofiel leraar lichamelijke opvoeding
  6. Beroepscompetentieprofiel voor leraren lichamelijke opvoeding
  7. Beroepscompetentieprofiel voor leraren lichamelijke opvoeding
  8. Beroepsprofiel van de leraar lichamelijke opvoeding 2025-2030
  9. Beroepsprofiel leraar LO
  10. Beroepsprofiel leraar lichamelijke opvoeding

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven