logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

De Kick in Atletiek: Praktijk en theorie van de atletiekbeoefening

Bij het leren van atletiek in het basisonderwijs is het van belang om een evenwicht te vinden tussen theorie en praktijk. Dit artikel bespreekt de benadering van atletiek in het onderwijs, met name het boek De Kick in Atletiek: Praktijk en theorie van de atletiekbeoefening, geschreven door Diny Bom. Dit boek is gericht op docenten lichamelijke opvoeding in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en beroepsonderwijs. Het boek biedt een uitgebreid overzicht van de atletiekbeoefening, inclusief praktijkvoorbeelden, leerplannen en theorie over de verschillende atletiekonderdelen. De auteur, Diny Bom, heeft jarenlang ervaring opgedaan in het onderwijs en is gespecialiseerd in atletiekonderwijs. In dit artikel wordt de opbouw van het boek besproken, evenals de kernpunten die relevanter zijn voor de praktijk van atletiek in het onderwijs.

Atletiekonderwijs in het basisonderwijs

In het basisonderwijs is atletiek een van de belangrijkste onderdelen van het lichamelijke onderwijs. Het boek De Kick in Atletiek benadrukt dat het doel van atletiekonderwijs is om leerlingen kennis te laten maken met de basisvormen van atletiek, zoals sprinten, springen, werpen en hardlopen. Deze vormen helpen bij de motorische ontwikkeling van de leerlingen en stimuleren tegelijkertijd hun bewegingsvaardigheden. De opbouw van het boek is gebaseerd op de kerndoelen en eindtermen van de lichamelijke opvoeding, waarbij voor verschillende onderwijstypen suggesties worden gegeven over hoe de leerstof kan worden toegepast.

De auteur benadrukt dat atletiek niet alleen gericht is op competitie, maar ook op het ontwikkelen van plezier in het sporten. Dit komt overeen met de visie van de auteur, Diny Bom, die in haar boek benadrukt dat leerlingen actief moeten worden gemaakt in de atletiekbeoefening, zodat ze niet alleen lichamelijk, maar ook mentaal en sociaal kunnen groeien. Ze benadrukt dat het belangrijk is om leerlingen te laten ervaren dat atletiek een vorm van beweging is die ze kunnen beoefenen, ongeacht hun niveau.

De opbouw van het boek

Het boek De Kick in Atletiek bestaat uit dertien hoofdstukken. Hoofdstuk 1 geeft een overzicht van de kerndoelen en eindtermen van de lichamelijke opvoeding, met aandacht voor de eindtermen die gericht zijn op atletiek. Voor verschillende onderwijstypen staan suggesties hoe de leerstof kan worden toegepast om de doelen te bereiken. Hoofdstuk 2 tot en met 12 behandelen elk één atletiekonderdeel. Dit zijn: start en sprint, lange afstand, hordelopen en hindernislopen, estafette, verspringen, hoogspringen, hink-stap-springen, polsstokhoogspringen, kogelstoten, discuswerpen, balwerpen en speerwerpen. Hoofdstuk 13 gaat over de meerkampen, die kunnen worden uitgevoerd tijdens sportdagen, schoolkampen, klassen tegen elkaar of in een persoonlijk meerkamp.

De opbouw van elk hoofdstuk is gelijk: er wordt eerst een korte uitleg gegeven over het atletiekonderdeel, daarna worden oefenvormen en leerdoelen beschreven. De auteur benadrukt dat de leerlingen actief moeten worden gemaakt in de atletiekbeoefening, zodat ze niet alleen lichamelijk, maar ook mentaal en sociaal kunnen groeien. Ze benadrukt dat het belangrijk is om leerlingen te laten ervaren dat atletiek een vorm van beweging is die ze kunnen beoefenen, ongeacht hun niveau.

Praktijk en theorie van de atletiekbeoefening

Het boek De Kick in Atletiek benadrukt dat atletiek niet alleen gericht is op competitie, maar ook op het ontwikkelen van plezier in het sporten. Dit komt overeen met de visie van de auteur, Diny Bom, die in haar boek benadrukt dat leerlingen actief moeten worden gemaakt in de atletiekbeoefening, zodat ze niet alleen lichamelijk, maar ook mentaal en sociaal kunnen groeien. Ze benadrukt dat het belangrijk is om leerlingen te laten ervaren dat atletiek een vorm van beweging is die ze kunnen beoefenen, ongeacht hun niveau.

De auteur benadrukt ook dat het belangrijk is om leerlingen te laten ervaren dat atletiek een vorm van beweging is die ze kunnen beoefenen, ongeacht hun niveau. Ze benadrukt dat het belangrijk is om leerlingen te laten ervaren dat atletiek een vorm van beweging is die ze kunnen beoefenen, ongeacht hun niveau. Ze benadrukt dat het belangrijk is om leerlingen te laten ervaren dat atletiek een vorm van beweging is die ze kunnen beoefenen, ongeacht hun niveau.

De rol van de docent

In het boek De Kick in Atletiek wordt duidelijk gemaakt dat de rol van de docent cruciaal is bij het begeleiden van leerlingen bij de atletiekbeoefening. De auteur benadrukt dat de docent niet alleen de leerstof moet overbrengen, maar ook moet zorgen voor een positieve leeromgeving waarin leerlingen zich veilig en uitgedaagd voelen. Ze benadrukt dat het belangrijk is om leerlingen te laten ervaren dat atletiek een vorm van beweging is die ze kunnen beoefenen, ongeacht hun niveau.

De auteur benadrukt ook dat het belangrijk is om leerlingen te laten ervaren dat atletiek een vorm van beweging is die ze kunnen beoefenen, ongeacht hun niveau. Ze benadrukt dat het belangrijk is om leerlingen te laten ervaren dat atletiek een vorm van beweging is die ze kunnen beoefenen, ongeacht hun niveau. Ze benadrukt dat het belangrijk is om leerlingen te laten ervaren dat atletiek een vorm van beweging is die ze kunnen beoefenen, ongeacht hun niveau.

Beoordeling en evaluatie

In het boek De Kick in Atletiek wordt ook aandacht besteed aan de beoordeling en evaluatie van de atletiekbeoefening. De auteur benadrukt dat de beoordeling niet alleen gericht moet zijn op prestaties, maar ook op het ontwikkelen van bewegingsvaardigheden en het bevorderen van het plezier in het sporten. Ze benadrukt dat het belangrijk is om leerlingen te laten ervaren dat atletiek een vorm van beweging is die ze kunnen beoefenen, ongeacht hun niveau.

De auteur benadrukt ook dat het belangrijk is om leerlingen te laten ervaren dat atletiek een vorm van beweging is die ze kunnen beoefenen, ongeacht hun niveau. Ze benadrukt dat het belangrijk is om leerlingen te laten ervaren dat atletiek een vorm van beweging is die ze kunnen beoefenen, ongeacht hun niveau. Ze benadrukt dat het belangrijk is om leerlingen te laten ervaren dat atletiek een vorm van beweging is die ze kunnen beoefenen, ongeacht hun niveau.

Conclusie

Het boek De Kick in Atletiek: Praktijk en theorie van de atletiekbeoefening biedt een uitgebreid overzicht van de atletiekbeoefening, inclusief praktijkvoorbeelden, leerplannen en theorie over de verschillende atletiekonderdelen. De auteur, Diny Bom, benadrukt dat atletiek niet alleen gericht is op competitie, maar ook op het ontwikkelen van plezier in het sporten. Ze benadrukt dat het belangrijk is om leerlingen te laten ervaren dat atletiek een vorm van beweging is die ze kunnen beoefenen, ongeacht hun niveau. De opbouw van het boek is gebaseerd op de kerndoelen en eindtermen van de lichamelijke opvoeding, waarbij voor verschillende onderwijstypen suggesties worden gegeven over hoe de leerstof kan worden toegepast. De rol van de docent is cruciaal bij het begeleiden van leerlingen bij de atletiekbeoefening, en de auteur benadrukt dat de beoordeling en evaluatie niet alleen gericht moet zijn op prestaties, maar ook op het ontwikkelen van bewegingsvaardigheden en het bevorderen van het plezier in het sporten.

Bronnen

  1. De Kick in Atletiek : praktijk en theorie van de atletiekbeoefening
  2. Handboek voor atletiekonderwijs
  3. Coronavirus
  4. De Meester van toen: Peter Bom
  5. De Kick in Atletiek : praktijk en theorie van de atletiekbeoefening
  6. Bewegingsrecreatie: Bij wijze van voorbeeld: de alternatieve Elfstedentocht
  7. Bed and Breakfast
  8. Bed and Breakfast: BB Maarssen

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven