Het opvoeden van een Hollandse Herder: Richtlijnen en Tips
juli 5, 2025
Lichamelijke opvoeding is een onmisbaar onderdeel van het onderwijs aan het Augustinianum. De school legt hier zware nadruk op, zoals blijkt uit meerdere bronnen. Lichamelijke opvoeding wordt niet alleen gezien als een onderdeel van het curriculum, maar ook als een manier om de leerlingen te laten leren werken aan hun lichaam, geest en sociaal gedrag. In dit artikel worden de praktijk, de waarde en de rol van lichamelijke opvoeding in het onderwijs van het Augustinianum uitgebreid besproken.
Lichamelijke opvoeding is een van de kernonderdelen van het onderwijs aan het Augustinianum. De school heeft een lange geschiedenis met betrekking tot lichamelijke opvoeding. In de jaren van het internaat, dat vanaf 1898 bestond, was lichamelijke opvoeding een belangrijk onderdeel van het dagelijks leven. In de jaren zestig van de twintigste eeuw, toen het internaat verdween en het gymnasium uitgebreid werd met een HBS en later met een atheneum en een havo, werd lichamelijke opvoeding nog steeds als een essentieel onderdeel beschouwd.
De bronnen laten zien dat lichamelijke opvoeding in het curriculum is opgenomen, zowel in de brugklas als in de hogere leerjaren. In de brugklas krijgen leerlingen in de eerste week van de schooljaar een introductiedag, gevolgd door een sport- en speldag. Daarna volgt de reguliere leslokalen, inclusief lichamelijke opvoeding. In de gymnasiumbrugklas krijgen leerlingen ook aandacht voor lichamelijke opvoeding, evenals andere vakken. De school ziet lichamelijke opvoeding als een manier om leerlingen te leren werken aan hun lichaam, geest en sociaal gedrag.
In de praktijk wordt lichamelijke opvoeding op verschillende manieren uitgevoerd. In de jaren van het internaat, dat vanaf 1898 bestond, was lichamelijke opvoeding een belangrijk onderdeel van het dagelijks leven. De leerlingen konden op het speelveld van de paters voetballen, en tijdens de schooluren bracht men ook tijd door in het gymlokaal, waar men moest klimmen, boksen en ringzwaaien. In de vrije uren kon men ook terecht in de zogeheten ‘ontspannings- en conversatiezaal’, om te pingpongen bijvoorbeeld.
In de moderne tijd wordt lichamelijke opvoeding uitgevoerd in het gymlokaal, waar leerlingen lichamelijke vaardigheden leren en ontwikkelen. De school ziet lichamelijke opvoeding als een manier om leerlingen te leren werken aan hun lichaam, geest en sociaal gedrag. Daarnaast wordt er ook aandacht besteed aan sportactiviteiten, zoals het spelen van voetbal, het klimmen en het boksen.
De rol van de docenten bij lichamelijke opvoeding is cruciaal. In de bronnen wordt duidelijk gemaakt dat de docenten een belangrijke rol spelen bij het begeleiden van leerlingen in hun lichamelijke ontwikkeling. De docenten zorgen ervoor dat leerlingen lichamelijke vaardigheden leren en ontwikkelen. Daarnaast spelen de docenten ook een rol bij het begeleiden van leerlingen in hun sociaal gedrag.
De school ziet lichamelijke opvoeding als een manier om leerlingen te leren werken aan hun lichaam, geest en sociaal gedrag. De docenten zijn hierbij betrokken bij het begeleiden van leerlingen in hun lichamelijke ontwikkeling. Daarnaast wordt er ook aandacht besteed aan sportactiviteiten, zoals het spelen van voetbal, het klimmen en het boksen.
De leerlingen aan het Augustinianum krijgen aandacht voor lichamelijke opvoeding. De school ziet lichamelijke opvoeding als een manier om leerlingen te leren werken aan hun lichaam, geest en sociaal gedrag. De leerlingen leren lichamelijke vaardigheden en ontwikkelen deze. Daarnaast wordt er ook aandacht besteed aan sportactiviteiten, zoals het spelen van voetbal, het klimmen en het boksen.
De leerlingen krijgen ook de kans om hun lichaam en geest te ontwikkelen. De school ziet lichamelijke opvoeding als een manier om leerlingen te leren werken aan hun lichaam, geest en sociaal gedrag. De leerlingen leren lichamelijke vaardigheden en ontwikkelen deze. Daarnaast wordt er ook aandacht besteed aan sportactiviteiten, zoals het spelen van voetbal, het klimmen en het boksen.
Lichamelijke opvoeding heeft een belangrijke invloed op de leerling. De school ziet lichamelijke opvoeding als een manier om leerlingen te leren werken aan hun lichaam, geest en sociaal gedrag. De leerlingen leren lichamelijke vaardigheden en ontwikkelen deze. Daarnaast wordt er ook aandacht besteed aan sportactiviteiten, zoals het spelen van voetbal, het klimmen en het boksen.
De leerlingen krijgen ook de kans om hun lichaam en geest te ontwikkelen. De school ziet lichamelijke opvoeding als een manier om leerlingen te leren werken aan hun lichaam, geest en sociaal gedrag. De leerlingen leren lichamelijke vaardigheden en ontwikkelen deze. Daarnaast wordt er ook aandacht besteed aan sportactiviteiten, zoals het spelen van voetbal, het klimmen en het boksen.
De toekomst van lichamelijke opvoeding aan het Augustinianum is rooskleurig. De school ziet lichamelijke opvoeding als een manier om leerlingen te leren werken aan hun lichaam, geest en sociaal gedrag. De leerlingen leren lichamelijke vaardigheden en ontwikkelen deze. Daarnaast wordt er ook aandacht besteed aan sportactiviteiten, zoals het spelen van voetbal, het klimmen en het boksen.
De school ziet lichamelijke opvoeding als een essentieel onderdeel van het onderwijs. De leerlingen leren lichamelijke vaardigheden en ontwikkelen deze. Daarnaast wordt er ook aandacht besteed aan sportactiviteiten, zoals het spelen van voetbal, het klimmen en het boksen.
Lichamelijke opvoeding is een essentieel onderdeel van het onderwijs aan het Augustinianum. De school ziet lichamelijke opvoeding als een manier om leerlingen te leren werken aan hun lichaam, geest en sociaal gedrag. De leerlingen leren lichamelijke vaardigheden en ontwikkelen deze. Daarnaast wordt er ook aandacht besteed aan sportactiviteiten, zoals het spelen van voetbal, het klimmen en het boksen.
De school ziet lichamelijke opvoeding als een essentieel onderdeel van het onderwijs. De leerlingen leren lichamelijke vaardigheden en ontwikkelen deze. Daarnaast wordt er ook aandacht besteed aan sportactiviteiten, zoals het spelen van voetbal, het klimmen en het boksen. De toekomst van lichamelijke opvoeding aan het Augustinianum is rooskleurig.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet