logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Ashley: Vanuit de praktijk leren en begeleiden

Ashley is een ervaringsdeskundige die zich al jaren inzet voor het begeleiden van mensen met een verstandelijke beperking. Zij heeft een unieke weg afgelegd, van haar jeugd op straat tot het werken als activiteitenbegeleider en persoonlijk begeleider. In dit artikel worden de leerprocessen, de rol van begeleiders en de belangrijkheid van een sterke samenwerking tussen ouders, begeleiders en specialisten besproken, met aandacht voor de praktijk ervaringen van Ashley.

De rol van een begeleider

In de praktijk is de rol van een begeleider van cruciaal belang, zowel voor de cliënten als voor hun ouders. Ashley heeft in haar werkzaamheden ervaren dat een sterke band tussen begeleider en ouder veel helpt bij het opbouwen van vertrouwen. Zo is het belangrijk dat ouders van tevoren weten hoe hun kind op een bepaalde plek wordt begeleid. Bijvoorbeeld bij de dagbesteding Woutershof in Schiedam, waar Ashley naartoe ging, is het belangrijk dat ouders bij de eerste dag aanwezig zijn om te leren omgaan met het gedrag van hun kind. Dit helpt bij het leren omgaan met de omgeving en het opbouwen van een veilige sfeer.

In de bronnen is duidelijk te zien dat begeleiders vaak een vertrouwenspersoon zijn voor leerlingen of cliënten. Judith, die Ashley begeleidde tijdens haar leerwerk-traject, was voor haar een vertrouwde vraagbaak. Dit betekent dat een begeleider niet alleen helpt bij het leren, maar ook een luisterend oor is voor problemen of frustraties. In het geval van Ashley was het belangrijk dat ze wist dat ze op haar vertrouwen kon rekenen. Dit soort ondersteuning is essentieel bij het leren omgaan met nieuwe situaties, zoals de overgang van school naar een dagbesteding of een werkplek.

Leerprocessen en begeleiding

Ashley heeft in haar werkzaamheden geleerd dat het begeleiden van cliënten met een verstandelijke beperking niet alleen om praktische vaardigheden gaat, maar ook om het leren omgaan met emoties, communicatie en zelfstandigheid. Bijvoorbeeld bij de activiteitenbegeleiding in de Schakel, waar Ashley werkt, wordt er veel aandacht besteed aan het leren omgaan met kleine stappen. Zo wordt er bijvoorbeeld gewerkt met picto's en gebarentaal om de communicatie te ondersteunen. Dit helpt cliënten om beter te kunnen communiceren en hun eigen gedrag te begrijpen.

Een ander voorbeeld is het leren lopen met een rollator. Bij Ashley is dit een belangrijk onderdeel geweest, zodat ze zichzelf beter kan bewegen en deel kan nemen aan activiteiten. In de bronnen is duidelijk te zien dat het leren van dergelijke vaardigheden een langdurig proces is, maar dat het door een goede begeleiding goed lukt. In het geval van Ashley was het belangrijk dat de begeleiders haar ondersteunden bij het leren en haar niet te snel of te veel druk legden.

Samenwerking tussen ouders, begeleiders en specialisten

Een cruciaal onderdeel van het begeleidingsproces is de samenwerking tussen ouders, begeleiders en specialisten. Bijvoorbeeld bij de dagbesteding Woutershof is er sprake van een sterke samenwerking tussen de begeleiders en de ouders. Zo heeft Sandra, de moeder van Ashley, verteld dat ze vanaf het begin open stond tegen de begeleiders. Dit heeft geholpen bij het opbouwen van een vertrouwensrelatie. Ook is het belangrijk dat ouders op de hoogte zijn van de manier waarop hun kind wordt begeleid, zodat ze hierin kunnen meewerken.

In de bronnen is ook te zien dat het belangrijk is om bij begeleidingen open te communiceren over de behoeften van de cliënt. Bijvoorbeeld bij het eten van Ashley, waarbij de begeleiders en ouders met elkaar overlegden over hoe het met haar ging. Zo kon de moeder van Ashley een duidelijk antwoord geven op de vraag of Ashley een pannenkoek mocht krijgen. Dit soort overleg helpt bij het opbouwen van een veilige sfeer en een goed vertrouwen tussen de betrokkenen.

Begeleiding van moeilijk verstaanbaar gedrag

Ashley werkt op een woning met vijf mannen en een vrouw, waarbij de cliënten moeilijk verstaanbaar gedrag vertonen. Dit vereist een andere aanpak van begeleiding. In de bronnen is te zien dat Ashley daarbij veel aandacht besteedt aan het leren omgaan met het gedrag van de cliënten. Bijvoorbeeld bij agressieve situaties, waarin een cliënt soms de vrouwelijke cliënt aanvalt. Dit vereist dat begeleiders goed op de hoogte zijn van het gedrag en in staat zijn om snel te reageren.

In het geval van Ashley is het belangrijk dat ze zelf ook goed wordt begeleid, zodat ze weet hoe ze met bepaalde situaties om moet gaan. Bijvoorbeeld bij een klap of een schop, waarin ze rustig blijft en de cliënt naar zijn kamer begeleidt. Dit soort situaties vereisen dat begeleiders goed opgeleid zijn en weten hoe ze met bepaalde situaties om moeten gaan.

De kracht van kleine stappen

Een ander belangrijk onderdeel van het begeleidingsproces is het leren omgaan met kleine stappen. Bijvoorbeeld bij Ashley, die op de groep van de Woutershof vaak samenwerkt met een oudere dame. Ze spelen samen en zoeken het contact. Dit soort kleine stappen helpen bij het opbouwen van een betere sociale omgeving. Ook is het belangrijk dat ouders hierin meewerken, zodat hun kind zich beter kan ontwikkelen.

In de bronnen is te zien dat Ashley veel heeft geleerd door met verschillende groepen te werken. Zo heeft ze gewerkt op een voorziening met laag niveau cliënten en later op een voorziening met hoog niveau cliënten. Dit heeft geholpen bij het opbouwen van haar eigen vaardigheden en het leren omgaan met verschillende situaties.

Begeleiding en het leren van emoties

Een ander belangrijk aspect van het begeleidingsproces is het leren omgaan met emoties. Bijvoorbeeld bij Ashley, die epilepsie heeft en veel hulp nodig heeft bij het eten. Ze heeft ook een Mic-key button nodig voor de sondevoeding. Dit vereist dat de begeleiders goed op de hoogte zijn van haar medische situatie.

In de bronnen is te zien dat het belangrijk is om met cliënten te leren omgaan met emoties. Bijvoorbeeld bij Ashley, die vaak samenwerkt met een oudere dame. Ze lacht en geniet van kleine dingen, zoals het meegaan naar haar paarden. Dit soort activiteiten helpen bij het opbouwen van een betere sfeer en het leren omgaan met emoties.

Samenwerking met andere professionals

Het begeleiden van cliënten vereist vaak samenwerking met andere professionals, zoals fysiotherapeuten, psychologen en arts. Bijvoorbeeld bij Ashley, die door de fysiotherapeut moest leren lopen met haar rollator. Dit soort samenwerking helpt bij het opbouwen van een betere ondersteuning en het leren omgaan met bepaalde situaties.

In de bronnen is te zien dat het belangrijk is dat de samenwerking tussen de specialisten, begeleiders en ouders goed verloopt. Dit helpt bij het opbouwen van een betere sfeer en het leren omgaan met bepaalde situaties.

Conclusie

Ashley heeft een unieke weg afgelegd, van haar jeugd op straat tot het werken als activiteitenbegeleider en persoonlijk begeleider. Zij heeft geleerd dat het begeleiden van cliënten met een verstandelijke beperking niet alleen om praktische vaardigheden gaat, maar ook om het leren omgaan met emoties, communicatie en zelfstandigheid. De rol van een begeleider is daarbij cruciaal, zowel voor de cliënten als voor hun ouders. Een sterke samenwerking tussen ouders, begeleiders en specialisten helpt bij het opbouwen van een betere sfeer en het leren omgaan met bepaalde situaties.

Bronnen

  1. Vertrouwde vraagbaak
  2. Ik kan echt toevoeging geven aan hun leven
  3. Altijd meer mogelijk; hoe klein dat extra stapje ook is
  4. Begeleid wonen bij de RIBW
  5. Waanzinnig 3: Ashley Knipping
  6. Fasehuizen de Schakel
  7. Waarom heb je gekozen voor Sherpa?

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven