Basisbehoeften in de opvoeding: wat gebeurt er als ze gemist worden?
juli 5, 2025
De digitale wereld dringt steeds sneller door in het dagelijks leven van kinderen. Van speelgoed dat met internet verbonden is, tot apps en filmpjes die op tablets worden bekeken, is het gebruik van digitale media onmisbaar geworden in de opvoeding van jonge kinderen. De koppeling tussen digitale media en opvoeding is complex en vereist zorgvuldige aandacht. In dit artikel worden de belangrijkste argumenten en aanbevelingen uitgezocht die relevant zijn voor ouders, opvoeders en pedagogisch medewerkers. De bronnen die hierbij geholpen hebben, zijn uitgebreid geanalyseerd om te voldoen aan de vereisten van betrouwbaarheid, duidelijkheid en overzichtelijkheid.
De opvoeding van kinderen in een wereld vol digitale media is een kritiek onderwerp geworden. De rol van ouders, opvoeders en educatoren is niet alleen om kinderen te leren omgaan met digitale tools, maar ook om hen te begeleiden in een veilige en gezonde omgeving. Uit onderzoek blijkt dat het gebruik van digitale media op jonge leeftijd zowel positieve als negatieve gevolgen kan hebben, afhankelijk van de context, de mate van begeleiding en het type media dat gebruikt wordt. De bronnen die beschikbaar zijn, geven inzicht in de belangrijkste argumenten en aanbevelingen voor het opvoeden met digitale media.
Een van de kernpunten in de opvoeding met digitale media is de rol van ouders. Volgens het Iene Miene Media-onderzoek van 2024 gebruiken meer dan 60% van de jonge kinderen digitale media zonder begeleiding van hun ouders. Dit is een belangrijk punt van aandacht, omdat het samen met het kind bezig zijn met digitale media zowel positieve effecten heeft op de ontwikkeling als op de band tussen ouder en kind.
Ouders spelen een cruciale rol bij het gebruik van digitale media van hun kind. Ze zijn de eerste leermeester en bepalen de toegang tot beeldschermen, apps en sociale media. Het is belangrijk dat ouders actief betrokken raken bij het gebruik van digitale media, bijvoorbeeld door samen met het kind te kijken, te praten over wat ze zien en te luisteren naar de ervaringen van hun kind. Dit helpt bij het opbouwen van mediawijsheid en zorgt voor een gezonde balans tussen digitale en fysieke activiteiten.
De invloed van digitale media op de ontwikkeling van kinderen is onderwerp van veel onderzoek. Uit de bronnen blijkt dat digitale media zowel positief als negatief kan zijn, afhankelijk van de context en hoe het gebruikt wordt.
Een van de belangrijkste positieve effecten van digitale media is de bevordering van taalontwikkeling, creativiteit en onderwijs. Apps en filmpjes die passen bij het ontwikkelingsniveau van het kind, kunnen helpen bij het leren lezen, rekenen en sociale vaardigheden. Daarnaast kan digitale media helpen bij het stimuleren van fantasie en creativiteit, mits het gecombineerd wordt met fysieke activiteiten en interactie met anderen.
Bijvoorbeeld, de brochure ‘Spelend leren’ van BoekStart en De Bibliotheek biedt pedagogisch medewerkers handvatten om kinderen van 0-4 jaar te begeleiden bij digitale ontwikkelingen. Ook is er sprake van een positief effect van digitale media op de ontwikkeling van het kind, mits er goede begeleiding is en de context passend is.
Aan de andere kant kunnen te veel schermtijd, te vroege toegang tot sociale media en het gebruik van apps die verslavend werken, leiden tot gezondheidsproblemen, verstoord slaapgedrag en een afname van de sociaal-emotionele ontwikkeling. Ouders geven aan dat ze digitale media gebruiken om hun kinderen af te leiden bij negatieve emoties, zoals verveling of irritatie. Hierdoor kunnen kinderen belangrijke leermomenten missen.
Bijvoorbeeld, de bron uit het Expertisecentrum Digitalisering en Welzijn benadruidt dat het gebruik van digitale media op jonge leeftijd de taalontwikkeling kan beïnvloeden en leidt tot lichamelijke klachten door te veel zitten en te lang dichtbij kijken. Bovendien kan het gebruik van apps die verslavend werken, leiden tot een vermindering van de aandachtsspanne en het vermogen om zich te concentreren.
Een van de belangrijkste argumenten bij het opvoeden met digitale media is de veiligheid van het kind. De komst van connected toys en slim speelgoed brengt nieuwe risico’s met zich mee, zoals onveilige omgevingen, ongeoorloofde toegang tot bepaalde inhoud en het delen van persoonsgegevens.
Ouders en opvoeders moeten zich hier zorgvuldig van bewust zijn en de nodige maatregelen nemen om kinderen te beschermen. Bijvoorbeeld, het opsturen van formulieren met gegevens moet altijd eerst worden toegestaan door ouders. Ook is het belangrijk dat ouders weten hoe ze hun kind kunnen begeleiden bij het omgaan met digitale media, zoals het bepalen van een tijdsbestek voor schermtijd en het leren omgaan met emoties.
De brochure ‘Spelend leren’ adviseert bijvoorbeeld dat ouders rekening moeten houden met de leeftijd van het kind bij het kiezen van apps, en dat de inhoud van de app passend moet zijn voor het ontwikkelingsniveau. Ook wordt er aandacht besteed aan de veiligheid van apps, zoals het vermijden van reclame en het bepalen van de toegang tot externe links.
De opvoeding van kinderen met digitale media is niet alleen een zaak van ouders, maar ook van onderwijsinstellingen en pedagogisch medewerkers. De kinderopvang en de bibliotheek kunnen elkaar goed ondersteunen, zeker als het om mediaopvoeding gaat. Ook is er sprake van initiatieven zoals de MediaDiamant, die een handige wegwijzer vormen in mediaopvoeding.
Daarnaast is er sprake van het opbouwen van mediawijsheid in de vroege jeugd. De bronnen laten zien dat het vroegtijdig opbouwen van weerbaarheid en het leren omgaan met digitale media essentieel is. Dit kan bijvoorbeeld door het gebruik van praktische tools en het aanbieden van ondersteuning via educatieve programma’s.
Een van de moeilijkste aspecten van het opvoeden met digitale media is de sociale druk. Ouders geven aan dat ze zich zorgen maken over het feit dat hun kinderen in de mode zijn om al jong een smartphone te hebben. Dit leidt tot een onmogelijke situatie waarin ouders moeten kiezen tussen het geven van een smartphone aan hun kind of het uitsluiten van hun kind van vrienden en klasgenoten.
Een minimumleeftijd voor smartphones en sociale media zou deze situatie kunnen oplossen. Volgens de bronnen is een minimumleeftijd een mogelijke oplossing, maar het is niet de enige. Het opbouwen van weerbaarheid en het leren omgaan met digitale media is belangrijker dan enkel het stellen van leeftijdsgrenzen.
De opvoeding van kinderen met digitale media vereist een zorgvuldige balans tussen veiligheid, begeleiding en ondersteuning. Ouders, opvoeders en onderwijsinstellingen spelen een cruciale rol in het leren omgaan met digitale media. De bronnen tonen aan dat het gebruik van digitale media zowel positieve als negatieve effecten kan hebben, afhankelijk van de context, de mate van begeleiding en het type media dat gebruikt wordt. De sleutel is om vroegtijdig te beginnen met het opbouwen van mediawijsheid, zodat kinderen op een veilige en gezonde manier met de digitale wereld om kunnen gaan.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet