Kinderopvang in Nederland: Uitdagingen, kosten en toekomstplannen
juli 20, 2025
De opvoeding van kinderen die last hebben van gedrags- of psychosociale problemen, vormt een uitdaging voor ouders, onderwijsinstellingen en hulpverleners. In Amsterdam wordt voor deze groep kinderen speciaal onderwijs geboden via instellingen zoals Altra College. Deze school richt zich op zeer moeilijk opvoedbare kinderen (zmok), die niet kunnen meekomen in het reguliere onderwijs. In dit artikel worden de werkwijze, organisatie, en de rol van Altra College in het opvangen van deze jongeren besproken, op basis van de beschikbare informatie uit de bronnen.
Altra College is een school voor speciaal voortgezet onderwijs, gevestigd in verschillende locaties in Amsterdam. Het Altra College Kortvoort in Amsterdam Zuidoost en het Altra College Bascule AMC zijn twee van de vestigingen. De school richt zich op kinderen die door gedrags- en psychosociale problemen niet kunnen deelnemen aan het gewone voortgezet onderwijs. De leerlingen zijn meestal tussen de 12 en 20 jaar oud. Het aantal leerlingen varieert per school, maar in het geval van het Altra College Kortvoort zijn er ongeveer 65 leerlingen, ondergebracht in kleine groepen van zeven tot veertien leerlingen per groep. Dit zorgt voor veel individuele aandacht en begeleiding.
De leerlingen worden opgedeeld in kleine groepen, zodat er veel aandacht kan worden besteed aan hun persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast wordt er ruimte geboden om intensief met hulpverleners samen te werken bij het aanpakken van gedrags- en psychosociale problemen. De leerlingen krijgen zowel theorie- als praktijkvakken, en worden voorzien van een onderwijsprogramma dat aansluit bij hun mogelijkheden.
Het doel van Altra College is om de leerlingen na maximaal twee jaar terug te laten keren in het reguliere onderwijs. Daarvoor wordt er een individueel programma op maat gemaakt, met als doel het oplossen van de problemen die hen in het reguliere onderwijs houden. De leerlingen worden dus niet voor eeuwig in het speciale onderwijs geplaatst, maar krijgen een kans om hun loopbaan opnieuw op te pakken.
De school heeft een specifieke opbouw van het gebouw, waarbij het bruto vloeroppervlak groter is dan bij een gewone school. Dit komt doordat er veel vaklokalen zijn, een fitnessruimte en een gymnastieklokaal. Bovendien zijn er veel therapieruimtes, waarin de leerlingen intensief kunnen werken aan hun gedragsproblemen. Ook wordt er aandacht besteed aan veiligheid en overzicht, met vides en zichtlijnen, evenals een omsloten buitenterrein.
Altra College werkt samen met andere scholen en instellingen, zoals het Onderwijs Schakelloket (OSL), dat zorgt voor plaatsing in tijdelijke klassen voor leerlingen die niet meer kunnen meekomen in het reguliere onderwijs. Deze tijdelijke klassen worden ook wel transferia genoemd, en het doel is om de leerlingen opnieuw op te vangen in het reguliere onderwijs. In Amsterdam zijn er meerdere dergelijke klassen, waarin leerlingen maximaal zes maanden extra onderwijs en hulp krijgen.
De samenwerking tussen scholen is belangrijk om te zorgen dat er voor alle leerlingen passend onderwijs is. In Amsterdam werken scholen samen in een samenwerkingsverband passend onderwijs. Dit zorgt voor een overkoepelende organisatie die zorgt voor een passend onderwijs voor alle leerlingen, inclusief die met een beperking of andere problemen.
Het Altra College is onderdeel van de Stichting Altra, een instelling voor jeugdzorg en speciaal onderwijs. De school biedt onderwijs aan leerlingen die eerder op een andere school hebben gezeten en nu opnieuw een kans krijgen. De leerlingen krijgen niet alleen onderwijs, maar ook begeleiding van hulpverleners. Dit helpt bij het oplossen van problemen die hen in het reguliere onderwijs houden.
De leerlingen worden opgenomen in kleine groepen, zodat er veel individuele aandacht kan worden besteed. Ook wordt er ruimte geboden om intensief met hulpverleners samen te werken bij het aanpakken van gedrags- en psychosociale problemen. De leerlingen leren niet alleen vakken, maar ook hoe ze met anderen omgaan, en hoe ze hun gedrag kunnen beheersen.
In het Altra College haalt ongeveer 40% van de leerlingen jaarlijks een of meerdere deelcertificaten op VMBO-niveau. Bovendien zijn er leerlingen die een IVIO-deelcertificaat behalen (individueel onderwijs). Dit betekent dat de leerlingen niet alleen onderwijs krijgen, maar ook een kans krijgen om hun loopbaan op te pakken. De school stelt er alles aan om de leerlingen op te vangen in het reguliere onderwijs of een baan te vinden.
Altra College werkt samen met bedrijven en instellingen om leerlingen praktijkervaring te geven. Zo zijn er Meeting Points, waar scholen, jongeren, bedrijven en instellingen elkaar ontmoeten. Hier worden klussen en opdrachten aangeboden, zodat leerlingen kunnen leren werken. Ook worden er projecten georganiseerd, waarin leerlingen sociale vaardigheden en werkervaring opdoen.
De samenwerking met bedrijven helpt bij het vasthouden van leerlingen in het beroepsonderwijs. Door samenwerking met bedrijven en instellingen wordt er voor gezorgd dat leerlingen niet stoppen met school, maar hun loopbaan kunnen opbouwen.
De leerlingen krijgen veel begeleiding van docenten en hulpverleners. De school zorgt voor veiligheid en overzicht, met vides en zichtlijnen, evenals een omsloten buitenterrein. Dit zorgt voor een veilige omgeving waarin de leerlingen kunnen leren en groeien.
De school is ook voorzien van vandalisme-bestendige materialen, zodat de ruimtes langer meegaan met veranderende inzichten. Het gebouw is flexibel en kan worden aangepast aan andere functies, wat zorgt voor een duurzame oplossing voor de toekomst.
Altra College speelt een belangrijke rol in het opvangen van zeer moeilijk opvoedbare kinderen in Amsterdam. De school biedt een passend onderwijs aan leerlingen die niet kunnen meekomen in het reguliere onderwijs, met als doel om ze opnieuw in het reguliere onderwijs op te vangen. De samenwerking met andere scholen, hulpverleners en bedrijven zorgt voor een goed overzicht en helpt bij het oplossen van problemen die de leerlingen in het reguliere onderwijs houden.
De school is voorzien van kleine groepen, individuele aandacht, en een veilige omgeving, wat bijdraagt aan de ontwikkeling van de leerlingen. De toekomstige uitstraling van het gebouw en de flexibiliteit van het onderwijs maken het mogelijk om mee te groeien met veranderende inzichten.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet