In de opvoeding van kinderen worden veel methoden gebruikt om gedrag te beïnvloeden. Een veelgebruikte strategie is de time-out, waarbij een kind tijdelijk van de ouder wordt afgezonderd. Toch worden in veel bronnen en opvoedingsstrategieën alternatieven aangeboden, zoals de time-in. Deze methode richt zich op het aanbieden van steun, verbinding en het leren omgaan met emoties. In dit artikel wordt uitgelegd wat een time-in is, waarom het een betere oplossing kan zijn dan een time-out, en hoe het binnen de opvoeding kan worden toegepast.
Wat is een time-in?
Een time-in is een opvoedstrategie waarbij de ouder of opvoeder zich in plaats van het kind af te zetten, met het kind in de situatie blijft. In plaats van het kind te straffen, wordt er geïnvesteerd in de relatie en wordt er een gezellige, betrokken omgeving gecreëerd waarin het kind zich veilig voelt om zijn of haar emoties te delen. Het gaat hierbij om het samengaan met het kind, in plaats van het van elkaar afhouden.
Volgens verschillende bronnen, waaronder Daniel J. Siegel, is het belangrijk om tijdens een emotiereactie van het kind geen afstand te nemen, maar juist verbinding te vormen. Dit helpt het kind om zich te leren omgaan met zijn of haar gevoelens, en leert het kind dat het niet alleen is met zijn of haar problemen. Een time-in is dus geen straf, maar een geleidelijke, empathische aanpak.
Hoe werkt een time-in?
Een time-in kan worden toegepast wanneer een kind zich niet goed gedraagt. In plaats van het kind in een hoek te zetten, wordt er gepratst over wat er gebeurt. De ouder of opvoeder blijft bij het kind, probeert de emoties te herkennen en helpt het kind om de situatie te begrijpen en op te lossen.
Voorbeeld:
Als een kind zich boos en woedend opstelt, omdat het iets niet mag doen, dan kan de ouder erbij zitten, de emotie benoemen en een gesprek aangaan. Dit helpt het kind om te leren dat het gevoelens mag hebben, en dat het geen straf is om emoties te tonen.
Wat zijn de voordelen van een time-in?
De voordelen van een time-in zijn talrijk, en worden vaak aangeduid als een veiligere en effectievere opvoedstrategie dan een time-out. Hieronder staan enkele belangrijke voordelen van een time-in beschreven:
1. Emotionele competentie ontwikkelen
Een time-in helpt het kind om zijn of haar gevoelens te herkennen en te benoemen. Dit leidt ertoe dat het kind zich beter begrepen voelt, en dat het leren omgaan met emoties kan. Dit is belangrijk voor de emotionele ontwikkeling van het kind.
2. Versterking van de ouder-kindrelatie
Een time-in creëert verbinding tussen ouder en kind. Door het kind niet te straffen, maar juist te helpen, voelt het kind zich veilig en begrepen. Dit leidt tot een sterkere band tussen ouder en kind.
3. Een veilige omgeving creëren
Een time-in biedt het kind een veilige ruimte om te kunnen reageren op emoties. In plaats van dat het kind zich afgezonderd voelt, wordt er gewerkt aan vertrouwen en steun.
4. Leren omgaan met frustratie
Een time-in helpt het kind om frustratie te leren verwerken. In plaats van het kind te straffen, wordt er gekeken naar waarom het kind zich zo gedraagt. Dit leidt tot een meer empathische opvoeding.
5. Vermindering van escalatie
Een time-out kan leiden tot verergert gedrag, omdat het kind zich geïsoleerd voelt. Een time-in daarentegen helpt bij het verminderen van agressieve reacties, omdat er gewerkt wordt aan vertrouwen en communicatie.
Hoe verschilt een time-in van een time-out?
Een time-out is een strategie waarbij het kind afgezonderd wordt van de ouder, om een bepaalde straf te geven. Een time-in daarentegen is geen straf, maar een aanpak met empathie. Hieronder staan enkele belangrijke verschilpunten tussen de twee methode:
| Kenmerken | Time-out | Time-in |
|---|---|---|
| Doel | Straf en gedragscorrectie | Versterking van de relatie en empathie |
| Aanpak | Afzondering | Samenwerking en communicatie |
| Emotionele impact | Kan leiden tot afstand en onzekerheid | Creëert veiligheid en begrip |
| Effect op het kind | Kan onzekerheid en frustratie oproepen | Versterkt gevoel van veiligheid en steun |
| Belangrijk bij | Strafbeleid, discipline | Emotionele ontwikkeling, communicatie |
Wanneer is een time-in geschikt?
Een time-in is het meest geschikt in situaties waarin het kind zich emotioneel verward of boos voelt. Het is ideaal om te gebruiken wanneer het kind geen last heeft van fysieke of mentale stress, en wanneer het niet in een extreem gevoelensras zit.
Voorbeelden van situaties waarin een time-in effectief kan zijn:
- Het kind is woedend op een vriendje en wil het niet loslaten.
- Het kind huilt vanwege een verlies of een gevoel van onveiligheid.
- Het kind kan geen woorden vinden om zijn of haar gevoelens te benoemen.
- Het kind is geïrriteerd door een bepaalde situatie en wil dit met de ouder bespreken.
Hoe voer je een time-in uit?
Een time-in is geen straf, maar een geleidelijke aanpak. Hier zijn enkele stappen om een time-in effectief uit te voeren:
1. Begrip tonen
Zeg duidelijk dat je het gevoel van het kind begrijpt. Bijvoorbeeld: “Ik weet dat het je boos maakt dat je niet mag spelen met de bal.”
2. Gevoelens benoemen
Help het kind om zijn of haar gevoelens te benoemen. Bijvoorbeeld: “Je voelt je boos, omdat je niet mag spelen.”
3. In gesprek gaan
Vraag het kind wat er gebeurt en probeer samen met het kind een oplossing te vinden. Bijvoorbeeld: “Wat kun je er dan wel aan doen?”
4. Vertrouwen geven
Laat het kind weten dat het niet alleen is. Bijvoorbeeld: “Ik ben hier voor je, want je bent belangrijk voor mij.”
5. Tijd geven
Laat het kind tijd om over zijn of haar gevoelens na te denken. Dit hoeft niet lang te duren, maar het is belangrijk dat het kind zich veilig voelt.
Wat zijn de nadelen van een time-out?
De nadelen van een time-out worden vaak aangeduid als het verkeerde lesje dat kinderen leren. Hieronder staan enkele van de bekende nadelen van een time-out:
1. Afstand creëren
Een time-out maakt het kind afgezonderd van de ouder. Dit leidt tot een gevoel van onzekerheid en afstand.
2. Geen leerproces
Een time-out leert het kind niets over emoties, maar alleen dat het straf krijgt als het zich niet goed gedraagt. Dit is geen leerproces, maar een strafmaatregel.
3. Verergert het gedrag
Een time-out kan leiden tot verergerte van het gedrag. Het kind voelt zich geïsoleerd en probeert eventueel wraak te nemen.
4. Minder vertrouwen
Een time-out kan leiden tot minder vertrouwen in de ouder. Het kind voelt zich niet steunend of begrepen.
Alternatieven voor time-out
Naast een time-in zijn er ook andere alternatieven om te werken aan het gedrag van het kind. Hieronder staan enkele veelgebruikte alternatieven beschreven:
1. Effectieve time-in
Een time-in is niet alleen een straf, maar een manier om te leren omgaan met emoties. Het helpt het kind om gevoelens te begrijpen en te leren omgaan met frustratie.
2. Een troostplek aanleggen
Een troostplek is een plek waar het kind rustig kan zitten en over zijn of haar gevoelens kan nadenken. Deze plek kan helpen bij het louteren van emoties en het gevoel van veiligheid te versterken.
3. In gesprek gaan
Een tijdje samen in gesprek gaan helpt het kind om zijn of haar gevoelens te delen. Dit is een effectieve manier om het gedrag van het kind te beïnvloeden.
4. Geef het goede voorbeeld
Een ouder die zelf rustig blijft en empathie toont, helpt het kind om zelf te leren omgaan met emoties. Het kind kopieert het gedrag van de ouder, en leert hierdoor empathie en begrip.
Wat zeggen de experts over time-in?
Verschillende experts in de opvoeding en kindontwikkeling stellen dat een time-in een veiligere en effectievere opvoedstrategie is dan een time-out. Hieronder staan enkele van de bekende deskundigen en hun mening:
- Daniel J. Siegel: Stelt dat een time-in helpt bij het ontwikkelen van emotionele competentie en het versterken van de ouder-kindrelatie.
- Dr. Laura Markham: Zegt dat een time-out het verkeerde lesje leert en dat een time-in empathie en verbinding creëert.
- Margot Sunderland: Zegt dat een time-in helpt bij het achterhalen van de behoeften van het kind en dat het geen straf is, maar een manier om te leren omgaan met emoties.
Conclusie
De time-in is een alternatief voor de time-out dat zich richt op verbinding, empathie en emotionele competentie. In plaats van het kind af te zetten, wordt er geïnvesteerd in de relatie en wordt er geleerd omgaan met emoties. Dit leidt tot een veiligere en effectievere opvoeding. De tijd van straf en afzondering is langzaam aan voorbij, en de focus ligt nu op vertrouwen, begrip en steun. Door te kiezen voor een time-in, help je je kind om veilig en begrepen te voelen, en om gevoelens te leren omgaan met.
Bronnen
- Time-in is het nieuwe time-out
- De kracht van een time-in: een alternatief voor de time-out
- Meer weten over hechting?
- Leren
- ‘Time-out’ of ‘Time-in’…tijd nemen bij het opvoeden
- Time isn't just ticking. It's being measured, corrected, and perfected.
- Een time-in en nog 5 alternatieven voor een time-out
- De time-out: wat is het en hoe pak je het aan?
- Time-In vs Time-Out, wanneer gebruik je wat…
- De voordelen van een time-in
- Wij vinden een TV-programma als de “Nanny on Tour” nog steeds zinvol.