Kinderopvang in Nederland: Uitdagingen, kosten en toekomstplannen
juli 20, 2025
Siberische Opvoeding, geschreven door Nicolai Lilin, is een uniek boek dat zich richt op de levenservaringen van een jongen die opgroeit in een gesloten gemeenschap in Siberië. Het boek, dat in 2009 verscheen, werd meteen een succes in Italië, waar het binnen drie dagen uitverkocht raakte en nog steeds een literaire verrassing is. Het verhaal van Lilin is een mengsel van fictie en non-fictie, en beschrijft de teloorgang van de urka’s onder het Sovjet-regime, evenals de complexe regels en waarden die deze gemeenschappen bepalen. In dit artikel bespreiden we de inhoud van het boek, de context waarin het zich afspeelt, en de invloed van deze levenservaringen op de opvoeding van kinderen in dergelijke omstandigheden.
De urka’s, zoals beschreven in Siberische Opvoeding, zijn gesloten gemeenschappen die leven onder strenge regels die doet denken aan de leefopvattingen van de maffia. Volgens Roberto Saviano, die het boek in La Repubblica besproken heeft, wordt er in de urka’s niet verkracht, afgeperst of uitbuit. Je mag roven en doden, maar alleen met een geldige reden. Je mag afzetten, maar dan alleen de staat en rijke mensen. Daarnaast zijn er praktische regels die gevolgd moeten worden, zoals het feit dat jachtwapens niet naast moordwapens mogen worden gelegd. Als het ene wapen het andere raakt, moet het ter zuivering gewikkeld worden in een lap met vruchtwater, het levensvocht.
De urka’s zijn criminele groepen met een anarchistische visie op de overheid. Ze koesteren een diepe haat voor iedereen die in dienst is van de staat. Toch is het ook een zeer hechte gemeenschap, waarin geestelijk gehandicapten beschermd worden, bejaarden op een voetstuk worden geplaatst, en hun kennis op de jeugd overgebracht wordt. In deze gemeenschappen wordt geweld gereguleerd middels complexe en onwrikbare wetten: niemand mag zonder reden worden aangevallen. Geld wordt gezien als iets minderwaardigs, alleen goed om iconen of tatoeages mee aan te schaffen. Kleding mag nooit overdadig zijn, goede manieren zijn essentieel, er wordt niet gehandeld in drugs, en men is zeer religieus: God overziet en beschermt iedere menselijke beslissing, en wordt voortdurend middels prachtige formuleringen aangeroepen.
In Siberische Opvoeding beschrijft Nicolai Lilin de eerste achttien jaren van zijn leven, tot zijn ervaringen in het Russische leger (hij vocht in Tsjetsjenië). Hij beschrijft de teloorgang van de urka’s onder het Sovjet-regime en hun criminele opvolgers, de verschrikkingen van de goelags en de deportaties, en stelt zichzelf de vraag of het mogelijk is te leven volgens rechtvaardige regels en wetten. Het boek is een verbijsterend werk, balancerend op de rand van fictie en non-fictie, moraal en bandeloosheid, gewelddadigheid en nostalgie.
Lilin wilde verhalen vertellen die verloren dreigden te gaan, die bij maar weinig mensen bekend zijn, en ze aan velen kenbaar maken. De verhalen van zijn volk, dat kapotgemaakt is door het huidige kapitalisme, mensen die heilige regels kenden, die leefden met waarden. In gesprek met Saviano zei Lilin: “Ik wilde verhalen vertellen die verloren dreigden te gaan, die bij maar weinig mensen bekend zijn, en ze aan velen kenbaar maken. De verhalen van mijn volk, dat kapotgemaakt is door het huidige kapitalisme, mensen die heilige regels kenden, die leefden met waarden.”
De opvoeding in de urka’s is gericht op het leren van strijd, overleving en het naleven van strikte regels. Kinderen worden op jonge leeftijd al ingewijd in de waarden en normen van hun gemeenschap. Ze leren om te werken, om te vechten, en om te overleven in een wereld waarin de staat de vijand is. De urka’s hebben hun eigen regels en hebben de regering niet nodig. Het zegt al genoeg dat een jongetje, als hij twaalf wordt, een mes als cadeau ontvangt. En toch is de gemeenschap tegelijkertijd ook weer zeer religieus. Weer zo’n contradictie. In die wereld moet Lilin zich staande houden. En binnen de kortste keren belandt hij in de gevangenis. En ook daar moet hij zien te overleven.
De opvoeding in de urka’s is dus niet alleen gericht op het leren van strijd en overleving, maar ook op het leren van ethiek, morele waarden en het naleven van regels. De urka’s zijn dus niet alleen criminele groepen, maar ook gemeenschappen die hun eigen waarden en normen hebben. Deze waarden en normen zijn echter vaak in strijd met de waarden en normen van de overheid. De urka’s zien de staat als hun vijand, en vechten tegen hen met fanatisme.
Siberische Opvoeding heeft een diepe invloed gehad op de opvoedingspraktijken in dergelijke gemeenschappen. Het boek laat zien hoe kinderen opgroeien in een omgeving waarin strijd, overleving en het naleven van strikte regels centraal staan. Deze ervaringen hebben een diepe invloed gehad op de opvoedingspraktijken in de urka’s. De kinderen leren om te werken, om te vechten, en om te overleven in een wereld waarin de staat de vijand is.
De opvoeding in de urka’s is dus niet alleen gericht op het leren van strijd en overleving, maar ook op het leren van ethiek, morele waarden en het naleven van regels. De urka’s zijn dus niet alleen criminele groepen, maar ook gemeenschappen die hun eigen waarden en normen hebben. Deze waarden en normen zijn echter vaak in strijd met de waarden en normen van de overheid. De urka’s zien de staat als hun vijand, en vechten tegen hen met fanatisme.
Hoewel Siberische Opvoeding zich afspeelt in een gesloten gemeenschap in Siberië, heeft het boek ook invloed gehad op de opvoedingspraktijken in de wereld. Het boek laat zien hoe kinderen opgroeien in een omgeving waarin strijd, overleving en het naleven van strikte regels centraal staan. Deze ervaringen hebben een diepe invloed gehad op de opvoedingspraktijken in de urka’s. De kinderen leren om te werken, om te vechten, en om te overleven in een wereld waarin de staat de vijand is.
De opvoeding in de urka’s is dus niet alleen gericht op het leren van strijd en overleving, maar ook op het leren van ethiek, morele waarden en het naleven van regels. De urka’s zijn dus niet alleen criminele groepen, maar ook gemeenschappen die hun eigen waarden en normen hebben. Deze waarden en normen zijn echter vaak in strijd met de waarden en normen van de overheid. De urka’s zien de staat als hun vijand, en vechten tegen hen met fanatisme.
Siberische Opvoeding is een uniek boek dat de levenservaringen van een jongen beschrijft die opgroeit in een gesloten gemeenschap in Siberië. Het boek, dat in 2009 verscheen, werd meteen een succes in Italië, waar het binnen drie dagen uitverkocht raakte en nog steeds een literaire verrassing is. Het verhaal van Lilin is een mengsel van fictie en non-fictie, en beschrijft de teloorgang van de urka’s onder het Sovjet-regime, evenals de complexe regels en waarden die deze gemeenschappen bepalen. De urka’s zijn criminele groepen met een anarchistische visie op de overheid, maar ook gemeenschappen die hun eigen waarden en normen hebben. Deze waarden en normen zijn echter vaak in strijd met de waarden en normen van de overheid. De urka’s zien de staat als hun vijand, en vechten tegen hen met fanatisme. De opvoeding in de urka’s is dus niet alleen gericht op het leren van strijd en overleving, maar ook op het leren van ethiek, morele waarden en het naleven van regels.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet