Aap opvoeden: Wat leren kinderen van apen?
juli 4, 2025
Positief opvoeden is een methode die gericht is op het bevorderen van het zelfvertrouwen, het gedrag en de ontwikkeling van kinderen. In Drenthe wordt deze methode op verschillende manieren toegepast, zoals door opvoeders, onderwijsers en gezinsbegeleiders. De kern van positief opvoeden ligt bij het creëren van een veilige, stimulerende omgeving, het geven van positieve ondersteuning, het hanteren van een aansprekende discipline, het stellen van realistische verwachtingen en het goed voor jezelf zorgen. Deze benadering wordt in veel opleidingsinstellingen, schoolprojecten en gezinsbegeleidingsdiensten toegepast. In dit artikel worden de belangrijkste principes van positief opvoeden in Drenthe uitgebreid besproken, met aandacht voor praktijkvoorbeelden, aanbevelingen en de betrokkenheid van ouders en onderwijsers.
De methode van positief opvoeden is gebaseerd op vijf kernprincipes, die in verschillende bronnen worden genoemd. Deze principes zijn:
Een veilige omgeving is essentieel voor het welzijn en de ontwikkeling van kinderen. Volgens de bronnen is het belangrijk dat kinderen zich vrij mogen bewegen en zich veilig voelen. Dit stimuleert hen om te ontdekken en te leren. In de praktijk betekent dit dat ouders en opvoeders een omgeving moeten creëren waarin kinderen zich gerespecteerd en geliefd voelen. Dit kan worden gerealiseerd door ruimte te geven aan speelruimte, emotionele steun en een veilig gevoel van vertrouwen.
Kinderen hebben behoefte aan aandacht, warmte en positieve feedback. Het leren van kinderen gebeurt het beste wanneer ze worden ondersteund op een positieve manier. Dit kan worden gedaan door hen te belonen voor hun inspanningen, te vieren wat ze goed doen en hen te moedigen om nieuwe dingen te leren. In de praktijk betekent dit dat ouders en onderwijsers de nadruk leggen op wat er goed gaat, in plaats van op wat er fout is.
Een aansprekende discipline houdt in dat duidelijke regels worden gegeven, die op een heldere manier worden uitgelegd. Wanneer kinderen ongewenst gedrag tonen, moet dit snel en doordacht worden aangepakt. Dit helpt bij het opbouwen van een voorspelbare omgeving, waarin kinderen zich beter kunnen ontwikkelen. In de praktijk betekent dit dat ouders en opvoeders kalm en duidelijk moeten reageren op gedrag dat niet past bij de regels.
Elk kind ontwikkelt zich op zijn eigen manier en tempo. Het is belangrijk dat ouders en opvoeders realistische verwachtingen hebben over wat hun kind kan en moet leren. Te veel verwachtingen kunnen leiden tot ongewenst gedrag. In de praktijk betekent dit dat ouders en onderwijsers moeten leren om te luisteren naar hun kind, om te begrijpen wat het nodig heeft en om dit aan te passen aan hun ontwikkeling.
Ouders en opvoeders moeten ook goed voor zichzelf zorgen. Dit betekent dat ze zelf hun eigen behoeften en gevoelens moeten laten lopen en zichzelf moeten ondersteunen. In de praktijk betekent dit dat ouders en opvoeders moeten leren om tijd te nemen voor zichzelf, om te kunnen herladen en om te kunnen functioneren in hun rol als opvoeder.
In Drenthe worden verschillende praktijkvoorbeelden van positief opvoeden toegepast. Een voorbeeld is de Triple P-methode, die wordt gebruikt in de opvoedingspraktijk. Deze methode biedt ouders strategieën om kinderen op een positieve manier op te voeden. De methode is afkomstig uit Australië en is bewezen effectief. De vijf kernprincipes van positief opvoeden, zoals genoemd in de bronnen, worden hierbij toegepast.
Een ander voorbeeld is de Positive Behavior Support (PBS)-aanpak, die wordt gebruikt in de school en het kindcentrum. Deze methode richt zich op het aanleren van goed gedrag door het opmerken en belonen van positief gedrag. De gedragsregels worden positief geformuleerd, wat helpt bij het opbouwen van een positieve leeromgeving.
In de praktijk van Yorneo Opvoedondersteuning worden trainingsfilms gebruikt om positief opvoeden te demonstreren. Deze films tonen herkenbare situaties en geven praktische tips voor het omgaan met kinderen. Deze aanpak helpt ouders en opvoeders om beter te leren omgaan met de uitdagingen van het opvoeden.
Positief opvoeden vereist ondersteuning van ouders en opvoeders. In Drenthe zijn er verschillende initiatieven en programma’s die ouders helpen bij het opvoeden van hun kinderen. Een voorbeeld is de Gezinsontwikkeling Drenthe, die kinderen en ouders helpt bij het oplossen van opvoedingsproblemen. Deze dienst biedt ondersteuning in de vorm van gezinsbehandeling, opvoedingsondersteuning en praktische hulp bij het omgaan met gedrag.
De Pedagogische Praktijk Marum biedt ook ondersteuning aan ouders en kinderen met een hulpvraag. Ze werkt met positief opvoeden als uitgangspunt en biedt verschillende behandelingen aan, waaronder cognitieve gedragstherapie en oplossingsgerichte therapie. Deze methoden helpen ouders en kinderen om beter met hun problemen om te gaan en hun ontwikkeling te bevorderen.
In de school wordt positief opvoeden vaak toegepast in het onderwijs. De Groene Borg werkt samen met Yorneo en werkt met positief opvoeden als uitgangspunt. De school werkt aan een positieve leeromgeving, waarin kinderen worden gestimuleerd om te leren en te groeien. De kernwaarden van de school zijn betrokkenheid, veiligheid en respect, wat helpt bij het opbouwen van een positieve omgeving.
In het leerjaar 2 van de PMOOS-opleiding wordt het vak “positief opvoeden” behandeld. Hierin wordt de methode van positief opvoeden uitgebreid besproken, met aandacht voor de verschillende methodes en praktijkvoorbeelden. Door het bestuderen van theorie en het maken van opdrachten leren studenten wat er mogelijk is in het samen opvoeden van kinderen.
Positief denken is een belangrijk onderdeel van positief opvoeden. Het helpt bij het opbouwen van een positieve instelling en helpt bij het leren omgaan met tegenslagen. In de praktijk betekent dit dat ouders en opvoeders leren om te focussen op wat er goed gaat, in plaats van op wat er fout is. Dit helpt bij het bevorderen van een positieve houding bij kinderen en volwassenen.
In de praktijk van Sietske Russchen wordt positief denken toegepast in de vorm van trainingen en coaching. Deze methodes helpen bij het opbouwen van een positieve mindset en het leren omgaan met uitdagingen. De trainingen richten zich op de kernkwaliteiten van een positieve denker, zoals optimisme, inspiratie en energie.
Positief opvoeden is een waardevolle methode die gericht is op het bevorderen van het welzijn, het gedrag en de ontwikkeling van kinderen. In Drenthe wordt deze methode op verschillende manieren toegepast, zoals door opvoeders, onderwijsers en gezinsbegeleiders. De kernprincipes van positief opvoeden, zoals het bieden van een veilige omgeving, het leren door positieve ondersteuning, het hanteren van een aansprekende discipline, het stellen van realistische verwachtingen en het goed voor jezelf zorgen, vormen de basis van deze methode. Daarnaast worden er verschillende praktijkvoorbeelden en ondersteuningsprogramma’s aangeboden, die ouders en opvoeders helpen bij het opvoeden van hun kinderen. Positief denken speelt hierbij een belangrijke rol, en helpt bij het opbouwen van een positieve instelling bij kinderen en volwassenen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet