Ouderschap Blijft: Ondersteuning en Ervaringen bij Scheiding
juni 27, 2025
In de kinderopvang spelen activiteiten en workshops een essentiële rol in de ontwikkeling van jonge kinderen. Ze bieden niet alleen plezier, maar ook een stimulerende omgeving waarin kinderen hun motoriek, sociale vaardigheden, creativiteit en taalontwikkeling kunnen ontwikkelen. De CONTEXT DOCUMENTS tonen aan dat een goed georganiseerd activiteitenprogramma vanuit thematische en educatieve doelen uitgevoerd moet worden, en dat de betrokkenheid van kinderen centraal staat. Bovendien wordt benadrukt dat activiteiten afgestemd moeten zijn op de leeftijd en de interesses van de kinderen, en dat duurzaamheid en gezondheid steeds belangrijker worden ingevoegd in de kinderopvangsector. In dit artikel worden de belangrijkste aspecten van activiteiten en workshops in de kinderopvang besproken, met nadruk op educatieve waarde, thematische aanpak, betrokkenheid van kinderen en duurzame keuzes.
Een van de belangrijkste trends in de huidige kinderopvang is het organiseren van activiteiten op basis van thema’s die aansluiten bij de interesses en ontwikkelingsfases van de kinderen. Zo wordt bij Kindercentrum Kunstenmakers in Almere gebruikgemaakt van thema’s om kinderen op een speelse manier te stimuleren. Dit zorgt ervoor dat de kinderen actief betrokken raken bij hun eigen leerproces, wat bijdraagt aan hun sociaal en creatief ontwikkelen (1).
Het betrekken van kinderen bij het kiezen van activiteiten is een aanbevolen methode om hun autonomie te stimuleren. Suzanne, een pedagogisch medewerkster, benadrukt dat kinderen vaak meer betrokken zijn bij activiteiten die zij zelf hebben bedacht of gekozen. Dit is bijvoorbeeld het geval bij het voorbereiden van een kookactiviteit, waarbij kinderen het boodschappenlijstje zelf samenstellen. Door kinderen betrokken te houden bij de voorbereiding en uitvoering van activiteiten, wordt hun zelfvertrouwen vergroot en wordt er aandacht besteed aan hun persoonlijke voorkeuren (7).
Een dergelijke aanpak is ook te vinden in andere kinderopvanglocaties. Welkom Kind zet bijvoorbeeld een reeks activiteiten op voor gastouders, waarbij zowel oudere als jongere kinderen betrokken kunnen worden. De activiteiten worden afgestemd op de leeftijd van de kinderen, zodat elk kind op een geschikte manier kan meedoen (9). Deze methode helpt bij het bevorderen van sociale vaardigheden, aangezien kinderen vaak samenwerken of in groepen actief zijn.
Creatieve activiteiten zijn van groot belang in de kinderopvang. Ze bevorderen de zintuiglijke stimulatie, de motorische vaardigheden en de zelfexpressie van kinderen. Volgens de CONTEXT DOCUMENTS worden activiteiten zoals schilderen, muziek maken en theater spelen georganiseerd om kinderen te prikkelen op een speelse manier. Deze activiteiten zijn niet alleen educatief, maar ook sociaal waardevol, omdat kinderen leren samen te werken, strategisch te denken en creatief te zijn (3).
Een voorbeeld hiervan is de Sinterklaasactiviteiten in de kinderopvang. In de periode voorafgaand aan Sinterklaas wordt er een programma opgezet dat zich richt op het stimuleren van creativiteit en betrokkenheid. In de eerste week van de Sinterklaasperiode kunnen kinderen bijvoorbeeld hun eigen Sinterklaasmijt of Pietenmuts knutselen, terwijl in een andere week Sinterklaas en Piet op bezoek komen. Deze activiteiten worden meestal uitgevoerd als onderdeel van een thema, waardoor kinderen zich beter kunnen identificeren met het verhaal en het ritueel (5).
Daarnaast worden er ook activiteiten georganiseerd buiten de feestperiodes, zoals het maken van sneeuwpoppen in de winter, of het schilderen van bloempotjes tijdens de vakantie. Deze activiteiten zorgen voor een variërend aanbod dat aansluit bij de seizoenen en de omgeving. Ze geven kinderen de mogelijkheid om te experimenteren met materialen en om zichzelf te ontwikkelen in een speelse context (9).
Natuurlijk is beweging een essentieel onderdeel van de kinderopvang. Activiteiten die de motoriek stimuleren, zoals buitenspelen, parcoursen opzetten of sporten, zijn belangrijk voor de grove en fijne motoriek van kinderen. Bijvoorbeeld, tijdens een Pietenparcours kunnen kinderen over obstakels klimmen, cadeautjes inpakken en in een kartonnen stoomboot gooien. Dit bevordert de coördinatie en het leren van regels, terwijl het ook plezier geeft (5).
De Activiteiten van Mundo tonen dat er regelmatig workshops en uitstapjes zijn gericht op sport en spel. Deze activiteiten worden vaak georganiseerd tijdens vakanties of bijzondere dagen, zoals de Adviesdagen (ADV-dagen). Deze aanpak zorgt voor een diverser aanbod en helpt kinderen om fysiek actief te blijven (8). De CONTEXT DOCUMENTS geven hier geen duidelijke statistieken over de impact van bewegingsactiviteiten op de kinderontwikkeling, maar het wordt wel breed aangeraden als een belangrijk onderdeel van het kinderopvangaanbod.
Groepsactiviteiten en teamspelletjes spelen een grote rol in de sociale en emotionele ontwikkeling van kinderen. Ze leren samenwerken, regels volgen en hun emoties uiten. Volgens een CONTEXT DOCUMENT draagt een stimulerende omgeving bij aan het opbouwen van zelfvertrouwen bij kinderen. Wanneer kinderen aanmoediging krijgen om te experimenteren en fouten te maken, voelen ze zich vrijer om hun creativiteit te ontwikkelen (3).
Activiteiten zoals een zaklopen- of cadeautjesrace tijdens de Sinterklaasperiode zijn daar goede voorbeelden van. Ze bevorderen de samenwerking en het opbouwen van strategische denkprocessen. Ook buitenspelen, zoals een winterwandeling of het volgen van dierensporen, stimuleert kinderen om met elkaar te communiceren en sociale interacties aan te gaan (5).
Duurzaamheid is in de afgelopen jaren steeds vaker aan de orde in de kinderopvang. Pedagogisch medewerkers en opvoeders worden geïnformeerd over slim inkopen en duurzame praktijken die aansluiten bij kinderontwikkeling en gezondheid. Door bijvoorbeeld afval, water- en energieverbruik te monitoren, kunnen kinderopvangcentra beoordelen hoe effectief hun duurzame initiatieven zijn (2). Dit is een belangrijk onderdeel van het kinderopvangbeleid, aangezien ouders steeds meer verwachten dat hun kinderen gezonde en duurzame gewoontes leren (10).
Een praktische aanpak is om kinderen te betrekken bij duurzame activiteiten. Zo kunnen er workshops georganiseerd worden waarin kinderen leren om te gaan met duurzame materialen of over de omgeving. Een CONTEXT DOCUMENT noemt een workshop waarin kinderen leren over het milieu, zoals het maken van vogelhuisjes of het gebruik van gerecycled materialen. Deze activiteiten zijn niet alleen educatief, maar ook een manier om bewustwording over duurzaamheid te schijnen bij kinderen (6).
Ook voor jonge kinderen, zoals baby’s en peuters, zijn er educatieve en creatieve activiteiten die bijdragen aan hun groei. Voor peuters zijn activiteiten zoals blokken bouwen, verhalen luisteren en eenvoudige muziek- of bewegingsactiviteiten belangrijk. Een CONTEXT DOCUMENT van Juf Maike geeft tips voor activiteiten in de kinderopvang die aansluiten bij de ontwikkeling van peuters. Daarin wordt bijvoorbeeld beschreven hoe een "ontdekbak" kan worden gebruikt om diverse ontwikkelingsgebieden te stimuleren (12).
Voor baby’s zijn er activiteiten zoals interactief voorlezen, muziek en zingen, of het gebruik van eenvoudige sensomotorische oefeningen. Deze activiteiten worden vaak uitgevoerd door pedagogisch medewerkers die specifieke trainingen volgen om de activiteiten op een geschikte manier te kunnen aanbieden. Een CONTEXT DOCUMENT van Doomijn vermeldt dat medewerkers regelmatig trainingen volgen over thematische activiteiten en het inzetten van materialen zoals "loose parts" om de creativiteit van kinderen te stimuleren (7).
Educatieve activiteiten vormen een belangrijk onderdeel van het kinderopvangaanbod. Ze zijn doordacht en gericht op het ontwikkelen van specifieke vaardigheden. Bijvoorbeeld, tijdens een winteractiviteit kunnen kinderen leren over dieren die in de winter leven, terwijl ze tegelijkertijd buiten of binnen een zintuiglijke ervaring opdoen. Deze activiteiten zijn vaak interactief en geven ruimte voor vragen, waardoor kinderen beter leren nadenken en zich betrokken voelen (9).
Een ander voorbeeld is het thema van de kinderboekenweek, waarbij kinderen betrokken worden bij activiteiten die draaien om lezen en creativiteit. CONTEXT DOCUMENT 13 van Marcter Horst geeft een lijst met 25 creatieve ideeën voor de kinderboekenweek, zoals het bedenken van een eigenwijze titel voor een boek of het maken van een eigenwijze hoofdpersoon. Deze activiteiten stimuleren de leesvaardigheden, de taalontwikkeling en het denkvermogen van kinderen. Bovendien bevorderen ze het zelfvertrouwen bij kinderen, omdat ze hun eigen ideeën mogen ontwikkelen en uittesten (13).
De CONTEXT DOCUMENTS benadrukken dat opvoeders en pedagogisch medewerkers een centrale rol spelen in het organiseren en uitvoeren van activiteiten in de kinderopvang. Ze moeten aandacht besteden aan de individuele behoeften van kinderen, terwijl ze tegelijkertijd het algemene programma beheren. Een CONTEXT DOCUMENT van Welkom Kind legt uit dat opvoeders kinderen helpen bij hun smaakavontuur door activiteiten aan te bieden die gericht zijn op gezonde eetgewoontes. Hierbij is het belangrijk om ervaringen te creëren die aansluiten bij de leeftijd van de kinderen en hun voedingsbehoeften (10).
Daarnaast is er ook nadruk op het continu leren van pedagogisch medewerkers. Ze kunnen bijvoorbeeld workshops volgen over het inzetten van "loose parts", of cursussen over interactief voorlezen. Deze trainingen geven hen het gereedschap om beter te kunnen inspelen op de behoeften van kinderen en om het aanbod van activiteiten te verbeteren (7).
Een belangrijk thema in de CONTEXT DOCUMENTS is de flexibiliteit van het kinderopvangprogramma. Hoewel er een algemeen overzicht is van wat er gedurende de dag gebeurt, zoals eten, rustmomenten en activiteiten, is er veel ruimte voor aanpassingen. Het programma wordt voortdurend aangepast aan de behoeften en interesses van de kinderen. Dit is essentieel, omdat elk kind op een andere manier groeit en zich ontwikkelt. Individuele aandacht staat centraal in de kinderopvang, zodat kinderen zich veilig en gestimuleerd voelen (11).
Een voorbeeld van deze aanpassing is het geven van vrije keuze bij activiteiten. Zo wordt bij een activiteit in de kinderopvang aangegeven dat kinderen niet verplicht zijn om mee te doen. Als een kind liever buiten speelt, mag het dat doen, en kan het een andere dag meedoen. Deze aanpak versterkt de autonomie van kinderen en helpt bij het opbouwen van zelfvertrouwen (7).
Gezondheid en voeding zijn belangrijke onderwerpen in de kinderopvang. Ouders verwachten dat hun kinderen in een omgeving verblijven waar gezonde en gevarieerde voeding wordt aangeboden. CONTEXT DOCUMENT 10 benadrukt dat 77% van de ouders verwacht dat de kinderopvang gezonde eetgewoontes begeleidt, en dat 70% van de ouders wil dat de kinderopvang bijdraagt aan het ontwikkelen van gezonde eetgewoontes. Dit betekent dat pedagogisch medewerkers goed geïnformeerd moeten zijn over voedingsaspecten en dat er educatieve activiteiten kunnen worden georganiseerd die aansluiten bij het thema "eten en drinken".
Een CONTEXT DOCUMENT vermeldt ook een workshop waarin kinderen leren over het koken van gezonde gerechten. Dit is een praktische manier om kinderen bewust te maken van voedsel en om gezonde keuzes te leren maken. Activiteiten zoals het maken van warme chocolademelk, of het bakken van pepernoten, zijn zintuiglijke en educatieve activiteiten die bijdragen aan het leren over smaken en hygiëne (5, 9).
Tijdens de vakantieperiodes en bijzondere dagen zoals Sinterklaas, Pasen of de kinderboekenweek, zijn er extra activiteiten en workshops die kunnen worden georganiseerd. Deze activiteiten zijn meestal thematisch en geven kinderen de kans om te experimenteren, te bewegen, te lezen en te ontdekken. CONTEXT DOCUMENT 6 geeft een lijst met activiteiten voor de voorjaarsvakantie, waaronder workshops in buurthuizen, musea en bijvoorbeeld het SoundLAB in Amsterdam. Deze activiteiten zijn bedoeld om kinderen in staat te stellen om korte tijd te ontsnappen aan hun dagelijkse routine en nieuwe dingen te leren (6).
Een CONTEXT DOCUMENT van Kinderopvang Mundo beschrijft ook dat er regelmatig bezoeken zijn van het Activiteitenteam, die workshops en educatieve activiteiten brengen. Deze initiatieven worden vaak uitgevoerd tijdens vakanties of speciale dagen, zoals de Adviesdagen (ADV-dagen). Deze aanpak zorgt voor extra speelse en leerzame momenten voor kinderen en helpt bij het creëren van een "feestelijke" sfeer in de kinderopvang (8).
Een CONTEXT DOCUMENT benadrukt dat het belangrijk is om activiteiten en duurzame initiatieven te beoordelen op effectiviteit. Door bijvoorbeeld het monitoren van het afvalverbruik, het energieverbruik en het waterverbruik, kunnen kinderopvangcentra bepalen of hun duurzame keuzes effect hebben (2). Deze evaluatie helpt bij het verbeteren van de praktijken en het aanpassen van activiteiten zodat ze beter aansluiten bij de doelen van het kinderopvangcentrum.
Bij Sinterklaasactiviteiten wordt ook gewaardeerd hoe goed de activiteiten de kinderen stimuleren. Zo wordt er bijvoorbeeld gekeken naar hoe goed de activiteiten bijdragen aan de fijne motoriek, concentratie of creativiteit. Dit is een systematische aanpak die ervoor zorgt dat activiteiten niet alleen leuke momenten zijn, maar ook een educatieve waarde bieden (5).
Activiteiten en workshops in de kinderopvang vormen een essentieel onderdeel van het kinderontwikkelingsproces. Ze stimuleren de zintuigen, de motoriek, de creativiteit en de sociale vaardigheden van kinderen, terwijl ze ook aandacht besteden aan gezondheid en duurzaamheid. Een thematische aanpak, waarbij activiteiten worden georganiseerd op basis van seizoensgebonden of educatieve thema’s, helpt bij het creëren van een gestructureerd en betekenisvol programma. Tevens is het betrekken van kinderen bij het kiezen van activiteiten van groot belang, omdat dit hun autonomie en betrokkenheid versterkt.
De rol van de opvoeder en de pedagogisch medewerker is essentieel in het begeleiden en aanbieden van deze activiteiten. Door continu te leren en zich op te richten op de individuele behoeften van kinderen, kunnen kinderopvangcentra een waardevolle bijdrage leveren aan de groei van kinderen. Het programma moet flexibel zijn en aangepast kunnen worden aan de interesses en ontwikkelingsfasen van de kinderen, zodat elk kind zich veilig, geborgen en gestimuleerd voelt.
Activiteiten zijn dus niet alleen een middagje knutselen, maar een integraal onderdeel van de kinderopvang die aansluit bij de levenswereld van kinderen en bijdraagt aan hun algehele ontwikkeling. Door het combineren van creativiteit, educatie en duurzaamheid, wordt de kinderopvang een plek waar kinderen leren, groeien en zich ontwikkelen in een stimulerende en zorgzame omgeving.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet