Opleiding en opvoeding van kinderen volgens de islam: een overzicht
juli 4, 2025
De opleiding tot plastisch chirurg is een uitgebreid en uitdagend proces dat zich uitstrekt over een periode van meestal vijf jaar. In dit artikel worden de kernpunten van de opleiding, inclusief het curriculum, begeleiding, toetsing en mogelijkheden tot wetenschappelijk onderzoek, uitgebreid besproken op basis van de beschikbare informatie. De informatie is afkomstig uit meerdere bronnen, waaronder het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG), het Martini Ziekenhuis (MZ), het Deventer Ziekenhuis (DZ), het Martini Klinisch Opleidingscentrum (MST), en andere relevante ziekenhuizen.
De opleiding tot plastisch chirurg wordt gegeven in overleg met het landelijk opleidingsplan POWER 3.0. Het curriculum bestaat uit drie delen: de kennisoverstijgende elementen, kenniselementen en stages en cursussen. Het curriculum is grotendeels gecreëerd op basis van het landelijke opleidingsplan, maar kan worden aangepast aan de wensen van de aios.
De kennisoverstijgende elementen vormen de basis voor activiteiten en projecten tijdens de opleiding. Deze elementen omvatten medisch leiderschap, methodologie, data-vaardigheden en technologie. De kenniselementen omvatten vooral de theoretische kennis en toetsen. Tijdens de opleiding kun je ook stages en cursussen volgen, zowel verplicht als facultatief, afhankelijk van je ontwikkelingswensen.
De opleidingen zijn officieel toegewezen aan de ziekenhuizen, waardoor je aangesteld wordt bij ZGT (Ziekenhuis De Gooi) of MST (Martini Stadsgroep). Deze aanstelling bepaalt ook in welk ziekenhuis je de meeste klinische contacten zult hebben en de meeste patiëntenbesprekingen zult bijwonen.
De begeleiding en toetsing verloopt via het vastgelegde opleidingsmodel. Elke werkdag begint en eindigt met een overdracht, waarin op zeer gestructureerde wijze vooruit en teruggekeken wordt op wat er gepland of gebeurd is. De begeleiding is gericht op het opbouwen van competenties en het bereiken van einddoelen.
De opleider is verantwoordelijk voor de overall begeleiding van de aios. Hij of zij voert de voortgangsgesprekken en beoordelingsgesprekken. Per blok/thema is er een lid van het opleidingsteam dat je begeleidt en superviseert. De voortgang wordt gevolgd via KPB’s (Kwaliteitsbeoordelingen per Begeleiding) en OSAT’s (Opleidings Situatie Analyse Toetsen). Uiteindelijk wordt de voortgang bekroond met EPA’s (Entrustable Professional Activities).
De opleiding tot plastisch chirurg wordt beoordeeld via KPB’s, 360 graden feedback, voortgangsgesprekken, vaardigheidstoetsen en kennistoetsen tijdens het cursorisch onderwijs. De beoordelingen worden vastgelegd in het elektronische portfolio (EPass).
Het onderwijs wordt gegeven door stafleden van het betreffende subspecialisme. De LVAO-onderwijsdagen vinden plaats in het voor- en najaar en worden verzorgd door oogartsen uit alle opleidingscentra. Ze zijn gerelateerd aan de landelijke toets in oktober.
Er is een vast rooster voor opleidingsmomenten. De onderwerpen van het cursorisch onderwijs worden op een vast moment in de week voorbereid en besproken door de hele opleidingsgroep (specialisten, aios, anios). Verplichte cursussen vinden plaats binnen opleidingstijd. Tijdens je stage in het Deventer Ziekenhuis worden daarvoor 5 werkdagen per jaar ter beschikking gesteld, deze activiteiten worden volledig vergoed.
Er zijn wekelijkse onderwijsmomenten met stafleden en externe docenten. Alle assistenten doen mee in een intervisiegroep, die 6 wekelijks plaatsvindt en begeleid wordt door een vaste intervisor.
Het wetenschappelijk onderzoek wordt in het DZ gestimuleerd door de activiteiten van het Bureau Wetenschap & Innovatie, onderdeel van het Teaching Hospital Deventer (THD). Bij ons op de kinderafdeling kun je een beroep doen op een researchverpleegkundige.
De opleidingsgroep onderkent het belang van wetenschappelijk onderzoek en stimuleert de aios tot het verrichten van wetenschappelijk onderwijs. Het wetenschappelijke proces wordt gewaarborgd door begeleiding van een staflid en de MCL Academie. Je moet tijdens je opleiding ten minste een voordracht houden en een artikel ter publicatie schrijven.
De opleidingsgroep onderkent het belang van wetenschappelijk onderzoek en stimuleert de aios tot het verrichten van wetenschappelijk onderzoek. Het wetenschappelijke proces wordt gewaarborgd door begeleiding van een staflid en de MCL Academie. Je moet tijdens je opleiding ten minste een voordracht houden en een artikel ter publicatie schrijven.
In de laatste 2 jaren krijgt je opleiding een geïndividualiseerde vorm, inclusief differentiatiestage(s). Maximaal 30% van de tijd wordt dan ingeruimd voor diensten, algemene polikliniek en operatievaardigheid. De overige tijd wordt besteed aan differentiatie met therapeutische en de daarmee samenhangende verdieping.
In je laatste jaar kun je je differentiëren in 2 aandachtsgebieden zoals beschreven in POWER 3.0 of je ontwikkelen tot generalist.
Na de opleiding tot plastisch chirurg is subspecialisatie mogelijk in de aandachtsgebieden perinatologie, oncologie en voortplantingsgeneeskunde.
Er is een permanente vacature voor aios anesthesiologie (digitaal solliciteren via werken bij het UMCG). Drie keer per jaar worden er sollicitatiegesprekken gehouden. Jaarlijks worden gemiddeld 12 aios aangenomen.
De brieven worden beoordeeld door de Leescommissie die kandidaten voordraagt voor de selectiegesprekken. Kandidaten voeren een gesprek met twee commissies die ieder bestaan uit opleiders uit de clusterklinieken, enkele stafleden uit het UMCG en aios. Het is mogelijk dat je nog voor een tweede gespreksronde wordt uitgenodigd.
De opleiding tot plastisch chirurg is een uitgebreid en uitdagend proces dat zich uitstrekt over een periode van meestal vijf jaar. De opleiding omvat een uitgebreid curriculum, intensieve begeleiding en toetsing, en veel kansen tot wetenschappelijk onderzoek. De opleiding wordt gegeven in overleg met het landelijk opleidingsplan POWER 3.0 en is afgestemd op de wensen van de aios. De begeleiding is gericht op het opbouwen van competenties en het bereiken van einddoelen. De opleiding tot plastisch chirurg wordt beoordeeld via KPB’s, 360 graden feedback, voortgangsgesprekken, vaardigheidstoetsen en kennistoetsen tijdens het cursorisch onderwijs. De beoordelingen worden vastgelegd in het elektronische portfolio (EPass).
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet