logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Morele opvoeding in het vroegereidenschap: grondslagen, principes en praktijk

De morele opvoeding is een cruciale onderdeel van de opvoeding van kinderen, zowel op school als thuis. In dit artikel wordt aandacht besteed aan de kernprincipes van morele opvoeding, de fasen van morele ontwikkeling en de rol van ouders en leerkrachten bij het vormen van een morele persoonlijkheid. De informatie is gebaseerd op de bronnen die in het zoekquery zijn opgegeven, en wordt uitgebreid en overzichtelijk weergegeven.

De kern van morele opvoeding

Morele opvoeding is het proces waarin kinderen leren onderscheid te maken tussen goed en kwaad, en waarin ze waarden en normen leren omarmen. Het gaat hierbij niet alleen om het leren van regels, maar ook om het ontwikkelen van een innerlijk gevoel van wat goed en slecht is. In de bronnen wordt benadrukt dat morele opvoeding vooral vanuit het gezin begint, en dat ouders hierbij een centrale rol spelen. Ze zijn de eerste en belangrijkste voorbeeldfunctie voor kinderen.

In het kader van de morele opvoeding worden gedragsregels geïnternaliseerd, zodat deze ook zonder aanwezigheid van volwassenen worden toegepast. Dit betekent dat kinderen leren om hun gedrag te beoordelen op basis van hun eigen inzicht in wat goed is. Dit proces begint al vanaf de leeftijd van vijf tot zes jaar, wanneer kinderen in staat zijn zich in te leven in de gevoelens en wensen van anderen.

De fasen van morele ontwikkeling

De morele ontwikkeling van kinderen verloopt in verschillende fasen, zoals beschreven door de psycholoog Lawrence Kohlberg. Volgens hem zijn er zes stadia in de morele ontwikkeling, die in drie grote niveaus kunnen worden onderverdeeld:

Pre-conventioneel stadium (0 tot 10 jaar)

In dit stadium is de morele keuze gebaseerd op het vermijden van straf of het krijgen van beloningen. Kinderen leren dat handelen dat straf veroorzaakt, slecht is, en dat handelen dat beloningen oplevert, goed is. Dit stadium is vooral gericht op het egoïsme van het kind.

Conventioneel stadium (10 tot 18 jaar)

In dit stadium leren kinderen dat goed is wat anderen goed vinden. Goedkeuring door anderen motiveert hen om te handelen. Ook wordt er aandacht besteed aan het naleven van regels en wetten. Dit stadium is gericht op conformiteit en het behoud van sociale relaties.

Post-conventioneel stadium (vanaf 18 jaar)

In dit stadium gaat de morele ontwikkeling over naar universele principes. Kinderen streeven naar rechtvaardigheid en eerlijkheid voor allen, en gaan op zoek naar abstracte en universele grondslagen van de moraal. Dit stadium is gericht op morele principes en het inzicht in het collectieve welzijn.

De rol van empathie en emotionele betrokkenheid

Een belangrijk onderdeel van de morele ontwikkeling is empathie. Kinderen die in staat zijn zich in te leven in de gevoelens van anderen, zijn beter in staat om morele keuzes te maken. In de bronnen wordt benadrukt dat empathie een cruciale basis is voor morele handelen. Het gaat hierbij om het vermogen om de pijn en behoeften van anderen te begrijpen en erop te reageren.

Een ander belangrijk aspect is de emotionele betrokkenheid. Volgens de filosoof Emmanuel Levinas is de kleine goedheid een essentieel onderdeel van moreel gedrag. Dit is een spontane daad van zorg voor anderen, die wordt aangewakkerd door emotionele betrokkenheid bij de Ander. Kinderen leren via concrete gezinsituaties, zoals delen, ordenen en attent zijn, een houding van goedgezindheid aan, gericht op het collectieve welzijn.

De rol van ouders en leerkrachten

Ouders en leerkrachten spelen een cruciale rol in de morele opvoeding van kinderen. Ze zijn niet alleen voorbeeld, maar ook bepalend in het vormen van de morele waarden van het kind. In de bronnen wordt benadrukt dat ouders hun kinderen moeten laten leren om hun eigen handelen te waarderen in het licht van overtuigingen. Ook is het belangrijk dat kinderen zich intrinsiek verbonden voelen met waarden als eerlijkheid, rechtvaardigheid en betrouwbaarheid.

Leerkrachten zijn in het onderwijs van belang bij het vormen van de morele ontwikkeling van kinderen. Ze kunnen dit doen door gesprekken over sociale dilemma’s, groepsregels, burgerschapsthema’s of rollenspellen. Daarnaast bieden dagelijkse situaties – zoals ruzies op het schoolplein of samenwerken aan een opdracht – natuurlijke momenten om kinderen te laten nadenken over rechtvaardigheid, verantwoordelijkheid en keuzes.

De betekenis van consistentie en sociale controle

Consistentie en sociale controle zijn essentieel in de morele opvoeding. Als ouders gedurende de maanden na de invoering van de gedragsmaxime geen consequente controle uitoefenen, vergaat de goede wil bij veel gezinsleden. Hierdoor kunnen de egoïstische reflexen de overhand nemen. In het gezin is het belangrijk dat iedereen zich aan de gedragsmaxime houdt, zodat het plezierig en comfortabel is voor iedereen.

De meerwaarde van morele groei

Morele groei is een proces waarin kinderen leren om hun eigen gedrag te waarderen in het licht van overtuigingen. In de bronnen wordt benadrukt dat morele opvoeding al vroeg in het gezin begint, waarbij empathie en emoties cruciaal zijn voor zedelijke groei, meer dan rationaliteit. In het kader van de morele groei leren kinderen om hun eigen gedrag te waarderen in het licht van overtuigingen. Ook is het belangrijk dat kinderen zich intrinsiek verbonden voelen met waarden als eerlijkheid, rechtvaardigheid en betrouwbaarheid.

Conclusie

De morele opvoeding is een essentieel onderdeel van de opvoeding van kinderen. Ze begint al vroeg in het gezin en wordt doorlopend gesteund door ouders en leerkrachten. De morele ontwikkeling verloopt in verschillende fasen, waarbij empathie, emotionele betrokkenheid en consistentie een cruciale rol spelen. De rol van ouders en leerkrachten is hierbij van belang, aangezien zij het kinderen leren om hun eigen gedrag te waarderen in het licht van overtuigingen. Door de juiste aanpak en ondersteuning is het mogelijk om een moreel en evenwichtig kind op te voeden.

Bronnen

  1. Morele opvoeding
  2. Morele groei - Levinas en de kleine goedheid
  3. Morele ontwikkeling
  4. Morele ontwikkeling
  5. Empathie, gehechtheid en morele opvoeding
  6. Web.whatsapp.com
  7. Yandex search
  8. WhatsApp Web
  9. Yandex search
  10. WhatsApp camera opnemen

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven