Drie baby’s opvoeden: uitdagingen en voordelen
juli 4, 2025
In het boek Verbeter de wereld, begin bij de opvoeding van Micha de Winter wordt een diepgaande blik geworpen op de rol van opvoeding en jeugdbeleid in de opbouw van een menselijke, democratische samenleving. De Winter benadrukt dat de manier waarop kinderen worden grootgebracht, niet alleen hun eigen levenskwaliteit beïnvloedt, maar ook de manier waarop zij zich verder ontwikkelen tot burgers die actief deelnemen aan de maatschappelijke en politieke gemeenschap. Dit artikel geeft een overzicht van de kernideeën en aanbevelingen uit het boek, gebaseerd op de beschikbare bronnen.
Micha de Winter, sociaal pedagoog en emeritus hoogleraar Pedagogiek aan de Universiteit Utrecht, presenteert in Verbeter de wereld, begin bij de opvoeding een visie waarin opvoeding niet alleen gericht is op het ontwikkelen van individueel gedrag, maar ook op het leren begrijpen en internaliseren van democratisch burgerschap, humaniteit en vrijheid. Het boek benadrukt dat opvoeding een essentieel onderdeel is van het opbouwen van een menselijke samenleving, waarin kinderen worden opgeleid tot zorgzame burgers die zich verantwoordelijk voelen voor de maatschappij en het welzijn van anderen.
De Winter stelt dat opvoeding niet alleen gericht moet zijn op het voorkomen van problemen zoals criminaliteit, seksuele uitbuiting of kindermishandeling, maar ook op het ontwikkelen van een bewustzijn voor de maatschappelijke verantwoordelijkheid. Dit betekent dat kinderen moeten leren om te denken over de gevolgen van hun gedrag voor anderen, en dat ze moeten leren om verantwoordelijkheid te nemen voor hun rol in de samenleving. In dit opzicht is opvoeding een middel om democratisch burgerschap te bevorderen, waarin iedereen het recht heeft op een eigen identiteit, maar ook het verantwoordelijkheidsgevoel heeft om anderen datzelfde recht te gunnen.
De Winter benadrukt dat de manier waarop kinderen worden opgevoed, grote invloed heeft op hun latere gedrag en deelname aan de maatschappij. In het boek wordt gezegd dat het niet voldoende is om te kijken of een kind crimineel is geworden, of dat het slachtoffer is geworden van seksuele uitbuiting. De kern van opvoeding moet zijn om kinderen te leren begrijpen wat het betekent om een mens te zijn, en hoe ze zich kunnen inleven in de situatie van anderen. Dit leidt tot een meer menselijke, empathische houding, die essentieel is voor een democratische samenleving.
In de huidige tijd is het volgens de Winter niet meer hip om opvoeding en de toestand in de wereld met elkaar in verband te brengen. In plaats daarvan wordt opvoeding vaak gezien als een individueel project, een soort gedragstherapie. Dit leidt tot een beperkte visie op opvoeding, waarin het belang van sociale en maatschappelijke doelen onvoldoende wordt opgenomen. De Winter benadrukt dat dit een probleem is, want een kind dat slechts gericht is op het voorkomen van gedragsproblemen, ontwikkelt zich mogelijk niet volledig tot een burger die zich bewust is van zijn rol in de maatschappij.
De Winter ziet opvoeding als een maatschappelijke opdracht, waarin de rol van ouders, onderwijs en jeugdbeleid centraal staat. Hij benadrukt dat opvoeding niet alleen gericht moet zijn op het ontwikkelen van individueel gedrag, maar ook op het bevorderen van een betrokkenheid bij het leven en de problemen van anderen. Dit betekent dat kinderen moeten leren om empathisch en menselijk te zijn, en dat ze moeten leren om verantwoordelijkheid te nemen voor hun omgeving.
Een van de kernideeën van het boek is dat opvoeding gericht moet zijn op het leren begrijpen van democratisch burgerschap. Dit betekent dat kinderen moeten leren om te denken over de rol die zij als burger kunnen spelen in de samenleving. Ze moeten leren om te luisteren, te debatteren, en te werken aan een maatschappij waarin iedereen gelijke rechten heeft. Dit is essentieel voor de opbouw van een menselijke, democratische samenleving.
De Winter benadrukt dat ouders een cruciale rol spelen in de opvoeding van hun kinderen. Het is niet voldoende om alleen te kijken naar het gedrag van het kind, maar ook naar de manier waarop de ouder met het kind omgaat. De Winter benadrukt dat ouders moeten leren om hun kinderen te leren begrijpen wat het betekent om een mens te zijn, en hoe ze zich kunnen inleven in de situatie van anderen. Dit leidt tot een meer menselijke, empathische houding, die essentieel is voor een democratische samenleving.
De Winter ziet het moderne jeugdbeleid als een uitdaging, waarin de focus te veel op individueel gedrag ligt. Hij benadrukt dat het belang van sociale en maatschappelijke doelen onvoldoende wordt opgenomen in het jeugdbeleid. Dit leidt tot een beperkte visie op opvoeding, waarin het belang van het opbouwen van een menselijke samenleving onvoldoende wordt opgenomen.
De Winter benadrukt dat moderne maatschappelijke problemen, zoals ongelijkheid, discriminatie en milieuvervuiling, ook invloed hebben op de opvoeding van kinderen. Het is belangrijk dat kinderen leren om zich bewust te zijn van deze problemen, en dat ze leren om zich verantwoordelijk te voelen voor de toekomst van de aarde. Dit is essentieel voor de opbouw van een menselijke, democratische samenleving.
De Winter ziet opvoeding als een maatschappelijke opdracht, waarin de rol van ouders, onderwijs en jeugdbeleid centraal staat. Hij benadrukt dat opvoeding niet alleen gericht moet zijn op het ontwikkelen van individueel gedrag, maar ook op het bevorderen van een betrokkenheid bij het leven en de problemen van anderen. Dit betekent dat kinderen moeten leren om empathisch en menselijk te zijn, en dat ze moeten leren om verantwoordelijkheid te nemen voor hun omgeving.
De Winter benadrukt dat de manier waarop kinderen worden opgevoed, grote invloed heeft op hun latere gedrag en deelname aan de maatschappij. Het boek Verbeter de wereld, begin bij de opvoeding benadrukt dat opvoeding een essentieel onderdeel is van het opbouwen van een menselijke samenleving, waarin kinderen worden opgeleid tot zorgzame burgers die zich verantwoordelijk voelen voor de maatschappij en het welzijn van anderen. De visie van de Winter benadrukt dat opvoeding niet alleen gericht moet zijn op het ontwikkelen van individueel gedrag, maar ook op het leren begrijpen van democratisch burgerschap, humaniteit en vrijheid. Dit is essentieel voor de opbouw van een menselijke, democratische samenleving.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet