Spelend opvoeden: De kracht van speelplezier in de opvoeding
juli 4, 2025
De stedelijke omgeving biedt unieke uitdagingen en kansen voor onderwijs en opvoeding. In de praktijk van leraren, pedagogen en andere professionals is het belangrijk om zich goed voor te bereiden op de complexe situaties die in grote steden optreden. Het Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) speelt hierin een cruciale rol door praktijkgerichte kennis te genereren en te delen, die helpt bij de verbetering van de beroepspraktijk. In dit artikel worden de kernprincipes van onderwijs en opvoeding in een stedelijke context besproken, inclusief de rol van samenwerking, vaardigheden, en de uitdagingen die professionals in de stad tegemoetkomen.
Het Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding van de HvA richt zich op het genereren van kennis die praktisch toepasbaar is in de beroepspraktijk. Het doet dit via praktijkgericht onderzoek dat voldoet aan hoge kwaliteitsstandaarden. De inzichten die ontstaan, worden gebruikt om concrete oplossingen aan te dragen voor problemen die in de praktijk voorkomen. Hierdoor onderscheidt het zich van academisch onderzoek dat in de regel gericht is op theorie en niet direct gericht is op praktijktoepassing.
Het centrum werkt intensief samen met verschillende opleidingen van de faculteit Onderwijs en Opvoeding, maar ook met andere faculteiten van de HvA. Studenten dragen bij aan het onderzoek, en de resultaten worden gebruikt om het curriculum te verbeteren. Daarnaast werkt het centrum samen met diverse partners, waaronder het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO), Erasmus+ en het Regieorgaan SIA. Deze samenwerking helpt bij de verbetering en vernieuwing van het onderwijs, en versterkt de verbinding tussen praktijk en onderzoek.
Een van de kernthema’s van het centrum is onderwijs en opvoeding in een stedelijke context. Dit wordt in het boek “Onderwijs en opvoeding in een stedelijke context: Van startbekwaam naar stadsbekwaam” uitgebreid besproken. Het boek richt zich op de uitdagingen van werken in de stad, waarbij leraren en pedagogen niet alleen startbekwaam moeten zijn, maar ook stadsbekwaam. Dit betekent dat ze specifieke kennis en vaardigheden moeten meenemen om met de complexe situaties in grote steden om te gaan.
De stad brengt veel verschillende groepen kinderen en jongeren met diverse achtergronden met zich mee. De samenwerking met ouders, collega’s en andere organisaties is daarom van cruciaal belang. De rol van de pedagogische professional wordt hierin centraal gesteld, met aandacht voor beroepscontexten, kennis, attitudes en vaardigheden. In het tweede deel van het boek wordt uitgelegd wat de pedagogische professional nodig heeft om in een stedelijke omgeving te kunnen werken, en in het derde deel wordt ingegaan op de samenwerking in de praktijk.
Een belangrijk aspect van de stedelijke praktijk is de samenwerking met ouders. Het project “Leren samenwerken met ouders in een grootstedelijke omgeving” is hierin een voorbeeld van hoe dit kan worden gedaan. Het project richt zich op het ontwikkelen van een leerlijn ouderbetrokkenheid voor de initiële en post-initiële opleidingstrajecten van de Pabo HvA en de Universitaire Pabo van Amsterdam (UPvA). Dit gebeurt op basis van wetenschappelijk onderzoek en in samenwerking met partners uit het werkveld, waaronder ouders, leraren en pedagogen van opleidingsscholen.
De uitkomst van dit project is een leerlijn voor de initiële Pabo-opleiding, die gericht is op een betere samenwerking tussen ouders en school. De opleidingen moeten hierin voorzien, zodat docenten en pedagogen in de toekomst beter kunnen omgaan met de verwachtingen van ouders en de behoeften van kinderen.
De stad biedt veel uitdagingen aan professionals in de onderwijs- en opvoedingssector. De complexiteit van de stedelijke omgeving vraagt om specifieke kennis en vaardigheden. Het boek “Onderwijs en opvoeding in een stedelijke context” benadrukt dat werken in de stad niet alleen betrekking heeft op de leeromgeving, maar ook op de samenleving en het gezin. In de stedelijke context is het belangrijk om zowel de negatieve als de positieve kanten van het werken op school en binnen het gezin te belichten.
Een van de kernuitdagingen is het omgaan met superdiversiteit. De stad is rijk aan verschillende culturen, talenten en achtergronden. Dit vraagt om inclusieve pedagogiek, waarbij alle kinderen erkenning krijgen voor hun talenten en kennis. De rol van de pedagogische professional is hierbij cruciaal, zowel binnen de scholen als in samenwerking met andere maatschappelijke actoren.
Leraren en pedagogen spelen een centrale rol bij de ontwikkeling van kinderen en jongeren. In een stedelijke omgeving is het belangrijk dat ze zich kunnen richten op de individuele behoeften van kinderen, jongeren en hun ouders. Dit vereist kennis en vaardigheden die gericht zijn op het herkennen van deze behoeften. Studenten van educatieve opleidingen moeten voldoende gelegenheid krijgen om ervaringen op te doen in de grootstedelijke context, zodat zij successen kunnen realiseren en hun zelfvertrouwen kunnen vergroten.
Belangrijk is ook het leren en ervaren van ‘good practices’ waaraan de toekomstige professional zich kan spiegelen. Deze praktijken helpen bij het opbouwen van vertrouwen in eigen kunnen, wat essentieel is voor het functioneren in een grootstedelijke omgeving. Dit wordt ook benadruid in het project “Leren samenwerken met ouders in een grootstedelijke omgeving”, waarin het opdoen van succeservaringen centraal staat.
Inclusieve pedagogiek is een belangrijk onderdeel van de stedelijke praktijk. Het doel is om de cyclus van cumulatieve ongelijkheid te doorbreken. Dit gebeurt door zowel binnen de scholen als via externe samenwerkingen met zorgprofessionals, buitenschoolse initiatieven en andere maatschappelijke actoren. Inclusieve pedagogiek richt zich op het herkennen van de diverse talenten, middelen en kennis van kinderen, in plaats van hen te confronteren met een deficitbenadering.
In de praktijk is het belangrijk om de verschillende leefwerelden waarin kinderen opgroeien te verbinden. Dit vereist samenwerking tussen instituties, scholen, ouders en andere betrokkenen. Het Kenniscentrum Ongelijkheid van de gemeente Amsterdam werkt hierin aan, en onderzoekt hoe identiteitsnetwerken bij bijdragen aan sociale mobiliteit en maatschappelijke participatie.
In de praktijk van onderwijs en opvoeding is het belangrijk om rekening te houden met de complexiteit van de stedelijke omgeving. De rol van de pedagogische professional is hierbij centraal, met aandacht voor kennis, attitudes en vaardigheden. De samenwerking met ouders, collega’s en andere organisaties is hierbij van cruciaal belang.
Een van de kernprincipes is dat leraren en pedagogen zich moeten richten op de individuele behoeften van kinderen, jongeren en hun ouders. Dit vereist specifieke vaardigheden en kennis, die tijdens de opleiding en post-initiële trajecten kunnen worden opgedaan. De opleidingen moeten hierin voorzien, zodat de toekomstige professionals zich goed kunnen voorbereiden op de uitdagingen van de stedelijke praktijk.
Onderwijs en opvoeding in een stedelijke context vereist specifieke kennis en vaardigheden. Het Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding van de HvA speelt hierin een cruciale rol door praktijkgerichte kennis te genereren en te delen. De samenwerking met ouders, collega’s en andere organisaties is van belang om een positief leer- en ontwikkelingsklimaat te creëren. Inclusieve pedagogiek is hierbij essentieel, zodat alle kinderen erkenning krijgen voor hun talenten en kennis. De rol van de pedagogische professional is hierbij centraal, en het is belangrijk dat studenten en professionals voldoende gelegenheid krijgen om ervaringen op te doen in de grootstedelijke context.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet