logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Hoogbegaafd opvoeden: praktijkervaringen en aanbevelingen voor ouders en onderwijs

Hoogbegaafdheid is een kenmerk dat zich op verschillende manieren kan manifesteren, zowel in de vroege jeugd als in het volwassen leven. Het betreft een intellectuele vermogensontwikkeling die zich onderscheidt door snelle leerkracht, complexe denkprocessen en een sterke nieuwsgierigheid. Hoewel het begrip “hoogbegaafdheid” vaak in het onderwijs wordt gebruikt, kan het ook in de praktijk van opvoeding en onderwijs worden aangepakt. Dit artikel bespreekt praktijkervaringen, aanbevelingen en strategieën die gericht zijn op het begeleiden van hoogbegaafde kinderen, met uitgebreide verwijzingen naar bronnen die dit onderwerp ondersteunen.

Kenmerken van hoogbegaafde kinderen

Hoogbegaafde kinderen kunnen verschillende kenmerken vertonen die hen van andere kinderen onderscheiden. Deze kenmerken omvatten een snelle en eenvoudige opname van nieuwe kennis, een uitzonderlijk goed geheugen, een intensieve nieuwsgierigheid en een vermogen om complexe concepten sneller te begrijpen. Bovendien hebben ze vaak een uitgesproken creativiteit, een sterk vermogen tot probleemoplossing en een grote woordenschat. In de praktijk kunnen deze kenmerken zich al op zeer jonge leeftijd manifesteren, zoals in de kleutertijd.

Volgens bron [1] kunnen hoogbegaafde kinderen zich al op driejarige leeftijd bezighouden met filosofische gedachten of complexe concepten. Ze hebben vaak een grote behoefte aan uitdagingen en kunnen snel vervelen als ze niet worden uitgedaagd. Dit kan leiden tot onderprestaties of gedragsproblemen, vooral als ze niet op de juiste manier worden begeleid.

Begeleiding en ondersteuning van hoogbegaafde kinderen

Hoogbegaafde kinderen hebben een unieke vorm van onderwijs en opvoeding nodig. Ouders en onderwijsinstellingen moeten hierop inspelen door hen te stimuleren en uit te dagen. Volgens bron [3] is het belangrijk dat kinderen voldoende worden uitgedaagd in het onderwijs, zowel op het gebied van inhoud als op sociaal-emotioneel gebied. Er zijn verschillende benaderingen die kunnen worden toegepast, waaronder versnelling of verrijking.

Versnelling houdt in dat kinderen sneller door de lesstof gaan dan hun leeftijdsgenoten. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat ze een klas overslaan of bepaalde vakken op een hoger niveau volgen. Verrijking daarentegen betekent dat kinderen extra uitdagende opdrachten of projecten krijgen naast het reguliere lesprogramma. Hierdoor kunnen ze zich in de breedte ontwikkelen en hun talenten blijven ontdekken.

Praktijkervaringen van ouders en onderwijs

In de praktijk is het begeleiden van hoogbegaafde kinderen vaak een uitdaging, maar ook een kans om hun potentieel volledig te laten bloeien. Tania Gevaert, een ervaren psycholoag en auteur van het boek Hoogbegaafd opvoeden in de praktijk, benadrukt in haar werk dat elk kind uniek is. Ze heeft ervaring met het begeleiden van ouders van hoogbegaafde kinderen, waarbij ze zich richt op wetenschappelijk onderzoek en praktijkervaring. In haar boek deelt ze haar ervaringen met het opvoeden van drie kinderen, die elk hun eigen uitdagingen hebben gekend, maar nu succesvol zijn.

Bron [2] en [4] geven aan dat het boek Hoogbegaafd opvoeden in de praktijk gericht is op praktijkervaringen van ouders. De auteur benadrukt het belang van empathie, zelfredzaamheid en het opbouwen van een sterke band tussen ouder en kind. Bovendien is het belangrijk dat ouders zich bewust zijn van hun eigen potentieel, want vaak zijn ouders van hoogbegaafde kinderen zelf ook hoogbegaafd.

Onderwijs en hoogbegaafdheid

In het onderwijs is het belangrijk om op te vallen voor hoogbegaafde kinderen. Er zijn verschillende manieren waarop scholen dit kunnen aanpakken. Volgens bron [1] zijn er verschillende oplossingen, waaronder plusklassen, kangoeroeklassen of het aanbieden van speciaal lesmateriaal. Plusklassen worden in Nederland gebruikt om snelle leerlingen te begeleiden, waarbij ze in eigen tempo les krijgen. In Vlaanderen zijn kangoeroeklassen een alternatief, waarin hoogbegaafde kinderen uren per week samenwerken aan projecten of uitdagende vakken.

Daarnaast is het belangrijk dat scholen samenwerken met ouders en deskundigen om de juiste begeleiding te bieden. Volgens bron [6] kunnen scholen in overleg met ouders extra lesstof aanbieden, lessen versneld laten volgen of speciale plusklassen inrichten. Bovendien is het belangrijk dat ouders weten hoe ze hun kind kunnen ondersteunen, bijvoorbeeld door hen te laten deelnemen aan verenigingen of activiteiten op hun niveau.

Sociaal-emotionele begeleiding

Hoogbegaafde kinderen kunnen vaak lastigheden hebben met sociaal-emotionele ontwikkeling. Ze kunnen zich anders voelen dan hun leeftijdsgenoten en worstelen met gevoelens van isolatie of onbegrip. Volgens bron [3] kan sociaal-emotionele begeleiding hierbij helpen. Door met een professional te praten of deel te nemen aan groepssessies met andere hoogbegaafde kinderen, kunnen ze leren omgaan met deze gevoelens en sterke sociale banden opbouwen.

Ook is het belangrijk dat ouders en onderwijsinstellingen bewust zijn van de emotionele behoeften van hoogbegaafde kinderen. Volgens bron [5] kan het opvoeden van een hoogbegaafd kind vragen om meer van ouders dan gemiddeld. Ze hebben vaak veel uitdaging nodig en kunnen soms erg beweeglijk zijn. Daarnaast is het belangrijk dat ouders hun kind begrijpen en erin geloven dat het hun eigen weg kan vinden.

Ondersteuning en hulpverlening

Bij het opvoeden van hoogbegaafde kinderen is het belangrijk om professionele hulp in te roepen als nodig. Volgens bron [5] kan het opvoeden van een hoogbegaafd kind soms uitdagingen met zich meebrengen, waardoor ouders hulp kunnen zoeken bij deskundigen. Deze hulpverlener moet goed in staat zijn om om te gaan met hoogbegaafde kinderen en moet een goede klik hebben met zowel ouder als kind.

Daarnaast is het belangrijk dat ouders en kinderen zich kunnen omvatten in een netwerk van gelijkgestemden. Volgens bron [3] kunnen forums, groepen of verenigingen voor hoogbegaafde mensen een waardevolle ondersteuning bieden. Hier kunnen ouders en kinderen ervaringen delen en elkaar steunen.

Belang van het aanbieden van speciaal lesmateriaal

Hoogbegaafde kinderen hebben vaak een speciaal lesmateriaal nodig dat hen uitdaagt. Volgens bron [6] kan het gebruik van extra lesmateriaal helpen om te voorkomen dat kinderen zich vervelen of onderpresteren. Het lesmateriaal moet uitdagend zijn en hen helpen om hun kennis verder te ontwikkelen. Daarnaast is het belangrijk dat ouders en onderwijsinstellingen samenwerken om dit materiaal te kiezen en te gebruiken.

Conclusie

Hoogbegaafdheid is een unieke eigenschap die zowel uitdagingen als kansen met zich meebrengt. Het begeleiden van hoogbegaafde kinderen vereist een combinatie van onderwijs, opvoeding en sociaal-emotionele ondersteuning. Ouders en onderwijsinstellingen moeten hierop inspelen door kinderen te stimuleren en uit te dagen. Bovendien is het belangrijk dat ouders en kinderen zich omringen met een netwerk van gelijkgestemden en dat er professionele hulp beschikbaar is als nodig is.

Bronnen

  1. Wikipedia - Hoogbegaafdheid
  2. Hoogbegaafd opvoeden in de praktijk - Tania Gevaert
  3. Wat is hoogbegaafdheid?
  4. Hoogbegaafd opvoeden in de praktijk
  5. Begeleiding bij hoogbegaafdheid
  6. Hoogbegaafdheid
  7. Hoogbegaafd opvoeden in de praktijk
  8. Hoogbegaafd opvoeden in de praktijk
  9. Wat is hoogbegaafdheid?

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven