Opvoeding in de 21e eeuw: Wat betekent het voor ouders en kinderen?
juli 4, 2025
Het opvoeden van tweelingen stelt ouders voor een unieke uitdaging. Het verschijnsel van tweelingen, waarbij twee kinderen tegelijk geboren worden, vereist zowel creativiteit als geduld. In de bronnen die beschikbaar zijn, wordt het onderwerp van het opvoeden van tweelingen vanaf de geboorte tot aan de jeugd belicht. Deze informatie is afkomstig van deskundigen zoals Coks Feenstra, die zich gespecialiseerd heeft in de ontwikkeling van meerlingen. In dit artikel worden de belangrijkste thema’s behandeld die met het opvoeden van tweelingen te maken hebben, waaronder het leren op het potje, het omgaan met agressie, de keuze tussen samen of apart in de klas, en de invloed van de opvoeding op het gevoel van het ‘ik’.
De eerste twee jaar van het leven van een tweeling zijn cruciaal voor de ontwikkeling van de kinderen. In deze periode is de opvoeding van een tweeling anders dan die van een enkelvoudig kind. Ouders van tweelingen staan voor andere vraagstukken en maken andere situaties mee. De opvoeding van een tweiling vergt veel creativiteit, geduld en improvisatie-talent. Coks Feenstra, ontwikkelingspsychologe en tweelingdeskundige, beantwoordt de meest voorkomende vragen van ouders tijdens de eerste twee jaar.
Een tweeling opvoeden is een periode van intensieve zorg. Een tweeling komt met ongeveer 37 weken of eerder ter wereld en weegt per kind zo’n 600 gram minder dan een eenlingsbaby. Daarom heeft een tweeling vaak een voeding nodig, in het begin om de twee uur. Het is dan ook niet vreemd dat de voedingen elkaar overlappen. Ben je net met de ene klaar, dan is het tijd voor de volgende! Hulp is daarom tijdens deze fase absoluut noodzakelijk. Sommige moeders vinden dat vervelend. Ze zijn liever met hun baby’s alleen en voelen de hulp als een inbreuk op hun privacy. Zorg dat de mensen die je helpen, je na staan en je je prettig met hen voelt. Houd zelf de teugels in handen over hoe en wie er voor de baby’s zorgt. Onderzoek wijst uit dat moeders die het zo organiseren, deze periode goed doorkomen.
Het leren op het potje is een belangrijk onderdeel van de opvoeding. Over het algemeen is het makkelijker om het ieder kind apart te leren. Tenslotte moet je de behoeftes van het kind een tijdje goed in de gaten houden om te kijken wanneer het moet en dat is nu eenmaal makkelijker als het om één kind gaat. Maar als de kinderen tegelijk er aan toe zijn, kun je het leerproces tegelijk doen. Dit komt bij eeneiige vaker voor dan bij twee-eiige tweelingen. Bij de laatste kan de een er aan toe zijn, terwijl de ander er nog geen interesse voor heeft. Bij een jongen-meisje tweeling is meestal het meisje er eerder rijp voor dan haar broertje.
Tweelingen zijn vaak zeer intensief met elkaar verbonden. Op jonge leeftijd is het niet ongewoon dat ze met elkaar vechten, bijvoorbeeld door te knijpen, bijten, duwen en slaan. Dit is een veel voorkomend probleem bij tweelingen. Alles is mogelijk op deze leeftijd waarin ze nog geen onderscheid kunnen maken tussen het ‘ik’ en ‘jij’. Daarbij speelt ook mee dat ze veel tijd samen doorbrengen en meestal dichtbij elkaar spelen. Bovendien zitten ze in dezelfde ontwikkelingsfase, geen van beiden kunnen ze rekening met de ander houden zoals je dat bij broers en zusjes van verschillende leeftijd ziet. Leer ze woorden zoals ‘nu ik’, ‘nee’, ‘au’. Langzaamaan zullen deze woorden de fysieke agressie gaan vervangen. Zorg er ook voor dat ze af en toe apart van elkaar spelen, bijvoorbeeld een in de kinderstoel en de ander vrij in de kamer of één in de box. Ook is het goed om al van jongs af aan hen apart mee te nemen met het doen van een boodschap (een met jou, de ander blijft bij papa, enz). Na een korte scheiding spelen ze meestal heel harmonieus samen.
Bij de leeftijd van 2 tot 3 jaar begint het kind zich steeds meer bewust te worden van zichzelf en van anderen. De tweelingen beginnen te leren om te communiceren en hun gevoelens te uiten. Hierbij is het belangrijk dat ouders zorgvuldig omgaan met de situatie. Ouders van tweelingen moeten vaak strenger en consequenter zijn dan andere ouders, omdat tweelingen elkaar onderling steunen.
Tweelingen leren sneller omgaan met sociale situaties dan eenlingen. Ze leren elkaar te begrijpen en te vertrouwen. Deelname aan groepsactiviteiten is daarbij van belang. Het is belangrijk om te zorgen dat de kinderen af en toe apart van elkaar kunnen spelen. Dit helpt hen om zich los te maken van elkaar en hun eigen persoonlijkheid te ontwikkelen.
De tweelingen moeten geleidelijk aan leren om op eigen benen te staan. Ze moeten leren om keuzes te maken en hun eigen gedachten en gevoelens te leren uiten. Dit proces kan bij tweelingen langer duren dan bij eenlingen. Ze zijn meestal nog wat langer afhankelijk van hun ouders of van elkaar.
Het opvoeden van tweelingen kan ook van invloed zijn op hun schoolkeuze. Het is een veelbesproken onderwerp of het beter is om tweelingen samen of apart in de klas te laten zitten. De auteur Coks Feenstra heeft dit thema uitgebreid belicht in haar boek “Het Grote Tweelingenboek”. De informatie over dit thema is ook interessant voor wetenschappers en mensen die beroepshalve met meerlingen te maken hebben zoals bijvoorbeeld leerkrachten en schooldirecties.
Het opvoeden van tweelingen gaat verder dan de jeugd. Het boek “Het Grote Tweilingenboek” bevat informatie over het leven van een tweeling als adolescent en volwassene. Coks Feenstra beschrijft de vele facetten van het tweeling-zijn, de positieve en negatieve kanten. De jarenlange strijd om het ‘ik-gevoel’, maar ook de intense en unieke verbondenheid. Het boek wordt ook door de meerlingen zelf gelezen, als ze eenmaal volwassen zijn geworden. Kortom, onmisbaar voor ouders van meerlingen en meerlingen zelf.
Het opvoeden van tweelingen vereist zorgvuldige aandacht, geduld en creativiteit. De bronnen die beschikbaar zijn, geven inzicht in de uitdagingen en mogelijke oplossingen bij het opvoeden van tweilingen. Het is belangrijk om te beseffen dat elk tweetal uniek is en dat de opvoeding van tweelingen van veel factoren afhangt. De informatie die beschikbaar is, is van belang voor ouders, verzorgers en onderwijskrachten die met tweelingen werken.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet