Lichamelijke opvoeding: Een belangrijk onderdeel van het onderwijs
juli 4, 2025
De titel van dit artikel, "Als opvoeden niet vanzelf gaat", verwijst naar een belangrijk thema in de pedagogiek, namelijk de uitdagingen bij het opvoeden van kinderen die niet vanzelf in het normale verloop vallen. Dit boek, geschreven door Liesbeth van Hoof en Marleen de Vries, is bedoeld voor studenten en professionals in het (ortho)pedagogische vakgebied. Het boek biedt inzicht in de praktijkgerichte benadering van problematische opvoedings situaties, met aandacht voor planmatig en systematisch werken. In dit artikel worden de kernideeën en aanbevelingen uit dit boek uitgebreid besproken.
In de praktijk van de opvoeding ontstaan er vaak situaties waarin het opvoeden niet vanzelf verloopt. Dit kan leiden tot problemen bij het kind en grote handelingsverlegenheid bij de opvoeders. Het boek "Als opvoeden niet van zelf gaat" biedt een overzicht van de orthopedagogische benadering en de rol van professionals in het opvangen van deze problemen. Het is bedoeld voor studenten en professionals in het (ortho)pedagogische vakgebied, maar ook voor ouders die meer willen weten over de opvoeding van hun kind.
De orthopedagogiek speelt een centrale rol in het opvangen van problemen bij het opvoeden. In dit boek wordt aangegeven dat de orthopedagogiek niet alleen gericht is op het oplossen van problemen, maar ook op het voorkomen ervan. Het boek benadruit de belangrijkheid van een systematische aanpak bij het omgaan met problemen bij kinderen. Dit omvat het analyseren van situaties, het opstellen van een plan en het uitvoeren van maatregelen om het kind te ondersteunen.
Een belangrijk aspect van het boek is het planmatig en systematisch werken in situaties waarin het opvoeden niet vanzelf gaat. Dit betekent dat er eerst een duidelijk overzicht wordt gemaakt van de situatie, waarna een strategie wordt opgesteld. Het boek benadrukt de belangrijkheid van het vaststellen van doelen en het monitoren van de voortgang. Dit helpt om ervoor te zorgen dat de maatregelen effectief zijn en het kind kan helpen bij het ontwikkelen van een normale levensloop.
Het boek bespreekt ook de praktijk van het orthopedagogisch handelen bij veel voorkomende problemen en stoornissen. Dit omvat onder andere het omgaan met gedragsproblemen, ontwikkelingsachterstanden en psychosociale problemen. Het boek geeft aan dat professionals in deze gevallen een bijdrage kunnen leveren aan het herstel van het normale leven van het kind. Dit gebeurt door middel van een gerichte aanpak, waarbij het kind op zijn of haar eigen niveau wordt ondersteund.
In het laatste deel van het boek wordt uitgelegd wat dit alles vraagt van een professional in de zorg voor jeugd. Het benadrukt de belangrijkheid van vakmanschap, empathie en het vermogen om te werken in een team. Het boek geeft aan dat professionals in staat moeten zijn om te werken met een brede aanpak, waarbij zowel het kind als de ouder wordt geïntegreerd. Dit is essentieel om ervoor te zorgen dat de opvoeding van het kind zo goed mogelijk verloopt.
Hoewel het boek vooral gericht is op professionals, wordt ook aandacht besteed aan de rol van ouders en verzorgers. Het boek benadrukt de belangrijkheid van een goede voorlichting en opvoedingsondersteuning. Bij zo’n tien tot vijftien procent van de kinderen verloopt ontwikkeling en opvoeding echter niet vanzelf. Dit kan leiden tot problemen bij het kind en grote handelingsverlegenheid bij de opvoeders. Het boek geeft aan dat ouders en verzorgers in staat moeten zijn om met deze problemen om te gaan en professionele hulp in te schakelen als dat nodig is.
Het boek "Als opvoeden niet vanzelf gaat" biedt een overzicht van de orthopedagogische benadering en de rol van professionals in het opvangen van problemen bij het opvoeden. Het benadrukt de belangrijkheid van een planmatige en systematische aanpak bij het omgaan met problemen bij kinderen. Het boek geeft ook inzicht in de praktijk van het orthopedagogisch handelen bij veel voorkomende problemen en stoornissen. Het benadrukt de belangrijkheid van vakmanschap, empathie en het vermogen om te werken in een team. Het boek benadrukt ook de rol van ouders en verzorgers en de belangrijkheid van een goede voorlichting en opvoedingsondersteuning.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet