Moeilijk opvoedbaar kind: De impact van een internaat
juli 4, 2025
De titel "Als opvoeden niet vanzelf gaat" verwijst naar een boek dat gericht is op het werken met kinderen die last hebben van ontwikkelingsproblemen. Het boek is bedoeld voor studenten en professionals in het (ortho)pedagogische vakgebied, met name voor wie zich bezighoudt met opvoedingsproblemen en de manier waarop professionele opvoeders hierin kunnen bijdragen. Het boek biedt praktische inzichten en bouwstenen voor het handelen in dergelijke situaties. Het is geschikt voor zelfstudie en projectonderwijs en bevat veel casussen en voorbeelden die het werk van opvoeders ondersteunen. Het boek is in de tweede druk verschenen met het ISBN 9789006978193 en bevat onderwerpen zoals orthopedagogische invalshoeken, systematisch handelen, en de betekenis van opvoedingsvoorwaarden. De inhoud is geactualiseerd met informatie uit de DSM-5 en huidige visie opvoeden, en bevat ook aandacht voor veiligheid en het aanpassen van assenstelsels.
Het boek "Als opvoeden niet vanzelf gaat" is bedoeld voor studenten en professionals in het (ortho)pedagogische vakgebied. Het boek richt zich op situaties waarin kinderen last hebben van ontwikkelingsproblemen, en geeft praktische inzichten en bouwstenen voor het handelen in dergelijke situaties. Het is geschikt voor zelfstudie en projectonderwijs en bevat veel casussen en voorbeelden die het werk van opvoeders ondersteunen. Het boek is in de tweede druk verschenen met het ISBN 9789006978193 en bevat onderwerpen zoals orthopedagogische invalshoeken, systematisch handelen, en de betekenis van opvoedingsvoorwaarden. De inhoud is geactualiseerd met informatie uit de DSM-5 en huidige visie opvoeden, en bevat ook aandacht voor veiligheid en het aanpassen van assenstelsels.
In het boek "Als opvoeden niet vanzelf gaat" wordt uitgebreid aandacht besteed aan de orthopedagogische invalshoek. Dit betekent dat de professional kennismaakt met de betekenis van deze wetenschap voor problematische opvoedingssituaties. Het boek legt uit hoe professionele opvoeders vanuit een orthopedagogische invalshoek kunnen bijdragen aan een maximaal 'herstel van het normale leven'. Het boek biedt bouwstenen aan voor orthopedagogisch handelen in het algemeen en bij specifieke problemen. Het boek sluit af met een overzicht van organisaties in het orthopedagogische werkveld.
Een belangrijk onderdeel van het boek is het planmatig werken en het toepassen van evidence-based methodieken. Dit betekent dat de professional moet werken met systematische benaderingen en bewezen methoden. Het boek bevat informatie over hoe professionals kunnen werken met deze methoden en hoe ze deze kunnen toepassen in praktijkgevallen. Het boek bevat ook informatie over het formaliseren van professionaliteit, inclusief registratie, beroepsverenigingen, tuchtcommissies, en het omgaan met ethische dilemma's. Deze aspecten zijn belangrijk voor professionals die hun kennis en vaardigheden willen actualiseren en verdiepen.
Het boek bevat ook aandacht voor veiligheid en het aanpassen van assenstelsels. Dit is belangrijk omdat het helpt bij het bepalen van de juiste aanpak voor kinderen met ontwikkelingsproblemen. Het aanpassen van assenstelsels wordt uitgelegd aan de hand van de orthopedagogische theorie van prof. dr. J. Kok. Het boek legt uit hoe professionals kunnen werken met deze theorie en hoe ze deze kunnen toepassen in praktijkgevallen.
Het boek bevat veel praktische casussen en voorbeelden die het werk van opvoeders ondersteunen. Deze casussen en voorbeelden geven een overzicht van de verschillende problemen en situaties waarin opvoeders kunnen terechtkomen. Het boek legt uit hoe professionals kunnen werken met deze casussen en voorbeelden en hoe ze deze kunnen toepassen in praktijkgevallen. Het boek is geschikt voor zelfstudie en projectonderwijs, en biedt dus ook veel inzicht in de praktijk van het orthopedagogische vakgebied.
Het boek bevat ook informatie over de samenwerking met andere beroepssectoren. Dit is belangrijk omdat het helpt bij het bepalen van de juiste aanpak voor kinderen met ontwikkelingsproblemen. Het boek legt uit hoe professionals kunnen samenwerken met andere beroepssectoren en hoe ze deze kunnen toepassen in praktijkgevallen. Het boek is geschikt voor zelfstudie en projectonderwijs, en biedt dus ook veel inzicht in de praktijk van het orthopedagogische vakgebied.
Het boek "Als opvoeden niet vanzelf gaat" is een waardevolle gids voor studenten en professionals in het (ortho)pedagogische vakgebied. Het biedt praktische inzichten en bouwstenen voor het handelen in situaties waarin kinderen last hebben van ontwikkelingsproblemen. Het is geschikt voor zelfstudie en projectonderwijs en bevat veel casussen en voorbeelden die het werk van opvoeders ondersteunen. Het boek is in de tweede druk verschenen met het ISBN 9789006978193 en bevat onderwerpen zoals orthopedagogische invalshoeken, systematisch handelen, en de betekenis van opvoedingsvoorwaarden. De inhoud is geactualiseerd met informatie uit de DSM-5 en huidige visie opvoeden, en bevat ook aandacht voor veiligheid en het aanpassen van assenstelsels.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet