logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Als opvoeden niet vanzelf gaat: een handleiding voor professionele opvoeders

Inleiding

In de praktijk van het opvoeden is het belangrijk om te beseffen dat niet ieder kind zichzelfstandig ontwikkelt. Volgens de gegevens in de bronnen is ongeveer 10 tot 15% van de kinderen in de problematische situaties terecht gekomen waarin hun ontwikkeling niet vanzelf verloopt. Dit betekent dat er professionele opvoeders zijn die in staat zijn om bij te dragen aan het herstel van het normale leven van deze kinderen. Het boek Als opvoeden niet vanzelf gaat is een belangrijk hulpmiddel dat de bouwstenen biedt voor orthopedagogisch handelen in het algemeen en bij specifieke problemen. Dit artikel bespreekt de kerninhoud van dit boek, de rol van professionele opvoeders, en de praktische toepassing van de theorieën in de opvoedingspraktijk.

De rol van professionele opvoeders

In situaties waarin opvoeden niet vanzelf gaat, kunnen professionele opvoeders vanuit een orthopedagogische invalshoek een bijdrage leveren aan het herstel van het normale leven. Dit vraagt van hen een speciale deskundigheid. De inhoud van het boek Als opvoeden niet van zelf gaat benadrukt dat de professional kennis moet maken met orthopedagogiek en de betekenis hiervan voor problematische opvoedingssituaties. Daarnaast is het belangrijk dat de opvoeder beschikt over de juiste bagage, zoals kennis van opvoedingsvoorwaarden, opvoedingsmiddelen en systematisch handelen.

De opvoeders moeten dus niet alleen deskundig zijn in de theorie, maar ook in de praktijk. Ze moeten in staat zijn om te werken met casussen en voorbeelden die aansluiten bij de huidige visie opvoeden. De inhoud van het boek bevat veel praktische casussen en voorbeelden, en sluit aan op de formalisering van professionaliteit, zoals registratie, beroepsvereniging, tuchtcommissie en omgang met ethische dilemma’s.

Orthopedagogische theorieën en praktijk

Het boek bevat informatie uit de DSM-5 en huidige visie opvoeden, wat betekent dat de theorieën actueel zijn en aansluiten bij de moderne opvoedingspraktijk. De aandacht voor het assenstelsel bij orthopedagogische theorieën van prof. dr. J. Kok wordt uitgebreid behandeld. Dit stelsel helpt bij het begrijpen van de complexiteit van de ontwikkeling van kinderen en hun opvoedingsomgeving.

De inhoud van het boek sluit aan op de veranderingen in het werkveld, zoals de transitie, transformatie en passend onderwijs. Hierbij wordt aandacht besteed aan het planmatig werken en (evidence based) methodieken. Deze methodieken zijn gericht op het bepalen van strategieën die gericht zijn op het verbeteren van de ontwikkeling van kinderen.

Onderwijs en opvoeding

In het onderwijs is het belangrijk om rekening te houden met de ontwikkeling van kinderen en hun opvoedingsomgeving. De inhoud van het boek benadrukt dat het belangrijk is om te werken met een systematische aanpak, waarbij zowel de kinderen als de ouderen betrokken zijn. De opvoeders moeten hierbij in staat zijn om een betrouwbare en betrokken rol te spelen in het leven van het kind.

De inhoud van het boek biedt een overzicht van organisaties in het orthopedagogische werkveld. Dit overzicht helpt bij het vinden van de juiste ondersteuning en hunteer in de praktijk. De opvoeders moeten ook rekening houden met de verschillen in opvoedingsstijlen en de impact daarvan op de ontwikkeling van het kind.

Veiligheid en ethiek

Een ander belangrijk aspect dat in het boek wordt behandeld, is de aandacht voor het thema veiligheid. Dit omvat zowel de fysieke als psychologische veiligheid van het kind. De opvoeders moeten zich hierin kunnen oriënteren en in staat zijn om de juiste maatregelen te nemen om het kind te beschermen.

Daarnaast is de ethiek van het werkveld van belang. De opvoeders moeten zich kunnen houden aan de ethische richtlijnen en wetenschappelijke principes. De inhoud van het boek behandelt de formalisering van professionaliteit, inclusief de registratie, beroepsvereniging, tuchtcommissie en omgang met ethische dilemma’s.

Samenwerking met ouders en onderwijs

De opvoeders moeten samenwerken met ouders en andere betrokkenen om de ontwikkeling van het kind te ondersteunen. Dit vereist een open en transparante communicatie. De inhoud van het boek benadrukt dat de opvoeders in staat moeten zijn om met ouders te overleggen en samen te werken aan een plan dat gericht is op de ontwikkeling van het kind.

De opvoeders moeten ook rekening houden met de verschillen in opvoedingsstijlen en de impact daarvan op de ontwikkeling van het kind. De inhoud van het boek biedt praktische voorbeelden en casussen die helpen bij het begrijpen van de complexiteit van de opvoedingspraktijk.

Conclusie

In de praktijk van het opvoeden is het belangrijk om te beseffen dat niet ieder kind zichzelfstandig ontwikkelt. Het boek Als opvoeden niet vanzelf gaat biedt de bouwstenen voor orthopedagogisch handelen in het algemeen en bij specifieke problemen. De inhoud van het boek benadrukt de rol van professionele opvoeders, de orthopedagogische theorieën, de praktische toepassing van deze theorieën, en de belangrijkheid van samenwerking met ouders en andere betrokkenen.

De inhoud van het boek bevat veel praktische casussen en voorbeelden, en sluit aan op de huidige visie opvoeden. De opvoeders moeten in staat zijn om te werken met een systematische aanpak, waarbij zowel de kinderen als de ouderen betrokken zijn. De inhoud van het boek biedt een overzicht van organisaties in het orthopedagogische werkveld, wat helpt bij het vinden van de juiste ondersteuning en hunteer in de praktijk.

Bronnen

  1. Als opvoeden niet vanzelf gaat 3e druk
  2. St Augustine's Catholic College
  3. Als opvoeden niet vanzelf gaat 3e druk
  4. Als opvoeden niet vanzelf gaat - Liesbeth van Hoof
  5. Als opvoeden niet vanzelf gaat - orthopedagogiek in de praktijk
  6. St Augustine's Catholic College - News
  7. St Augustine's Catholic College - Religious Studies
  8. Als opvoeden niet vanzelf gaat - Thiememeulenhoff
  9. St Augustine's Catholic College - Parents
  10. Als opvoeden niet vanzelf gaat - Bruna
  11. St Augustine's Catholic College - College Day
  12. St Augustine's Catholic College - Sixth Form
  13. Als opvoeden niet vanzelf gaat - Liesbeth van Hoof
  14. Als opvoeden niet vanzelf gaat - Bibliotheek
  15. Als opvoeden niet vanzelf gaat - Deslegte
  16. Als opvoeden niet van zelf gaat - Bookmatch
  17. St Augustine's Catholic College - Our College

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven