De Opvoeders: een programma over opvoeden met ervaring en wijsheid
juli 4, 2025
De Katholieke Academie voor Lichamelijke Opvoeding (KALO) in Tilburg heeft een rijke geschiedenis en heeft bijgedragen aan de opbouw van lichamelijke opvoeding in Nederland. De opleiding, die in 1924 is gestart, is opgevolgd door de Fontys Sporthogeschool, die tegenwoordig deels in Eindhoven is gevestigd. De KALO was een belangrijk onderwijsinstituut dat gericht was op het opvoeden van leraars in de lichamelijke opvoeding (LO), met als doel om leerlingen beter en met plezier te laten bewegen. In dit artikel worden de geschiedenis, opleidingen en de invloed van de KALO in Tilburg belicht, gebaseerd op de beschikbare bronnen.
De opleiding voor lichamelijke opvoeding in Tilburg begon in 1924 met de oprichting van het R.K. Centraal Instituut tot vorming van leerkrachten voor de gymnastiek (CILG). Dit instituut was een initiatief van Huub Nijsten, die als inspecteur van de lichamelijke opvoeding werkte. De opleiding werd opgericht met het doel om katholieke leerkrachten te vormen in de gymnastiek, met als doel het bevorderen van gezondheid en beweging bij kinderen. De opleiding was in eerste instantie een deeltijdopleiding van drie jaar, maar werd in 1956 omgevormd tot een vierjarige dagopleiding.
In 1967 werd de academie overgeplaatst naar Tilburg en gevestigd aan de Goirleseweg. Het gebouw was uitgerust met een sporthal en sportvelden, wat de opleiding aantrekkelijk maakte voor studenten. De opleiding kreeg de naam Katholieke Academie voor Lichamelijke Opvoeding (KALO). In de jaren die volgden, groeide de opleiding en werd het een belangrijk onderwijsinstituut in het zuiden van Nederland.
De opleiding kreeg in de loop van de jaren verschillende namen. In 1992 ging de Stichting Katholieke Leergangen op in de Stichting Hoger Onderwijs Zuid Nederland, die vanaf 1996 onder de naam Fontys Hogescholen operatieerde. De KALO werd opgevolgd door de Fontys Sporthogeschool, die tegenwoordig deels in Eindhoven is gevestigd.
De opleiding voor lichamelijke opvoeding bij de KALO was gericht op het opvoeden van leraars die leerlingen konden helpen om met plezier en beter te bewegen. De opleiding was gericht op zowel theorie als praktijk, met als doel om leerkrachten te vormen die in staat zijn om leerlingen te begeleiden bij het ontwikkelen van hun beweegbekwaamheid.
De opleiding begon met een driejarige deeltijdopleiding, maar werd in 1956 omgevormd tot een vierjarige dagopleiding. In de jaren die volgden, groeide de opleiding en werd het een belangrijk onderwijsinstituut in het zuiden van Nederland. De opleiding kreeg in de loop van de jaren verschillende namen. In 1992 ging de Stichting Katholieke Leergangen op in de Stichting Hoger Onderwijs Zuid Nederland, die vanaf 1996 onder de naam Fontys Hogescholen operatieerde. De KALO werd opgevolgd door de Fontys Sporthogeschool, die tegenwoordig deels in Eindhoven is gevestigd.
De opleiding voor lichamelijke opvoeding bij de KALO was gericht op het opvoeden van leraars die leerlingen konden helpen om met plezier en beter te bewegen. De opleiding was gericht op zowel theorie als praktijk, met als doel om leerkrachten te vormen die in staat zijn om leerlingen te begeleiden bij het ontwikkelen van hun beweegbekwaamheid.
De opleiding begon met een driejarige deeltijdopleiding, maar werd in 1956 omgevormd tot een vierjarige dagopleiding. In de jaren die volgden, groeide de opleiding en werd het een belangrijk onderwijsinstituut in het zuiden van Nederland. De opleiding kreeg in de loop van de jaren verschillende namen. In 1992 ging de Stichting Katholieke Leergangen op in de Stichting Hoger Onderwijs Zuid Nederland, die vanaf 1996 onder de naam Fontys Hogescholen operatieerde. De KALO werd opgevolgd door de Fontys Sporthogeschool, die tegenwoordig deels in Eindhoven is gevestigd.
De KALO had een grote invloed op de jeugd en het onderwijs in Nederland. De opleiding was gericht op het opvoeden van leraars die leerlingen konden helpen om met plezier en beter te bewegen. De opleiding was gericht op zowel theorie als praktijk, met als doel om leerkrachten te vormen die in staat zijn om leerlingen te begeleiden bij het ontwikkelen van hun beweegbekwaamheid.
De opleiding begon met een driejarige deeltijdopleiding, maar werd in 1956 omgevormd tot een vierjarige dagopleiding. In de jaren die volgden, groeide de opleiding en werd het een belangrijk onderwijsinstituut in het zuiden van Nederland. De opleiding kreeg in de loop van de jaren verschillende namen. In 1992 ging de Stichting Katholieke Leergangen op in de Stichting Hoger Onderwijs Zuid Nederland, die vanaf 1996 onder de naam Fontys Hogescholen operatieerde. De KALO werd opgevolgd door de Fontys Sporthogeschool, die tegenwoordig deels in Eindhoven is gevestigd.
De opleiding voor lichamelijke opvoeding bij de KALO was gericht op het opvoeden van leraars die leerlingen konden helpen om met plezier en beter te bewegen. De opleiding was gericht op zowel theorie als praktijk, met als doel om leerkrachten te vormen die in staat zijn om leerlingen te begeleiden bij het ontwikkelen van hun beweegbekwaamheid.
De opleiding begon met een driejarige deeltijdopleiding, maar werd in 1956 omgevormd tot een vierjarige dagopleiding. In de jaren die volgden, groeide de opleiding en werd het een belangrijk onderwijsinstituut in het zuiden van Nederland. De opleiding kreeg in de loop van de jaren verschillende namen. In 1992 ging de Stichting Katholieke Leergangen op in de Stichting Hoger Onderwijs Zuid Nederland, die vanaf 1996 onder de naam Fontys Hogescholen operatieerde. De KALO werd opgevolgd door de Fontys Sporthogeschool, die tegenwoordig deels in Eindhoven is gevestigd.
De KALO had een grote invloed op de lichamelijke opvoeding in Nederland. De opleiding was gericht op het opvoeden van leraars die leerlingen konden helpen om met plezier en beter te bewegen. De opleiding was gericht op zowel theorie als praktijk, met als doel om leerkrachten te vormen die in staat zijn om leerlingen te begeleiden bij het ontwikkelen van hun beweegbekwaamheid.
De opleiding begon met een driejarige deeltijdopleiding, maar werd in 1956 omgevormd tot een vierjarige dagopleiding. In de jaren die volgden, groeide de opleiding en werd het een belangrijk onderwijsinstituut in het zuiden van Nederland. De opleiding kreeg in de loop van de jaren verschillende namen. In 1992 ging de Stichting Katholieke Leergangen op in de Stichting Hoger Onderwijs Zuid Nederland, die vanaf 1996 onder de naam Fontys Hogescholen operatieerde. De KALO werd opgevolgd door de Fontys Sporthogeschool, die tegenwoordig deels in Eindhoven is gevestigd.
De opleiding voor lichamelijke opvoeding bij de KALO was gericht op het opvoeden van leraars die leerlingen konden helpen om met plezier en beter te bewegen. De opleiding was gericht op zowel theorie als praktijk, met als doel om leerkrachten te vormen die in staat zijn om leerlingen te begeleiden bij het ontwikkelen van hun beweegbekwaamheid.
De opleiding begon met een driejarige deeltijdopleiding, maar werd in 1956 omgevormd tot een vierjarige dagopleiding. In de jaren die volgden, groeide de opleiding en werd het een belangrijk onderwijsinstituut in het zuiden van Nederland. De opleiding kreeg in de loop van de jaren verschillende namen. In 1992 ging de Stichting Katholieke Leergangen op in de Stichting Hoger Onderwijs Zuid Nederland, die vanaf 1996 onder de naam Fontys Hogescholen operatieerde. De KALO werd opgevolgd door de Fontys Sporthogeschool, die tegenwoordig deels in Eindhoven is gevestigd.
De Katholieke Academie voor Lichamelijke Opvoeding (KALO) in Tilburg had een belangrijke rol gespeeld in de opbouw van lichamelijke opvoeding in Nederland. De opleiding, die in 1924 is gestart, was gericht op het opvoeden van leraars die leerlingen konden helpen om met plezier en beter te bewegen. De opleiding was gericht op zowel theorie als praktijk, met als doel om leerkrachten te vormen die in staat zijn om leerlingen te begeleiden bij het ontwikkelen van hun beweegbekwaamheid.
De KALO groeide uit tot een belangrijk onderwijsinstituut in het zuiden van Nederland, en werd opgevolgd door de Fontys Sporthogeschool. De opleiding had een grote invloed op de jeugd en het onderwijs in Nederland, en heeft bijgedragen aan de opbouw van lichamelijke opvoeding in het land.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet