logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Vijf eeuwen opvoeding in Nederland: van traditie tot hedendaagse praktijk

De geschiedenis van opvoeding in Nederland is een rijke en complexe materie. Het boek Vijf eeuwen opvoeden in Nederland biedt een overzicht van de ontwikkeling van opvoeding, onderwijs, vorming en hulpverlening vanaf ongeveer 1500. Het werk bevat informatie over de veranderingen in pedagogische stromingen, het begrip van kind, jeugd en gezin, en de ontwikkeling van speciale opvoeding en onderwijs. Het boek is opgebouwd in vier delen, waarin elk deel afzonderlijke hoofdstukken bevat over de Republiek, de negentiende eeuw en de twintigste eeuw. Er is veel aandacht besteed aan het historische kader waarbinnen de ontwikkeling van opvoeding en onderwijs plaatsvond. Samen met de grote hoeveelheid beeldmateriaal en bronfragmenten maakt dit werk een levendig overzicht van de geschiedenis van opvoeding in Nederland.

Historische context en ontwikkeling van opvoeding

In het boek Vijf eeuwen opvoeden in Nederland wordt duidelijk gemaakt dat de opvoeding in Nederland sinds de zestiende eeuw een complexe geschiedenis heeft doorlopen. De opvoeding was niet alleen bepalend voor de kennis en normen die kinderen en jongeren moesten leren, maar ook voor hun sociaal-emotionele ontwikkeling. In de loop van de eeuwen veranderden de sociaal-economische, politieke en culturele omstandigheden, wat leidde tot veranderingen in de opvattingen over opvoeding en onderwijs.

In de Republiekperiode, die in het boek wordt behandeld, was de opvoeding sterk beïnvloed door religieuze en morele waarden. Kinderen werden vaak opgevoed met een sterke nadruk op morele opvoeding, waarbij de kerk een centrale rol speelde. In de negentiende eeuw begon de opvoeding geleidelijk aan een meer seculariserende richting in te slaan. De opvoeding kreeg steeds meer aandacht voor het lichamelijk en mentaal welzijn van kinderen, en de rol van de school werd steeds belangrijker.

In de twintigste eeuw, met name na de Tweede Wereldoorlog, begon de opvoeding in Nederland zich te ontwikkelen naar een meer gelijke en democratische vorm van onderwijs. Er werd meer aandacht besteed aan individuele behoeften en de rol van de ouders in de opvoedingsprocessen. De opvoeding werd steeds gerichter op het bevorderen van de persoonlijke ontwikkeling van kinderen en het aanleren van kritisch denken.

Pedagogische stromingen en hun invloed

In het boek worden verschillende pedagogische stromingen behandeld, die een belangrijke rol hebben gespeeld in de ontwikkeling van de opvoeding in Nederland. Deze stromingen variëren van de klassieke pedagogiek, die gebaseerd is op het leren van kennis en discipline, tot de moderne pedagogiek, die meer aandacht besteed aan het psychosociale welzijn van kinderen.

In de Republiekperiode was de pedagogiek sterk beïnvloed door de christelijke morele waarden. De opvoeding was gericht op het leren van de basisvaardigheden zoals lezen, schrijven en rekenen, evenals het leren van morele waarden. In de negentiende eeuw begon de pedagogiek zich te ontwikkelen naar een meer mensgerichte benadering. De opvoeding kreeg steeds meer aandacht voor het ontwikkelen van het zelfvertrouwen en de creativiteit van kinderen.

In de twintigste eeuw, met name in de jaren vijftig en zestig, begon de pedagogiek zich te richten op het leren van kritisch denken en het ontwikkelen van persoonlijke vaardigheden. De opvoeding werd steeds gerichter op het bevorderen van de individuele ontwikkeling van kinderen en het aanleren van sociaal gedrag.

Kind, jeugd en gezin

In het boek wordt ook aandacht besteed aan het begrip van kind, jeugd en gezin. De opvoeding van kinderen en jongeren is steeds gericht geweest op het vormen van een sterke basis voor hun toekomst. In de Republiekperiode was de opvoeding van kinderen sterk beïnvloed door de morele waarden van de kerk. De opvoeding was gericht op het leren van kennis en discipline, evenals het leren van morele waarden.

In de negentiende eeuw begon de opvoeding van kinderen zich te ontwikkelen naar een meer mensgerichte benadering. De opvoeding kreeg steeds meer aandacht voor het lichamelijk en mentaal welzijn van kinderen, en de rol van de ouder werd steeds belangrijker. In de twintigste eeuw, met name na de Tweede Wereldoorlog, begon de opvoeding van kinderen zich te ontwikkelen naar een meer gelijke en democratische vorm van onderwijs. De opvoeding werd steeds gerichter op het bevorderen van de persoonlijke ontwikkeling van kinderen en het aanleren van kritisch denken.

Speciale opvoeding en onderwijs

In het boek wordt ook aandacht besteed aan de ontwikkeling van de speciale opvoeding en onderwijs. De opvoeding van kinderen met speciale behoeften is in de loop van de eeuwen steeds belangrijker geworden. In de Republiekperiode was de opvoeding van kinderen met speciale behoeften beperkt en vaak gericht op het leren van basisvaardigheden. In de negentiende eeuw begon de opvoeding van kinderen met speciale behoeften zich te ontwikkelen naar een meer mensgerichte benadering. De opvoeding kreeg steeds meer aandacht voor het lichamelijk en mentaal welzijn van kinderen, en de rol van de ouder werd steeds belangrijker.

In de twintigste eeuw, met name na de Tweede Wereldoorlog, begon de opvoeding van kinderen met speciale behoeften zich te ontwikkelen naar een meer gelijke en democratische vorm van onderwijs. De opvoeding werd steeds gerichter op het bevorderen van de persoonlijke ontwikkeling van kinderen en het aanleren van kritisch denken. De opvoeding van kinderen met speciale behoeften kreeg steeds meer aandacht en werd steeds gerichter op het aanbieden van passende onderwijsprogramma’s en huntechnieken.

Conclusie

De geschiedenis van opvoeding in Nederland is een complexe en rijke materie. Het boek Vijf eeuwen opvoeden in Nederland biedt een overzicht van de ontwikkeling van opvoeding, onderwijs, vorming en hulpverlening vanaf ongeveer 1500. Het boek behandelt in vier delen de onderwerpen pedagogische stromingen, kind, jeugd en gezin, speciale opvoeding en onderwijs. Elk deel is opgebouwd uit afzonderlijke hoofdstukken die gewijd zijn aan de Republiek, de negentiende eeuw en de twintigste eeuw. Veel aandacht wordt besteed aan het historische kader waarbinnen de ontwikkeling van opvoeding en onderwijs zich afspeelde. Samen met de grote hoeveelheid beeldmateriaal en de vele bronfragmenten maakt dit werk een boeiend en levendig overzicht van de geschiedenis van opvoeding in Nederland.

Bronnen

  1. Vijf eeuwen opvoeden in Nederland
  2. Nelleke Bakker, J. Noordman, M. Rietveld-van Wingerden, Vijf eeuwen opvoeden in Nederland. Idee en praktijk: 1500-2000
  3. Vijf eeuwen opvoeding en onderwijs in Nederland
  4. Nelleke Bakker, J. Noordman, M. Rietveld-van Wingerden, Vijf eeuwen opvoeden in Nederland. Idee en praktijk: 1500-2000
  5. Vijf eeuwen opvoeden in Nederland
  6. Vijf eeuwen opvoeden in Nederland
  7. Vijf eeuwen opvoeden in Nederland
  8. Vijf eeuwen opvoeden in Nederland

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven