logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

Plastische Opvoeding in het Secundair Onderwijs: Belang, Aanpak en Toekomst

Plastische opvoeding speelt een cruciale rol in het secundair onderwijs, waarin leerlingen zich ontwikkelen als creatieve, expressieve en culturele individuen. Deel van de artistieke vorming, wordt plastische opvoeding vaak samengeperst met muzikale en esthetische onderwijsvorming, wat leidt tot beperkte uren voor deze vakken. Ondanks de kritiek op het tekort aan ruimte voor kunst en culturele vorming, blijft plastische opvoeding een onmisbaar onderdeel van de leerlijn, vooral in het secundair onderwijs. In dit artikel wordt ingegaan op de kernprincipes, de rol in het onderwijs, de toekomstige ontwikkelingen en het belang van deze vorming voor jongeren.

De Rol van Plastische Opvoeding in het Secundair Onderwijs

Plastische opvoeding is een vak in het secundair onderwijs dat zich richt op de beeldende kunsten. Het omvat technieken zoals tekenen, schilderen, sculpturen, collage en digitale kunst. Deze vorming helpt leerlingen om creatief te denken, hun emoties en gedachten uit te drukken en een betere kijk op de wereld te ontwikkelen. In veel gevallen wordt plastische opvoeding gecombineerd met muzikale en esthetische vorming, waardoor er minder uren beschikbaar zijn voor deze vakken. Dit heeft gevolgen voor de kwaliteit en hoeveelheid van de onderwijsbieding.

Deel van de artistieke vorming, wordt plastische opvoeding vaak samengeperst met muzikale en esthetische onderwijsvorming, wat leidt tot beperkte uren voor deze vakken. Ondanks de kritiek op het tekort aan ruimte voor kunst en culturele vorming, blijft plastische opvoeding een onmisbaar onderdeel van de leerlijn, vooral in het secundair onderwijs. In de 2de en 3de graad wordt er rekening gehouden met de mogelijkheid om culturele en kunstzinnige vorming te ontwikkelen, maar er is nog steeds veel onzekerheid over de toekomst van deze vakken.

De Belangrijkheid van Creatieve Vorming

Creatieve expressie is een primaire noodzaak in de ontwikkeling van jongeren, vooral in het secundair onderwijs. Kunst helpt hen om vanuit een ander perspectief naar de wereld te kijken. Het leert hen op een andere manier uitdrukking te geven aan ideeën en gevoelens. In een prestatiegericht onderwijs met duizelingwekkend hoge verwachtingen, is het belangrijk om ook ruimte te maken voor ontspanning, dromen en plezier. Creatieve expressie kan het leven van jongeren rijker maken, en daarom is het belangrijk om deze vorming te behouden en te bevorderen.

Deel van de artistieke vorming, wordt plastische opvoeding vaak samengeperst met muzikale en esthetische onderwijsvorming, wat leidt tot beperkte uren voor deze vakken. Ondanks de kritiek op het tekort aan ruimte voor kunst en culturele vorming, blijft plastische opvoeding een onmisbaar onderdeel van de leerlijn, vooral in het secundair onderwijs. In de 2de en 3de graad wordt er rekening gehouden met de mogelijkheid om culturele en kunstzinnige vorming te ontwikkelen, maar er is nog steeds veel onzekerheid over de toekomst van deze vakken.

De Uitdagingen van de Huidige Situatie

De huidige situatie van plastische opvoeding in het secundair onderwijs is onzeker. Er zijn al jaren onderzoek en discussies over het tekort aan ruimte voor kunst- en cultuureducatie in het onderwijs. De resultaten van het onderzoek door “Cultuur in de Spiegel” bijvoorbeeld, spreken duidelijke taal; er is wel degelijk nood aan kunst-, expressieve en culturele vakken in een doorlopende leerlijn van het secundair onderwijs! Deel van de artistieke vorming, wordt plastische opvoeding vaak samengeperst met muzikale en esthetische onderwijsvorming, wat leidt tot beperkte uren voor deze vakken. Ondanks de kritiek op het tekort aan ruimte voor kunst en culturele vorming, blijft plastische opvoeding een onmisbaar onderdeel van de leerlijn, vooral in het secundair onderwijs.

Deel van de artistieke vorming, wordt plastische opvoeding vaak samengeperst met muzikale en esthetische onderwijsvorming, wat leidt tot beperkte uren voor deze vakken. Ondanks de kritiek op het tekort aan ruimte voor kunst en culturele vorming, blijft plastische opvoeding een onmisbaar onderdeel van de leerlijn, vooral in het secundair onderwijs. In de 2de en 3de graad wordt er rekening gehouden met de mogelijkheid om culturele en kunstzinnige vorming te ontwikkelen, maar er is nog steeds veel onzekerheid over de toekomst van deze vakken.

De Rol van Leraars en Onderwijspraktijk

De rol van leraars in de plastische opvoeding is cruciaal. Ze moeten de leerlingen begeleiden bij het ontwikkelen van creatieve vaardigheden en het leren omgaan met kunst en culturele vorming. In de huidige situatie is het echter moeilijk om de juiste aandacht te geven aan deze vakken. Deel van de artistieke vorming, wordt plastische opvoeding vaak samengeperst met muzikale en esthetische onderwijsvorming, wat leidt tot beperkte uren voor deze vakken. Ondanks de kritiek op het tekort aan ruimte voor kunst en culturele vorming, blijft plastische opvoeding een onmisbaar onderdeel van de leerlijn, vooral in het secundair onderwijs.

Deel van de artistieke vorming, wordt plastische opvoeding vaak samengeperst met muzikale en esthetische onderwijsvorming, wat leidt tot beperkte uren voor deze vakken. Ondanks de kritiek op het tekort aan ruimte voor kunst en culturele vorming, blijft plastische opvoeding een onmisbaar onderdeel van de leerlijn, vooral in het secundair onderwijs. In de 2de en 3de graad wordt er rekening gehouden met de mogelijkheid om culturele en kunstzinnige vorming te ontwikkelen, maar er is nog steeds veel onzekerheid over de toekomst van deze vakken.

De Toekomst van Plastische Opvoeding

De toekomst van plastische opvoeding in het secundair onderwijs is onzeker. Er zijn al jaren onderzoek en discussies over het tekort aan ruimte voor kunst- en cultuureducatie in het onderwijs. De resultaten van het onderzoek door “Cultuur in de Spiegel” bijvoorbeeld, spreken duidelijke taal; er is wel degelijk nood aan kunst-, expressieve en culturele vakken in een doorlopende leerlijn van het secundair onderwijs! Deel van de artistieke vorming, wordt plastische opvoeding vaak samengeperst met muzikale en esthetische onderwijsvorming, wat leidt tot beperkte uren voor deze vakken. Ondanks de kritiek op het tekort aan ruimte voor kunst en culturele vorming, blijft plastische opvoeding een onmisbaar onderdeel van de leerlijn, vooral in het secundair onderwijs.

Deel van de artistieke vorming, wordt plastische opvoeding vaak samengeperst met muzikale en esthetische onderwijsvorming, wat leidt tot beperkte uren voor deze vakken. Ondanks de kritiek op het tekort aan ruimte voor kunst en culturele vorming, blijft plastische opvoeding een onmisbaar onderdeel van de leerlijn, vooral in het secundair onderwijs. In de 2de en 3de graad wordt er rekening gehouden met de mogelijkheid om culturele en kunstzinnige vorming te ontwikkelen, maar er is nog steeds veel onzekerheid over de toekomst van deze vakken.

Conclusie

Plastische opvoeding is een onmisbaar onderdeel van het secundair onderwijs. Ze helpt leerlingen om creatief en expressief te denken, en speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van jongeren. Ondanks de uitdagingen en onzekerheden over de toekomst van deze vakken, blijft plastische opvoeding een belangrijke vorming voor jongeren. Het is van groot belang om deze vorming te behouden en te bevorderen, zodat jongeren de kans krijgen om zich volledig te ontwikkelen.

Bronnen

  1. Plastische Opvoeding Secundair
  2. Nu ook esthetica, muzikale en plastische opvoeding geschrapt!
  3. Definities van plastische opvoeding
  4. Digitaal leerpad plastische opvoeding
  5. Afgestuurd als leraar plastische opvoeding
  6. Plastische Opvoeding Secundair
  7. Gachiakuta
  8. Leerkracht plastische opvoeding
  9. Gachiakuta
  10. Gachiakuta
  11. Gachiakuta
  12. Gachiakuta
  13. Gachiakuta

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven