Babyhaasjes opvoeden: Wat moet je weten?
juli 5, 2025
Plastische opvoeding speelt een cruciale rol in het secundair onderwijs, waarin leerlingen zich ontwikkelen als creatieve, expressieve en culturele individuen. Deel van de artistieke vorming, wordt plastische opvoeding vaak samengeperst met muzikale en esthetische onderwijsvorming, wat leidt tot beperkte uren voor deze vakken. Ondanks de kritiek op het tekort aan ruimte voor kunst en culturele vorming, blijft plastische opvoeding een onmisbaar onderdeel van de leerlijn, vooral in het secundair onderwijs. In dit artikel wordt ingegaan op de kernprincipes, de rol in het onderwijs, de toekomstige ontwikkelingen en het belang van deze vorming voor jongeren.
Plastische opvoeding is een vak in het secundair onderwijs dat zich richt op de beeldende kunsten. Het omvat technieken zoals tekenen, schilderen, sculpturen, collage en digitale kunst. Deze vorming helpt leerlingen om creatief te denken, hun emoties en gedachten uit te drukken en een betere kijk op de wereld te ontwikkelen. In veel gevallen wordt plastische opvoeding gecombineerd met muzikale en esthetische vorming, waardoor er minder uren beschikbaar zijn voor deze vakken. Dit heeft gevolgen voor de kwaliteit en hoeveelheid van de onderwijsbieding.
Deel van de artistieke vorming, wordt plastische opvoeding vaak samengeperst met muzikale en esthetische onderwijsvorming, wat leidt tot beperkte uren voor deze vakken. Ondanks de kritiek op het tekort aan ruimte voor kunst en culturele vorming, blijft plastische opvoeding een onmisbaar onderdeel van de leerlijn, vooral in het secundair onderwijs. In de 2de en 3de graad wordt er rekening gehouden met de mogelijkheid om culturele en kunstzinnige vorming te ontwikkelen, maar er is nog steeds veel onzekerheid over de toekomst van deze vakken.
Creatieve expressie is een primaire noodzaak in de ontwikkeling van jongeren, vooral in het secundair onderwijs. Kunst helpt hen om vanuit een ander perspectief naar de wereld te kijken. Het leert hen op een andere manier uitdrukking te geven aan ideeën en gevoelens. In een prestatiegericht onderwijs met duizelingwekkend hoge verwachtingen, is het belangrijk om ook ruimte te maken voor ontspanning, dromen en plezier. Creatieve expressie kan het leven van jongeren rijker maken, en daarom is het belangrijk om deze vorming te behouden en te bevorderen.
Deel van de artistieke vorming, wordt plastische opvoeding vaak samengeperst met muzikale en esthetische onderwijsvorming, wat leidt tot beperkte uren voor deze vakken. Ondanks de kritiek op het tekort aan ruimte voor kunst en culturele vorming, blijft plastische opvoeding een onmisbaar onderdeel van de leerlijn, vooral in het secundair onderwijs. In de 2de en 3de graad wordt er rekening gehouden met de mogelijkheid om culturele en kunstzinnige vorming te ontwikkelen, maar er is nog steeds veel onzekerheid over de toekomst van deze vakken.
De huidige situatie van plastische opvoeding in het secundair onderwijs is onzeker. Er zijn al jaren onderzoek en discussies over het tekort aan ruimte voor kunst- en cultuureducatie in het onderwijs. De resultaten van het onderzoek door “Cultuur in de Spiegel” bijvoorbeeld, spreken duidelijke taal; er is wel degelijk nood aan kunst-, expressieve en culturele vakken in een doorlopende leerlijn van het secundair onderwijs! Deel van de artistieke vorming, wordt plastische opvoeding vaak samengeperst met muzikale en esthetische onderwijsvorming, wat leidt tot beperkte uren voor deze vakken. Ondanks de kritiek op het tekort aan ruimte voor kunst en culturele vorming, blijft plastische opvoeding een onmisbaar onderdeel van de leerlijn, vooral in het secundair onderwijs.
Deel van de artistieke vorming, wordt plastische opvoeding vaak samengeperst met muzikale en esthetische onderwijsvorming, wat leidt tot beperkte uren voor deze vakken. Ondanks de kritiek op het tekort aan ruimte voor kunst en culturele vorming, blijft plastische opvoeding een onmisbaar onderdeel van de leerlijn, vooral in het secundair onderwijs. In de 2de en 3de graad wordt er rekening gehouden met de mogelijkheid om culturele en kunstzinnige vorming te ontwikkelen, maar er is nog steeds veel onzekerheid over de toekomst van deze vakken.
De rol van leraars in de plastische opvoeding is cruciaal. Ze moeten de leerlingen begeleiden bij het ontwikkelen van creatieve vaardigheden en het leren omgaan met kunst en culturele vorming. In de huidige situatie is het echter moeilijk om de juiste aandacht te geven aan deze vakken. Deel van de artistieke vorming, wordt plastische opvoeding vaak samengeperst met muzikale en esthetische onderwijsvorming, wat leidt tot beperkte uren voor deze vakken. Ondanks de kritiek op het tekort aan ruimte voor kunst en culturele vorming, blijft plastische opvoeding een onmisbaar onderdeel van de leerlijn, vooral in het secundair onderwijs.
Deel van de artistieke vorming, wordt plastische opvoeding vaak samengeperst met muzikale en esthetische onderwijsvorming, wat leidt tot beperkte uren voor deze vakken. Ondanks de kritiek op het tekort aan ruimte voor kunst en culturele vorming, blijft plastische opvoeding een onmisbaar onderdeel van de leerlijn, vooral in het secundair onderwijs. In de 2de en 3de graad wordt er rekening gehouden met de mogelijkheid om culturele en kunstzinnige vorming te ontwikkelen, maar er is nog steeds veel onzekerheid over de toekomst van deze vakken.
De toekomst van plastische opvoeding in het secundair onderwijs is onzeker. Er zijn al jaren onderzoek en discussies over het tekort aan ruimte voor kunst- en cultuureducatie in het onderwijs. De resultaten van het onderzoek door “Cultuur in de Spiegel” bijvoorbeeld, spreken duidelijke taal; er is wel degelijk nood aan kunst-, expressieve en culturele vakken in een doorlopende leerlijn van het secundair onderwijs! Deel van de artistieke vorming, wordt plastische opvoeding vaak samengeperst met muzikale en esthetische onderwijsvorming, wat leidt tot beperkte uren voor deze vakken. Ondanks de kritiek op het tekort aan ruimte voor kunst en culturele vorming, blijft plastische opvoeding een onmisbaar onderdeel van de leerlijn, vooral in het secundair onderwijs.
Deel van de artistieke vorming, wordt plastische opvoeding vaak samengeperst met muzikale en esthetische onderwijsvorming, wat leidt tot beperkte uren voor deze vakken. Ondanks de kritiek op het tekort aan ruimte voor kunst en culturele vorming, blijft plastische opvoeding een onmisbaar onderdeel van de leerlijn, vooral in het secundair onderwijs. In de 2de en 3de graad wordt er rekening gehouden met de mogelijkheid om culturele en kunstzinnige vorming te ontwikkelen, maar er is nog steeds veel onzekerheid over de toekomst van deze vakken.
Plastische opvoeding is een onmisbaar onderdeel van het secundair onderwijs. Ze helpt leerlingen om creatief en expressief te denken, en speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van jongeren. Ondanks de uitdagingen en onzekerheden over de toekomst van deze vakken, blijft plastische opvoeding een belangrijke vorming voor jongeren. Het is van groot belang om deze vorming te behouden en te bevorderen, zodat jongeren de kans krijgen om zich volledig te ontwikkelen.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet