Goed genoeg ouderschap: Wat betekent dat en hoe werkt het?
juli 1, 2025
De kinderopvang in Nederland is een complex systeem met verschillende vormen, kosten en kwaliteitsaspecten. Dit artikel biedt een overzicht van de huidige situatie, gebaseerd op recente gegevens en rapporten, met de focus op de opvang van jonge kinderen. De informatie is bedoeld voor ouders, opvoeders en andere betrokkenen die een goed beeld willen krijgen van de mogelijkheden en ontwikkelingen in de kinderopvangsector.
Er zijn verschillende typen kinderopvang beschikbaar in Nederland, elk met eigen kenmerken. De meest voorkomende vormen zijn dagopvang (kinderdagverblijf), buitenschoolse opvang (BSO) en gastouderopvang. Dagopvang biedt opvang voor kinderen van nul tot de basisschoolleeftijd gedurende één of meer dagdelen per week, het hele jaar door. BSO is bedoeld voor kinderen in de basisschoolleeftijd, vóór en/of na schooltijd, tijdens studiedagen en in de vakanties. Gastouderopvang vindt plaats in de eigen woning van de gastouder en is beschikbaar voor kinderen van nul tot dertien jaar. In 2023 waren er 9.238 dagopvanglocaties en 7.965 BSO-locaties in Nederland. Het aantal gastouderbureaus en geregistreerde gastouders is aanzienlijk, met 33.797 gastouders in 2017, een getal dat in de loop der jaren is veranderd.
De cijfers laten een gestage toename zien in het aantal kinderen dat gebruik maakt van kinderopvang. In 2023 was er sprake van een aanzienlijk aantal plaatsen in verschillende opvangvormen. De kwartaalrapportages laten zien dat het aantal plaatsen in kindercentra in 2023 91,5% was, terwijl de buitenschoolse opvang 42,9% bedroeg. De gastouderopvang voor kinderen tot en met drie jaar kende een percentage van 71,7% en voor kinderen van vier tot en met elf jaar 39,5%. Deze cijfers geven een indicatie van de beschikbaarheid van opvang, maar zeggen niets over de daadwerkelijke vraag en het aantal kinderen dat op een wachtlijst staat.
De kosten van kinderopvang kunnen aanzienlijk zijn. In 2024 bedragen de maximale uurprijzen €10,25 voor dagopvang, €9,12 voor buitenschoolse opvang en €7,53 voor gastouderopvang. De Belastingdienst biedt kinderopvangtoeslag om de kosten te verlagen, afhankelijk van het inkomen en het aantal gewerkte uren van de ouders. De hoogte van de toeslag en de maximale uurprijzen worden jaarlijks aangepast. In 2025 zullen de maximale uurprijzen stijgen naar €10,71 voor dagopvang, €9,52 voor buitenschoolse opvang en €8,10 voor gastouderopvang. De betalingen van de kinderopvangtoeslag volgen een vast schema gedurende het jaar.
De kwaliteit van kinderopvang is van groot belang voor de ontwikkeling van kinderen. De overheid stelt eisen aan de kwaliteit van de kinderopvang, waaronder eisen aan de pedagogische kwaliteit, veiligheid en opleiding van medewerkers. De GGD voert inspecties uit om te controleren of kinderopvangvoorzieningen aan deze eisen voldoen. Het is belangrijk dat een kinderopvangvoorziening vanaf de start voldoet aan de kwaliteitseisen en verantwoorde en kwalitatief goede opvang kan aanbieden. Dit wordt aangeduid als ‘Streng aan de poort’.
Recent onderzoek, uitgevoerd door de LKK, heeft zich gericht op het welbevinden van kinderen in de kinderopvang. Door middel van kindobservaties op basis van ruim 3.800 video’s, is een ander perspectief op de kwaliteit van de Nederlandse kinderopvang verkregen, namelijk door de ogen van het kind. De resultaten van dit onderzoek bieden waardevolle inzichten in de ervaringen van kinderen in de kinderopvang.
Een belangrijk aandachtspunt in de kinderopvangsector is de kindratio, het aantal kinderen per begeleider. Er is een behoefte aan een lagere kindratio om de kwaliteit van de opvang te waarborgen en de begeleiders meer tijd te geven voor individuele aandacht. In Vlaanderen en Brussel wordt gewerkt aan een eengemaakt systeem tussen kinderopvang en kleuteronderwijs om problemen in beide sectoren op te lossen. Er is een tekort aan personeel in de kinderopvangsector, met 733 openstaande vacatures voor kinderbegeleiders eind december. Factoren die dit probleem versterken zijn de lage verloning en het gebrek aan doorgroeimogelijkheden.
Er zijn verschillende initiatieven om de kinderopvang te verbeteren, zoals innovatieve projecten en samenwerking tussen kinderopvang en kleuteronderwijs. De 'doorgaande lijn', waarbij kinderopvang en kleuterschool naadloos in elkaar overlopen, wordt in Vlaanderen en Brussel getest in twaalf proefprojecten. Ook bedrijfscrèches en samenwerkingen tussen kinderopvangorganisaties en scholen worden gestimuleerd.
Er zijn verschillen in de structuur en regulering van kinderopvang tussen Nederland en België. In Nederland zijn er voornamelijk particuliere aanbieders, terwijl België zowel publieke als particuliere aanbieders kent. In België wordt kinderopvang vaak gesubsidieerd door Kind en Gezin (Vlaanderen) of ONE (Franstalig België), wat de betaalbaarheid ten goede komt. Beide landen hebben regels omtrent pedagogische kwaliteit en veiligheid, maar de uitvoering en controle verschillen.
De functie van de panden waarin kinderopvang wordt aangeboden verschilt per type opvang. In 2023 werd 53% van de kinderopvanglocaties in een gebouw met de functie 'onderwijs' gehuisvest, terwijl 33,5% in een gebouw met de functie 'bijeenkomst' was gevestigd. Gastouderopvang vindt logischerwijs voornamelijk plaats in woningen.
De kinderopvangsector staat voor uitdagingen op het gebied van capaciteit, kwaliteit en personeel. Er is behoefte aan meer plaatsen, betere werkomstandigheden voor het personeel en een verdere professionalisering van de sector. De hervormingen in België, met een focus op infrastructuur en het verbeteren van de arbeidsomstandigheden, kunnen als voorbeeld dienen voor andere landen.
De kinderopvang in Nederland is een dynamische sector die continu in ontwikkeling is. Er zijn verschillende vormen van opvang beschikbaar, elk met eigen voor- en nadelen. De kosten van kinderopvang kunnen hoog zijn, maar er is kinderopvangtoeslag beschikbaar om de financiële lasten te verlichten. Kwaliteit en veiligheid zijn van groot belang, en de overheid stelt eisen aan de kinderopvangvoorzieningen. De uitdagingen op het gebied van personeelstekort en kindratio vereisen aandacht en investeringen om de kwaliteit van de kinderopvang te waarborgen en te verbeteren.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet