Loesje opvoeden: De invloed van opvoedstijlen op de ontwikkeling van kinderen
juli 4, 2025
Lichamelijke opvoeding (LO) is een essentieel onderdeel van het onderwijs in Nederland, met als doel leerlingen te laten leren bewegen, actief te blijven en een gezonde levensstijl te ontwikkelen. De eindtermen van LO vormen de kern van het onderwijsprogramma en bepalen wat leerlingen aan het einde van een leerweg moeten kunnen. In dit artikel worden de eindtermen van lichamelijke opvoeding, de verschillen tussen de verschillende leerwegen, en de rol van leerkrachten in de uitvoering van het programma uitgebreid besproken.
De eindtermen van lichamelijke opvoeding zijn van cruciaal belang voor de uitvoering van het vak in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs (VO), en het middelbaar beroepsonderwijs (MBO). Deze eindtermen zijn gericht op het ontwikkelen van bewegingsvaardigheden, het leren omgaan met beweging, en het begrijpen van de rol van beweging in de samenleving. Ze vormen de basis voor het opstellen van het onderwijsprogramma en het uitvoeren van het onderwijs.
In het primair onderwijs (PO) is het doel van lichamelijke opvoeding om leerlingen te leren bewegen. De kerndoelen voor bewegingsonderwijs zijn hierbij van belang. Deze kerndoelen zijn uitgewerkt in het leerplan en bepalen wat leerlingen in elk leerjaar moeten kunnen. De kerndoelen zijn gericht op het ontwikkelen van basisvaardigheden, zoals lopen, springen, gooien, en vangen, evenals het leren omgaan met beweging in een groep. De kerndoelen zijn ook van toepassing op leerlingen met speciale onderwijsbehoefte.
In het voortgezet onderwijs (VO) wordt onderscheid gemaakt tussen het vmbo, havo, en vwo. De eindtermen in het VO zijn gericht op het ontwikkelen van bewegingsvaardigheden, het leren omgaan met beweging, en het begrijpen van de rol van beweging in de samenleving. De eindtermen zijn opgesteld voor de bovenbouw van het vmbo, havo, en vwo. Deze eindtermen zijn van toepassing op alle leerlingen, ook op leerlingen die keuzevakken kiezen.
In het vmbo zijn er verschillende eindtermen opgesteld. Deze eindtermen zijn gericht op het ontwikkelen van bewegingsvaardigheden, het leren omgaan met beweging, en het begrijpen van de rol van beweging in de samenleving. De eindtermen zijn opgesteld voor LO1 en LO2. LO1 is een verplicht vak, terwijl LO2 een keuzevak is. De eindtermen voor LO1 zijn opgesteld in 2007, terwijl de eindtermen voor LO2 en BSM (Bewegen, Sport en Maatschappij) later zijn opgesteld.
In het havo en vwo zijn er eindtermen opgesteld voor LO en BSM. Deze eindtermen zijn gericht op het ontwikkelen van bewegingsvaardigheden, het leren omgaan met beweging, en het begrijpen van de rol van beweging in de samenleving. De eindtermen zijn opgesteld voor de bovenbouw van het havo en vwo. De eindtermen zijn van toepassing op alle leerlingen, ook op leerlingen die keuzevakken kiezen.
De eindtermen van lichamelijke opvoeding zijn opgesteld in overleg met leerkrachten, onderwijsondersteuners, en andere betrokkenen. Ze zijn gericht op het ontwikkelen van bewegingsvaardigheden, het leren omgaan met beweging, en het begrijpen van de rol van beweging in de samenleving. De eindtermen zijn opgesteld in overleg met de SLO (Stichting Leerplanontwikkeling) en zijn gebaseerd op de kerndoelen en leerlijnen van het onderwijs.
De kerndoelen en leerlijnen van het onderwijs vormen de basis voor het opstellen van de eindtermen van lichamelijke opvoeding. Deze kerndoelen zijn opgesteld voor het primair onderwijs, het voortgezet onderwijs, en het middelbaar beroepsonderwijs. De kerndoelen zijn gericht op het ontwikkelen van bewegingsvaardigheden, het leren omgaan met beweging, en het begrijpen van de rol van beweging in de samenleving.
De eindtermen van lichamelijke opvoeding zijn opgesteld in overleg met leerkrachten, onderwijsondersteuners, en andere betrokkenen. Ze zijn gericht op het ontwikkelen van bewegingsvaardigheden, het leren omgaan met beweging, en het begrijpen van de rol van beweging in de samenleving. De eindtermen zijn opgesteld in overleg met de SLO (Stichting Leerplanontwikkeling) en zijn gebaseerd op de kerndoelen en leerlijnen van het onderwijs.
In het voortgezet onderwijs (VO) is het aantal uren lichamelijke opvoeding per week vastgesteld. De wet heeft bepaald dat scholen het vak LO elk leerjaar en gespreid over de weken van het schooljaar moeten aanbieden. Er moet voldoende tijd besteed worden aan LO, zodat aan de inhoudelijk gestelde eisen wordt voldaan. De inspectie heeft voor de lesuren LO in het voortgezet onderwijs een beleidslijn opgesteld die er op neer komt dat gemiddeld wekelijks moet worden aangeboden:
In het voortgezet onderwijs is de reparatiewet van toepassing. Deze wet is aangenomen in 2024 en bepaalt de uren LO in het voortgezet onderwijs. De wet stelt nu duidelijke landelijke urennormen vast voor lichamelijke opvoeding per schoolsoort, namelijk:
Voor het geven van lichamelijke opvoeding zijn bepaalde bevoegdheden en kwalificaties van toepassing. In het voortgezet onderwijs (VO) is een leerkracht ook bevoegd bij het in bezit zijn van een Akte J. Dit getuigschrift geeft bevoegdheid voor het geven van lichamelijke opvoeding in het basisonderwijs, speciaal onderwijs en vmbo (het tweedegraads gebied). Daarnaast is ook een MO-P akte van toepassing. Deze akte heeft dezelfde status als het huidige getuigschrift/diploma ALO. Met deze akte kan een leerkracht lichamelijke opvoeding geven.
De eindtermen van lichamelijke opvoeding zijn van toepassing op alle leerlingen, ook op leerlingen die keuzevakken kiezen. De eindtermen worden vertaald in een programma van toetsing en afsluiting (PTA), die elk jaar voor 1 oktober moet worden vastgesteld en gepubliceerd. Voor vmbo zijn dat de eindtermen voor LO1 in het gemeenschappelijk deel. Leerlingen kunnen ook het keuzevak LO2 kiezen op vmbo-tl/gl, met een omvang van 200 lessen van 50 minuten. LO2 wordt op ruim 250 scholen aangeboden.
De eindtermen van lichamelijke opvoeding zijn van cruciaal belang voor de uitvoering van het vak in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs (VO), en het middelbaar beroepsonderwijs (MBO). Ze vormen de basis voor het opstellen van het onderwijsprogramma en het uitvoeren van het onderwijs. De eindtermen zijn gericht op het ontwikkelen van bewegingsvaardigheden, het leren omgaan met beweging, en het begrijpen van de rol van beweging in de samenleving. De eindtermen zijn opgesteld in overleg met leerkrachten, onderwijsondersteuners, en andere betrokkenen. Ze zijn opgesteld in overleg met de SLO (Stichting Leerplanontwikkeling) en zijn gebaseerd op de kerndoelen en leerlijnen van het onderwijs.
De eindtermen van lichamelijke opvoeding zijn van cruciaal belang voor de uitvoering van het vak in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs (VO), en het middelbaar beroepsonderwijs (MBO). Ze vormen de basis voor het opstellen van het onderwijsprogramma en het uitvoeren van het onderwijs. De eindtermen zijn gericht op het ontwikkelen van bewegingsvaardigheden, het leren omgaan met beweging, en het begrijpen van de rol van beweging in de samenleving. De eindtermen zijn opgesteld in overleg met leerkrachten, onderwijsondersteuners, en andere betrokkenen. Ze zijn opgesteld in overleg met de SLO (Stichting Leerplanontwikkeling) en zijn gebaseerd op de kerndoelen en leerlijnen van het onderwijs.
Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet