logo kinderopvang lappelein heerenveen 350

klachtenvrij 2019klachtenvrij 2020klachtenvrij 2021klachtenvrij 2022

Kinderopvang Lappelein
Kinderopvang Lappelein
Kleinschalige kinderopvang in Heerenveen

De Vier Basisdimensies van Opvoeden: Een Theoretisch Kader voor een Veilig Klimaat

De opvoeding van kinderen is een complex proces dat zowel psychologisch als sociaal van invloed is op hun ontwikkeling. In dit artikel wordt aandacht besteed aan de vier basisdimensies van opvoeden, zoals deze worden beschreven in het boek Inleiding in de Pedagogiek van Annemarie Becker (2012). Deze dimensies vormen de grondslag van een veilig en ondersteunend klimaat voor kinderen, waarin ze zich kunnen ontwikkelen tot zelfstandige, verantwoorde volwassenen. De theorieën en aandachtspunten worden geïllustreerd aan de hand van verschillende bronnen, waaronder opvoedingsstijlen, ontwikkelingsfasen en praktische toepassingen in de kinderopvang.

Inleiding

De vier basisdimensies van opvoeden, namelijk ondersteuning bieden, instructie geven, controle uitoefenen en grenzen stellen, vormen de kern van een effectieve opvoedingsstrategie. Deze dimensies zijn niet alleen van belang voor de psychosociale ontwikkeling van kinderen, maar ook voor hun vermogen om zich aan te passen aan de eisen van het leven. In dit artikel worden deze dimensies nader toegelicht, met aandacht voor hun betekenis, voorbeelden en invloed op het gedrag van kinderen. Daarnaast worden de resultaten van onderzoeken en deelnames van ouders en begeleiders in kaart gebracht.

De Vier Basisdimensies van Opvoeden

1. Ondersteuning Bieden

Ondersteuning bieden is een van de belangrijkste dimensies in de opvoeding. Het gaat hierbij om het geven van liefde, zorg en emotionele steun aan het kind. Volgens Becker (2012) is ondersteuning het opvoedgedrag dat gericht is op het fysieke en emotionele welzijn van het kind. Het doel hiervan is dat het kind zich begrepen, geaccepteerd en veilig voelt. Ondersteuning kan worden gegeven door het kind te bemoedigen, te accepteren zoals het is, het kind te helpen en samen te werken met het kind. Daarnaast is het belangrijk om affectie te tonen en het kind liefdevol te behandelen.

Er zijn twee belangrijke factoren in het bieden van ondersteuning: warmte en responsiviteit. Warmte en affectie zijn cruciaal voor het welzijn van het kind. Gebrek aan warmte en affectie kan leiden tot agressie, vandalisme en delinquentie bij het kind. Responsiviteit is de mate waarin de begeleiding reageert op de signalen die het kind aangeeft. De signalen worden door de begeleiding opgemerkt en er wordt adequaat op gereageerd. Ondersteuning kan zichtbaar gemaakt worden in de vorm van straffen en beloningen.

2. Instructie Geven

Instructie geven is het geven van duidelijke richtlijnen en begeleiding aan het kind. Dit helpt het kind om strategieën te ontwikkelen om zijn eigen problemen op te lossen en verantwoordelijkheid te nemen voor zijn beslissingen. Door instructies te geven, leert het kind hoe het met problemen om moet gaan en hoe het zelfstandig door het leven kan gaan. Als het kind de instructies van de begeleider als positief ervaart, zal het altijd instructies blijven vragen als het daar behoefte aan heeft.

Instructie geven is belangrijk bij het leren van vaardigheden, zoals het oplossen van problemen, het leren van regels en het aanleren van gedrag. Het is ook van belang om instructies te geven in de context van de ontwikkelingsfasen van het kind. Bijvoorbeeld, in de peutersfase is het belangrijk om het kind te leren hoe het met leeftijdsgenoten omgaat, terwijl het in de adolescentieperiode meer gericht is op het ontwikkelen van een eigen waardensysteem.

3. Controle Uitoefenen

Controle uitoefenen houdt in dat de begeleider het kind bepaalde regels en grenzen oplegt. Hierdoor leert het kind hoe het met situaties om moet gaan en hoe het zich moet aanpassen aan de eisen van de omgeving. Controle kan worden uitgeoefend door het kind te bestraffen of te belonen. Dit helpt het kind om gewenst gedrag aan te leren en ongewenst gedrag af te leren.

In het kader van het behaviorisme van Pavlov en Skinner wordt aangenomen dat alle gedrag is aangeleerd en dus ook weer kan worden afgeleerd. Gedrag wordt afgeleerd door het uit te doven door het te negeren. Dit kan worden gedaan als het kind regelmatig hetzelfde ongewenste gedrag vertoont. Door dit gedrag te negeren, zal het kind er uiteindelijk mee ophouden. Niet alleen beloningen, maar ook afkeuring van gedrag werkt als een bekrachtiger.

4. Grenzen Stellen

Grenzen stellen houdt in dat de begeleider duidelijke regels en verwachtingen stelt aan het kind. Dit helpt het kind om zich aan te passen aan de eisen van de omgeving en om zijn gedrag af te stemmen op een situatie. Grenzen moeten consistent zijn, zodat het kind weet wat er van hem verwacht wordt. Het stellen van grenzen vereist consequent gedrag van de begeleider. Dit wil zeggen dat een begeleider bij zijn beslissing blijft die hij heeft genomen.

Grenzen stellen is belangrijk om het kind te leren omgaan met regels en om het te leren omgaan met conflicten. Bijvoorbeeld, in de basisschoolperiode is het belangrijk dat het kind leert omgaan met leeftijdsgenoten en om zich aan te passen aan de eisen van de school. In de adolescentieperiode is het belangrijk dat de ouder leeftijdadequate grenzen stelt, zodat het kind zich kan ontwikkelen tot een zelfstandige persoon.

Invloed van Opvoedingsstijlen

De opvoedingsstijl van de ouder heeft een grote invloed op de ontwikkeling van het kind. Er zijn verschillende opvoedingsstijlen, waaronder de autoritaire stijl, de autoritatieve stijl, de toegeeflijke stijl en de verwaarlozende stijl. Deze stijlen worden bepaald door de mate van discipline en affectie die de ouder aan het kind geeft.

De autoritaire stijl is gekenmerkt door een hoge mate van controle en weinig responsiviteit van de ouder richting het kind. De autoritatieve stijl is daarentegen gekenmerkt door een evenwicht tussen de wensen van de ouder en de wensen van het kind. De toegeeflijke stijl is gekenmerkt door veel affectie en weinig discipline, terwijl de verwaarlozende stijl gekenmerkt wordt door weinig affectie en weinig controle.

De invloed van deze stijlen is zichtbaar in het gedrag van het kind. De autoritaire stijl kan leiden tot een negatief zelfbeeld, weinig zelfvertrouwen en afhankelijkheid. De autoritatieve stijl kan leiden tot een positief zelfbeeld en een goed sociaal gedrag. De toegeeflijke stijl kan leiden tot agressief gedrag en weinig zelfstandigheid. De verwaarlozende stijl kan leiden tot problemen met het zelfbeeld en het gedrag.

Ontwikkelingsfasen en Opvoedingsopgaven

Kinderen doorlopen verschillende ontwikkelingsfasen, waaronder de baby/peutertijd (0-2 jaar), de peuter/kleutertijd (2-4 jaar), de basisschoolperiode (4-12 jaar) en de adolescentieperiode (12-18 jaar). In elke fase heeft het kind bepaalde ontwikkelingsopgaven die het moet leren om de fase succesvol te doorlopen.

In de baby/peutertijd is het belangrijk dat de ouder een veilige hechting met het kind opbouwt. In de peuter/kleutertijd leren de kinderen omgaan met leeftijdsgenoten en representatieve vaardigheden. In de basisschoolperiode leren de kinderen lezen, schrijven en rekenen, en worden ze zelfstandiger. In de adolescentieperiode ontwikkelen de jongeren hun eigen waardensysteem en leren ze om te gaan met hun toekomst.

De opvoedingsopgaven van de ouder zijn daarbij van groot belang. De ouder moet de nodige ondersteuning, instructie, controle en grenzen bieden om het kind te helpen bij de ontwikkeling. Bijvoorbeeld, in de peuter/kleutertijd moet de ouder zorgen dat het kind zich kan aanpassen aan de eisen van de school en dat het kind leert omgaan met leeftijdsgenoten. In de adolescentieperiode moet de ouder leeftijdadequate grenzen stellen en het kind ondersteunen bij het ontwikkelen van zijn eigen identiteit.

Conclusie

De vier basisdimensies van opvoeden, namelijk ondersteuning bieden, instructie geven, controle uitoefenen en grenzen stellen, vormen de grondslag van een effectieve opvoedingsstrategie. Deze dimensies zijn niet alleen van belang voor de psychosociale ontwikkeling van kinderen, maar ook voor hun vermogen om zich aan te passen aan de eisen van het leven. De invloed van opvoedingsstijlen, ontwikkelingsfasen en opvoedingsopgaven is duidelijk zichtbaar in het gedrag van het kind. Het is belangrijk dat ouders en begeleiders deze dimensies goed begrijpen en toepassen om het kind te helpen bij de ontwikkeling tot een zelfstandige, verantwoorde volwassene.

Bronnen

  1. Vier basisdimensies van opvoeden – Theoretisch kader
  2. Opvoedingsstijlen en karakters van kinderen
  3. Programa de Impacto – Crédito “Malembé Malembé”
  4. Agogiek – Opvoedvraag: Hoe leer ik mijn kind goed omgaan met Social Media?
  5. Opvoedstijlen
  6. De basis van opvoeden

Gerelateerde berichten

Een nieuwe locatie!

Vanaf maandag 11 december 2017 is Kinderopvang Lappelein te vinden op deze prachtige nieuwe locatie:

Kinderopvang Lappelein
Commandeurstraat 17
8442 AT Heerenveen
0513- 436658
06-13810429
[email protected]

Openingstijden

De openingstijden liggen tussen 6.30 uur en 19.00 uur.

In het nieuws

Nieuwe gevel voor BSO

nieuwe gevel bso lappeleinVorige week een nieuwe gevel bij de BSO gekregen. Nieuwe kozijnen, nieuw glas en deur.

Lees meer …

14 september: dag van de pedagogisch medewerker

dag van de pedagogisch medewerker 2022

Vandaag de dag van de pedagogisch medewerker. Denk u er even over na om deze kanjers in het zonnetje te zetten.

Lees meer …

Vier grote bakken appels uit eigen tuin!

appels uit eigen tuin
Gisteren met de kinderen alle appels van de bomen geplukt. Het zijn er weer onwijs veel, vier grote bakken vol.

Lees meer …


Kinderopvang Lappelein Erkend Leerbedrijf

Kinderopvang Lappelein is sinds april 2017 een erkend SBB leerbedrijf

Wie niet van een kind geniet, ziet het allermooiste niet

 

 

Tarieven